Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin pyrkiä yliopistoon opiskelemaan, mutta mieheni vastustaa ajatustani

Vierailija
06.11.2014 |

Haluaisin tosiaan pyrkiä opiskelemaan erästä hyvin työllistävää alaa yliopistossa ja olen yli 30-vuotias ja naimisissa sekä kahden pienen lapsen äiti. Mieheni on sitä mieltä, että minun ei pitäisi "enää" hakea uudelle alalle ja hänen mukaan koulutuskin kestäisi liian kauan (käytännössä noin 5-6 vuotta). Lisäksi hän haluaisi, että olisin nyt lasten kanssa kotona muutamia vuosia ja menisin sitten takaisin töihin, jotka ovat hieman hanttihommamaisia, vaikka sinänsä vaativia. Lukiossa olin hyvä (ysin tai kympin oppilas) niissä aineissa ja aihepiireissä, joita vaaditaan unelma-alani pääsykokeessa. Minulla on jonkin verran säästöjä pahan päivän varalle ja voisin tehdä osa-aikatöitä sekä käyttää tarvittaessa aikuisopintotukea. Myös anoppini oli sitä mieltä, että minun ei pitäisi enää opiskella enempää. Minulla on tällä hetkellä tutkinto, joka ei työllistä kovin hyvin sekä työpaikka alalta, jolla yt-neuvotteluissa jaetaan irtisanomisia melko runsaasti. Mitä mieltä olette?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ihmeessä opiskelemaan! Sinun työ, sinun päätös!

Vierailija
2/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai haet kouluun. Kadut kuitenkin, jos et hae. Kyseessä on sinun elämäsi, eikä kuulu miehelle pätkääkään. Hänen pitäisi olla ylpeä ja kannustaa.

Vierailija
4/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna hakisin opiskelemaan. Alasta riippuen opiskelu voi olla hyvinkin joustavaa ja sopia elämään pienten lasten kanssa. Ajattele työelämääso valmustumisen jälkeen ja sitä, mikä kaduttaa eläkkeellä. Itse aloitin opinnot 37-vuotiaana, nyt olen valmistunut.

Vierailija
5/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina kannattaa hakea, voihan se olla ettet pääsekään. mutta sitten ei harmita, kun on edes yrittänyt päästä sisääN =)

Vierailija
6/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että olet 20 vuotta sitten lukenut kemiaa, ei ihan riitä lääkiksen pääsykokeeseen. Sinne olet selvästi hakemassa.

Yrittää toki voi, mutta se vaatii jo pääsykoevuonna ihan sikamaisen uhrauksen teidän perheeltänne. Jos mies ei tue sinua yhtään, vaikeaa on. Ei mahdotonta toki silti.

Vierailija
7/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea. Puolisoni kielsi minulta muutama vuosi sitten juuri noilla perusteluilla (oikean elämän alku viivästyisi taas sen viisi vuotta). No nyt se hakeminen on edessä joka tapauksessa, sen sijaan että hakisin tässä uutta työpaikkaa...

Vierailija
8/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
9/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ihmeessä opiskelemaan! Itse hain keväällä, enkä päässyt. Nyt avoimessa ja uusi haku keväällä. Olen 40v, mies kannustaa ihan täysillä. Vie lapsia viikonloppuisin muualle, että saan lukea ja kannustaa kaikin tavoin, tulee mm. töistä aiemmin, että pääsen tenttiin jne. Olenkin tähän asti hoitanut kotihommat täysin, nyt mun vuoro toteuttaa itseäni :)

Vierailija
10/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta haet.

Vierailija
11/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ihmeessä opiskelemaan. Ajatteles jos toimisit miehesi toiveen mukaisesti ja muutaman vuoden päästä päätyisittekin eroamaan. Voi olla, että et enää siinä vaiheessa/iässä Enää haluaisikaan opiskella. Saattais vituttaa...

Vierailija
12/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:47"]

Se, että olet 20 vuotta sitten lukenut kemiaa, ei ihan riitä lääkiksen pääsykokeeseen. Sinne olet selvästi hakemassa.

