naapuri ei uskonut, kun kerroin, että lapsellani ei ole ollut yhtäkään
antibioottikuuria ( 8v) . Ei uskonut myöskään sitä, että minulla itselläni on ollut "vain" viisi (minusta on tuossakin tarpeeksi.) Ikää minulla onk uitenkin jo 40v.
Kesuktelu tapahtui, kun muutama äiti voihki, kun heidän lapsellaan on taas korvatulehdus. Siitä keskustelu jotenkin eteni siihen, että kaikilta kysyttiin, että kuinka monta antibioottikuuria heidän lapsillaan on ollut.
Toki, jos sairastaa jotain, johon ne antibiootit auttavat, niin pitää niitä kuureja syödä, eihän siinä mitään, mutta miksi joku ei usko, että toisilla ei ole ollut tarvetta?
En minäkään ihmettele, että esim. miksi kaikilla ei ole silmälaseja, vaikka minulla on jo ollut iät ja ajat
Kommentit (22)
Teillä on varmaan niin likainen koti, että lapsellasi on hyvä vastustuskyky.
Anna ihmetellä ihan rauhassa.
Joku voisi ihmetellä, miten meidän 7-vuotias ei tiedä, kuka Robin on, ja uskoo aivan ehdottoman tosissaan Joulupukkiin.
Niimpä niin, meidän pojalla oli useampi kuuri viime talvena kun oli jatkuvasti kipeä kun meni tarhaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:35"]
[/quote]
Tätä ei välttämättä tarvitse ottaa loukkauksena, asiassa on nimittäin rahtunen totuutta. Minä kasvoin maalla ja hygienian taso oli mitä oli, kun ei ollut juoksevaa vettä eikä sisävessaa. Leikimme metsässä ja eläinten kanssa, meillä oli lehmä, kanoja ja kissoja. Ensimmäisen antibioottikuurini sain yliopistossa parikymppisenä, sekin oli "varmuuden vuoksi" viisaudenhampaan poiston yhteydessä.
Ai jaa, meidän 12-vuotiaalla ei ole ollut koskaan ja 10-vuotiaalla kerran. Samoin itselläni on ollut ehkä 2 kertaa tähän ikään (40) mennessä. En ole ajatellut että olisimme poikkeuksellisia mutta niin kai sitten olemme?
Tuli tuosta Robinista mieleen,että jossain lehdessä puhuttiin jostain "julkkiksesta" joka oli minulle ihan nevahööd. No sitten joku kommentoi jollekin toiselle että et vissiin lue koskaan lehtiä ja uutisia kun et tiedä kuka on neitimalli XXXXX :) Minua oikeasti huvitti, kuuluuko yleissivistykseen tietää kuka on onku Australian supermalli tms, joka on kuksinut jonkun autourheilijan kanssa?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:41"]
Niimpä niin, meidän pojalla oli useampi kuuri viime talvena kun oli jatkuvasti kipeä kun meni tarhaan.
[/quote]
Meidän muksu meni 2,5v tarhaan ja on elämänsä aikana (7,5v) syönyt 1 antibioottikuurin. Juuri silloin tarhauran alussa. Sekin oli korvatulehdukseen ja lääkäri oli vähän 2 vaiheilla tarvitaanko vai ei.
Lapset on erilaisia :)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:35"]Teillä on varmaan niin likainen koti, että lapsellasi on hyvä vastustuskyky.
[/quote]
Kokemukseni mukaan näillä sairastelijoilla (flunssaa, korvatulehduksia, oksenteluja) on ihan älyttömän likainen koti. Pöydän alta löytyy lautasellisen verran ruokaa ja kun siellä se 1v konttailee ja maistelee niin tosi kumma kun oksentelee harva se viikko. Smoin nuolee eteisessä kenkiä ja laukkuja
Itse sain ensimmäisen antibioottikuurin 20 vuotiaana, mikä johtui omasta mokasta.
Vastustuskyvyt on erilaisia. Ja mitä enemmän antibiootteja syö, sitä huonommaksi vastustuskyky käy. Antibioottien pitäisi olla aina se ihan viimeinen vaihtoehto.
[/quote]
No, mieluummin toki näin päin, kuin että lapsella olisi huono vastustuskyky ja puunattu koti :)
Täytyy varmaan sotkea hieman lisää, jos vaikka sitten se vastustuskyky vielä kasvaisi...
ap
Mun pojat sairastelivat korvatulehduskierrettä ennen tarhaan menoa. Ekalla loppui kierre kitarisojen poistoon toisella muuten vain. Päikkärissä ja koulussa sairastaneet mutta ei erityisen paljon enkä muista että olisi pitänyt sitten kuureja hakea. Tytär ollut hoidossa ihan pienestä lähtien, ensin pph:lla ja sitten päikkärissä ja ei ole sairastellut juuri mitään. Jo nyt puhutaan näistä hengitystie -infektioista ja korvatulehduksista.
Koti ei ole maailman puhtain ja koirakin ollut koko ajan.
