Tyttäreni ei jaksa kulkea koulumatkaa bussilla.
Ja ymmärrän sen. Matka kestää 1,5h suuntaansa, siis 3h päivässä.
Mutta muuta vaihtoehtoa ei ole.
Mikä mahtaisi auttaa jaksamaan? Samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:40"]
Muuttakaa ihmisten ilmoille...?
[/quote]
Meillä on 7-luokkalaisen koulumatka 15 km. Siihen menee 1.5 tuntia suuntaansa, koska säästösyistä koulubussi kiertää pitkän ja hankalan reitin. Vielä 4 vuotta sitten matka taittui alle 30 minuutissa, mutta sitten keksittiin, että bussissahan voisi olla 68 oppilasta 55 sijaan ja sitten tekaistiin uusi ja kätevä yhteisreitti kahden sijaan.
[/quote]
15 km menee pyörällä alle tunnissa.
Minä kyllä etsisin sieltä opiskelupaikkakunnalta jonkun herttaisen mummelin, jonka luona tyttö voisi yöpyä viikolla. Ei yläasteikäistä oikein raaski omilleen laittaa ja ottamaan vastuuta ruuanlaitosta. Mutta jonkun mummelin luokse omaan huoneeseen, se tuntuisi turvalliselta vaihtoehdolta.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:40"]
[/quote]
Meillä on 7-luokkalaisen koulumatka 15 km. Siihen menee 1.5 tuntia suuntaansa, koska säästösyistä koulubussi kiertää pitkän ja hankalan reitin. Vielä 4 vuotta sitten matka taittui alle 30 minuutissa, mutta sitten keksittiin, että bussissahan voisi olla 68 oppilasta 55 sijaan ja sitten tekaistiin uusi ja kätevä yhteisreitti kahden sijaan.
[/quote]
Huh, voin rehellisesti sanoa, että jo pyörällä olisi nopeampi. Varsinkin lumettomana aikana.
Minkä ikäinen tytär? Eipä ole oikein inhimillinen koulumatka :/
Tyttö parka, joutuu niin kärsimään vanhempiensa itsekkyydestä :(
Minun koulumatka on n.2-2,5h/suuntaansa ja 2-3 vaihtoa/suunta, herään aamuisin klo.4:30 ja viideltä olen jo matkalla lähimmälle bussipysäkille, minne matkaa autolla n.30min :D Jos myöhästyn, niin seuraava bussi menee vasta kahdentoista maissa. Ja bussit takas tulee joko neljältä, tai yhdeksältä (sillä olen perillä noin klo.23, koska yöllä vähemmän liikuntaa). t. 16v
Sama oli mulla, ei siinä ollut valittamista kun ei ollut vaihtoehtoja. Unta vaan tarpeeksi ja eäät reppuun!
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:51"]Tyttö parka, joutuu niin kärsimään vanhempiensa itsekkyydestä :(
[/quote]
Hmm. Mistä niin päättelet? AP
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:56"]Minun koulumatka on n.2-2,5h/suuntaansa ja 2-3 vaihtoa/suunta, herään aamuisin klo.4:30 ja viideltä olen jo matkalla lähimmälle bussipysäkille, minne matkaa autolla n.30min :D Jos myöhästyn, niin seuraava bussi menee vasta kahdentoista maissa. Ja bussit takas tulee joko neljältä, tai yhdeksältä (sillä olen perillä noin klo.23, koska yöllä vähemmän liikuntaa). t. 16v
[/quote]
*liikennettä :D Mietin huomista lukujärjestystä ja pää ei oikein toimi
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:57"]Sama oli mulla, ei siinä ollut valittamista kun ei ollut vaihtoehtoja. Unta vaan tarpeeksi ja eäät reppuun!
[/quote]
Olenkin yrittänyt sanoa, että ajoissa nukkumaan ja tavarat jo illalla valmiiksi niin pääsee nopeasti bussiin nukkumaan :) Mikähän olisi hyvää evästä, ruisleipä ja mehu ja/tai vesipullo? Vai hedelmiä :-)
Ja kamalaa miten tuomitsette heti. Huh.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:56"]
Minun koulumatka on n.2-2,5h/suuntaansa ja 2-3 vaihtoa/suunta, herään aamuisin klo.4:30 ja viideltä olen jo matkalla lähimmälle bussipysäkille, minne matkaa autolla n.30min :D Jos myöhästyn, niin seuraava bussi menee vasta kahdentoista maissa. Ja bussit takas tulee joko neljältä, tai yhdeksältä (sillä olen perillä noin klo.23, koska yöllä vähemmän liikuntaa). t. 16v
[/quote]
Tuossa kohtaa vanhempiesi pitäisi hankkia sinulle joku majoitus koulupaikkakunnalta jossa asuisit kouluviikot, ei ole inhimmillistä kulkea tuollaisia koulumatkoja. Ethän kerkeä käymään kotona kuin vähän nukkumassa.