Yrittää toki voi, mutta se vaatii jo pääsykoevuonna ihan sikamaisen uhrauksen teidän perheeltänne. Jos mies ei tue sinua yhtään, vaikeaa on. Ei mahdotonta toki silti.

[/quote]

20 vuotta sitten?

Vaikka ap hakisikin lääkikseen, niin mistä sinä tiedät ap:n kemian taidot?

Kaikille ei lukeminen pääsykokeeseen ole lainkaan vaikeaa, ei lääkiksen pääsykokeeseenkaan.

Vierailija
13/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ehdottomasti! Eläkeikäkin juuri nousi, joten sait vähän lisää työvuosiakin siitä! ;)

Vierailija
14/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään ajattelet tulevaisuuttasi, niin tottakai haet yliopistoon opiskelemaan. Suunnitelmasi kuulostaa ihan realistiselta. Harmi, että mies ja anoppi vastustavat. 

Vierailija
15/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun elämä! eli totta kai haet. Raha tai muut asiat mietitte sitten jos pääset sisälle.

Vierailija
16/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vain.

Riippuen alasta voit kokeilla opintoja ehkä myös ensin etäopintoina avoimessa, jos siis olet esim. lasten kanssa kotona nyt tai työn ohella.

Vierailija
17/54 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin ukko oli kovasti vastaan. Talo oli jo maksettu,  vakityö, lapset kouluikäisiä. Uhmasin ukon  toivetta, hain ja pääsin yliopistoon. Valmistuin ennätysajassa, kun motivaatio oli kova. Sain heti alan työpaikan, jossa olen jo 6. vuotta. Työaika 25/h vko, parempi palkka ja pitkät lomat...Ihme, ettei ukko enää yhtään valita:)

Omat tärkeät päätökset - niistä täytyy osata pitää kiinni!

Vierailija
18/54 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä miehesi ja anoppisi haluaa säästää sinut pettymyksiltä, he tuntevat sinut kuitenkin hyvin. Toisaalta jos opiskelu on tapa saada sinut arvostamaan miestäsi kuten hän ansaitsee, ehkä uudet opinnot kannattavat.

Voin kertoa oman tarinani.

Minulla oli ystävä. Kuuntelin ja ymmärsin häntä yli vuosikymmenen. Hänen puheensa alkoivat vähitellen muuttua päättömämmiksi tai sitten kiinnitin niihin enemmän huomiota. Saatuaan ensimmäisen lapsensa, alkoivat hänen juttunsa muuttua välillä hyvinkin omituisiksi. Silloin tein suuren virheen, enkä sanonut hänelle suoraan, kuten ystävän olisi pitänyt: “nyt alkaa karata käsistä, hanki apua”.

Kuuntelin häntä, laitoin hänen sanomansa ja käytöksensä suuren elämänmuutoksen piikkiin, ajattelin että muutamassa vuodessa hän normalisoituu. Siedin tätä, koska hän oli kaikesta huolimatta rakas ystäväni. Kunnes itse koin suuren elämänmuutoksen, hänellä ei yllättäen riittänytkään ymmärrystä minulle. Äitinä hänen olisi luullut tietävän kuinka iso elämänmuutos oman lapsen saaminen on. Miksi hän sai käyttäytyä kuten käyttäytyi, eikä kuitenkaan hyväksynyt “samaa“ minulta? Hän sai sanoa ja möläytellä mitä vaan, mutta muut eivät, edes vahingossa.

Ja heti ensimmäisen eripuran tullessa, oli ihan ok heittää ystävää rukkasilla, eikä tämä ollut ensimmäinen kerta. Nyt ymmärrän, mitä hänen eräs toinen entinen ystävänsä tarkoittikaan sanoillaan.

Toivottavasti tästä oli apua pohdinnoissasi! Toivotan kaikkea hyvää Sinun ja perheesi elämään.

Vierailija
19/54 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, tuli viesti väärään ketjuun! Pahoittelen.

Terv. 54

Vierailija
20/54 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:47"]

[/quote]

Eikö lääkiksen opinnot kestä käytännössä kauemmin kuin 5 vuotta? On yliopistossa muitakin työllistäviä aloja, esim. sosiaalityö.