[/quote]
Aijaa. Omakin lapsi kyllä sairasti hieman enemmän nuhakuumeita, kun meni 2,5-vuotiaana hoitoon päiväkotiin kuin aiemmin. Niitä antibiootteja ei kuitenkaan tarvittu.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:35"]Teillä on varmaan niin likainen koti, että lapsellasi on hyvä vastustuskyky. [/quote] Kokemukseni mukaan näillä sairastelijoilla (flunssaa, korvatulehduksia, oksenteluja) on ihan älyttömän likainen koti. Pöydän alta löytyy lautasellisen verran ruokaa ja kun siellä se 1v konttailee ja maistelee niin tosi kumma kun oksentelee harva se viikko. Smoin nuolee eteisessä kenkiä ja laukkuja
[/quote]
Meillä jopa 9kk nuolee eteisessä kenkiä ja laukkuja... Pöydän alla ei ole lautasellista ruokaa koska koirat syö isoimmat, sinne jää vain ne palaset mitkä ei koirille kelpaa ja ne se 9kk varmasti saattaa ehtiä sieltä keräämään. Muttei silti oksentele taikka muutenkaan sairasta, vaikka veljensä sentään päiväkodissa ettei ihan erakkoina eletä.
Ihmiset, lapsetkin, on erilaisia, mutta osa ei vaan käsitä sitä.
Meidän nyt 6-vuotias lapsemme on aina ollut todella terve, on syönyt vasta yhden kuurin antibiootteja (ihossa olleeseen tulehdukseen). Tapasin äitini tutun marketissa, ja hän kyseli perheemme ja erityisesti lapsemme terveydestä. Sanoin kuten asia on, että me emme sairasta, syystä tai toisesta. Tämä nainen vastasi että "niin, oli se meidänKIN nn (lapsenlapsi) otettu ihan sairaalaan sisälle, mm ja kk eivät vaan kertoneet siitä meille. Leikkivät että lapsi on aina terve". Ööh...
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:54"]
[/quote]
Aijaa. Omakin lapsi kyllä sairasti hieman enemmän nuhakuumeita, kun meni 2,5-vuotiaana hoitoon päiväkotiin kuin aiemmin. Niitä antibiootteja ei kuitenkaan tarvittu.
ap
[/quote]
Varmaan siinä sellainenkin ero, miten ne korvakäytävät sun muut röörit on rakentuneet. Jos on vähän avoimemmat systeemit niin eivät ehkä kehitä sitä tulehdusta flunssan jälkitautina, tai sitten jos onkin tulehdusta, niin se ei aiheuta oireita ja paranee itsestään. Mun esikoisella on ollut muutamia korvatulehduksia, mutta oli yli 5v. ennen kuin oli ekan kerran korva kipeä, ja se oli sitten tosi kipeä. Sitä ennen oli tulehdukset olleet vain pientä lämpöilyä muutama päivä flunssan jälkeen. Korvatulehdukseen ei olisi pakko antibioottia syödä, voisi koittaa kipulääkkeillä ja tarkkailulla.
Mulla meni itsellä ekan raskauden jälkeen jostakin syystä muutamaksi vuodeksi niin, että flunssat aiheutti järjestäen poskiontelontulehduksen. Ikinä ennen eikä sen jälkeen ole tarvinnut antibiootteja syödä, mutta muutaman vuoden ajan joka flunssa pitkittyi ja poskiontelot tulehtui.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:56"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:35"]Teillä on varmaan niin likainen koti, että lapsellasi on hyvä vastustuskyky. [/quote] Kokemukseni mukaan näillä sairastelijoilla (flunssaa, korvatulehduksia, oksenteluja) on ihan älyttömän likainen koti. Pöydän alta löytyy lautasellisen verran ruokaa ja kun siellä se 1v konttailee ja maistelee niin tosi kumma kun oksentelee harva se viikko. Smoin nuolee eteisessä kenkiä ja laukkuja
[/quote]
Meillä jopa 9kk nuolee eteisessä kenkiä ja laukkuja... Pöydän alla ei ole lautasellista ruokaa koska koirat syö isoimmat, sinne jää vain ne palaset mitkä ei koirille kelpaa ja ne se 9kk varmasti saattaa ehtiä sieltä keräämään. Muttei silti oksentele taikka muutenkaan sairasta, vaikka veljensä sentään päiväkodissa ettei ihan erakkoina eletä.
[/quote]
Noniin ei varmaa oksentele jos muutamia palasia syö.... näissä kodeissa syödään kourallisia esim pari päivää lattialla ollutta perunamuussia tai makaroonilaatikkoa
[/quote]
Meillä siivotaan tavarat paikoilleen joka päivä. Imuroidaan kerran, kaksi viikossa ja lattiat pestään kerran viikossa. Vessat pesen pari kertaa viikossa. Meillä ei ole likaista, eikä edes sotkuista. Ja lapsilla on molemmilla ollut yhdet antibioottikuurit tähän mennessä, vaikka ovat myös päiväkodissa hoidossa ja vaikka käymme Hoplopissa, uimassa, ties missä sellaisissa paikoissa missä on pöpöjä.
Lapset ovat viisi- ja kolmevuotiaat. Itselläni on ollut antibioottikuuri joskus ennen lapsia. Duactit sain tänä syksynä että paine korvassa tasaantuisi, kun flunssa oli sen saanut sellaiseksi. Ja nekin siksi, että voisin lentää kivuitta lomalle samalla viikolla.
Että on meitä, joilla vain on hyvä vastustuskyky.
Kop, kop.
Minä olen 47-vuotias ja tähän asti olen syönyt 1 antibioottikuurin. Ihan siisti oli lapsuudenkoti ja siisti on vieläkin, ei lemmikkieläimiä. Joten se siitä lian tuomasta "vastustuskyvystä".
jaa.