Ilmeisesti tytär on 2. asteen koulussa, ellette sitten aivan perämetsässä asu ja peruskouluun ole noin pitkä matka? Voisiko tytär muuttaa koulupaikkakunnalle viikoiksi, viikonloput olisi kotona? Noin minä asuin, kun opiskelin erikoislukiossa ja kotiin oli 160 km. Vaatii tietysti luottamusta ja omatoimisuutta tyttäreltä, ettei mene bilettämiseksi ja nuudeliruokavalioksi.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:56"]Minun koulumatka on n.2-2,5h/suuntaansa ja 2-3 vaihtoa/suunta, herään aamuisin klo.4:30 ja viideltä olen jo matkalla lähimmälle bussipysäkille, minne matkaa autolla n.30min :D Jos myöhästyn, niin seuraava bussi menee vasta kahdentoista maissa. Ja bussit takas tulee joko neljältä, tai yhdeksältä (sillä olen perillä noin klo.23, koska yöllä vähemmän liikuntaa). t. 16v
[/quote]
Tyttöni bussi lähtee 6.20 ja on koululla 8. Seuraava bussi lähtee kello 8.15 ja perillä vasta 10 jälkeen - usein liian myöhään!! Takaisinpäin pääsee myös vain kahdesti, aikaisempi usein liian aikaisin, ja neljältä(perillä 18) aika myöhään, jos pääsee esimerkiksi kahdelta! Hurjaa ja kurjaa:(
Onko alueella enemmän lapsia. Kotikoulu. Tuo ei nyt ole yhtään niin vaikeaa hoitaa.
t. Koulu 15min matkan päässä, homeessa.
Mun ihan normityömatka-ajat bussilla. Matka vain 20 km mut bussivaihdon takia tulee pitkä aika. Kerran meni 3 tuntia. Ja päiväkodista puhuvat 10 h hoitoajasta mut ei pnnistu. Työpäivä jo yksinään 8 h + pakollinen tunnin ruokatauko.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:36"]
Ja ymmärrän sen. Matka kestää 1,5h suuntaansa, siis 3h päivässä. Mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Mikä mahtaisi auttaa jaksamaan? Samassa tilanteessa olevia?
[/quote]
aikanaan ollut samassa tilanteessa. Lähes kolme vuotta tuli istuskeltua bussissa mutta siinä oli aikaa lukea ja tehdä läksyjä ja miettiä syntyjä syviä. Joskus nukuin. Suurimmaksi osaksi taisin vaan lukea kirjoja ja lehtiä. Siitä on nyt yli kymmenen vuotta eikä se nyt niin kamalaa ollut vaikka jskus tuntui epäoikeudenmukaiselta. Sen jälkeen olen asuinpaikkani valinnut niin ettei bussia tarvita:)
[/quote]
Holy hell. Respektiä sinne! Alan arvostamaan kovasti viiden minsan koulumatkaani...
T.17v
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:40"]
[/quote]
[/quote]
Eli muutatte lähemmäs palveluita tai sitten kärsitte ja kestätte jos ette itse pysty kuljettamaan. Ikäväähän tuo on, mutta kuntien on pakko säästää IHAN kaikesta. Joillekin koululaisille se on pidempi bussimatka, toisilla ryhmäkoot suurenevat, jotkut eivät taas saa koulussa tarvitsemiaan tukipalveluita. Tätä se nykyään on. Itse olisin kiitollinen siitä, että koulukuljetus on ylipäänsä järjestetty jos olisin muuttanut huomattavasti halvemman asumisen perässä noinkin kauan kouluista.
Se on hirveen jännä, että ei vaan voikaan noukkia niitä rusinoita pullasta eli maksaa asumisestaan huomattavasti vähemmän kuin palveluiden lähellä asuvat ja sitten vinkua, kun palvelutaso ei pysy samana.