Voiko närästys tarttua??
Olen varannut lääkäriin ajan mut sain sen vasta n. puolentoista viikon päähän. Nyt kuitenkin tuntuu että pitäis mennä aikasemmin. Elikkä tahtoisin tietää voiko närästys tarttua alapäähän? Olen kyllä googlannu mutta yhdessäkään linkissä ei puhuta mitään alapäästä. Mies sanoo että voi tarttua. Tämä asia vaivaa minua koska polttelee koko ajan ja varsinki pissatessa. Miehellä on närästänyt nyt monta päivää ja hän epäili että olisi tarttunut minuunkin kun olimme sängyssä. En haluaisi mennä päivystykseen koska siellä pitää se vaiva ilmoittaa ääneen siihen ilmottautumis tiskille ja odotus huone on aina täynnä ihmisiä.
Kommentit (8)
Tuhannesti kiitos kaikille vastauksista! Näytin tämän keskustelun miehelle ja hän tunnisti oireet tod näk heligo bakteeriksi. Käy huomenna heti aamusta lääkäriltä hakemassa lääkkeet molemmille. Helpottavaa vaikka pissalle ei teekkään mieli mennä :)
T:Sini
Voi hyvä luoja. . . Anna tämän olla provo
Voi. Vuosittain uutisoidaan aina silloin tällöin närästysepidemioista.
En ole kuullut alapäähä tarttuneesta, mutta muuten kyllä voi... tai usein meillö ainakin on yhtä aikaa molemmilla=)
Joo, kyllähän se on selvä että nuo ala- ja yläpään vaivat voivat sekoittua. Herpekset ja hiivat ja närästykset. Ja se limatulppakin voi tulla nenästä.
Ajattelen yleensä niin, että avaukset, jotka eniten tuntuvat provolta, eivät sitä ole. Ihmisten arkitaidot ja -tiedot on nykyään niin hukassa. :)
Närästys on ruuansulatukseen, ruokavalioon ja syömistapoihin (esim ahmiminen) liittyvä vaiva. Jos pillussa kärvistelee kyseessä on gynekologinen vaiva, jolla ei ole mitään tekemistä ruuansulatuksen kanssa. Mieheltä on kyllä voinut tarttua jotakin muuta, joka oireilee alapäässä.
Ap:n miehelle suosittelen, että hakee apteekista närästyslääkettä. On ihan käsikauppatavaraa. Ap menköön vaikka yksityiselle gynelle.
Helico bakteeri tarttuu hengitysilmasta. Osa ihmisistä saa sen helpommin esim. O veriryhmäläiset.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:58"]
Helico bakteeri tarttuu hengitysilmasta. Osa ihmisistä saa sen helpommin esim. O veriryhmäläiset.
[/quote]
Niin muuten exällä oli muistaakseni joku lääkekuuri kun pitkällisen närästyksen syyksi oli joku bakteeri osoittautunut.