Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintotuet loppuu, uskallanko silti vaihtaa pääainetta?

Vierailija
05.11.2014 |

Tilanteeni on se, että olen suorittanut kandidaatintutkinnon alalta, joka tuntuu täysin väärältä ja jossa on epävarma työllistyminen. Haluaisin vaihtaa toisen alan maisteriopintoihin (joihin siis kanditutkintoni käy pohjaksi), mutta opintotukeni tulevat pahimmassa tapauksessa loppumaan jopa puolitoista vuotta ennen valmistumista. Olen tietoinen, että tukien loppuessa siirtyisin yleisen asumistuen piiriin, mutta tämä ei yksinään riitä elämiseen. Töitä toki pyrkisin tekemään, mutta opinnot joihin olen vaihtamassa ovat sen laatuiset, etteivät todellakaan mahdollista työntekoa siinä määrin, että oikeasti sillä ja asumistuella eläisin. Sitten on tietenkin sossu, mutta olen jotenkin saanut sellaisen kuvan ettei sieltä kannata automaattisesti olettaa saavansa mitään. Ja lainatkin pitäisi kai olla nostettu sieltä tukea saadakseen. Olen jo tähän mennessä (huonojen valintojen takia) joutunut itselleni kerryttämään opintolainaa sen verran, että ihan mielellään en kyllä nostaisi enää hirveästi lisää.... eli sossun tuen voinee kai unohtaa?

Ottaa mielettömästi päähän tämä tilanne! Joudun nyt siis miettimään uskallanko ylipäätään lähteä yrittämään koulutussuunnan vaihtoa jos en tiedä miten tulen taloudellisesti pärjäämään. Toinen vaihtoehto on suorittaa nykyiset opinnot hammasta purren loppuun vaikka koen suunnan ahdistavan vääräksi.

Neuvoja?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ömmm... Etkö sinä nyt opiskele yhtä nopeasti maisteriksi kummassa vaan maisteriohjelmassa? Vai oletko melkein valmis maisteri jo alkuperäisessä pääaineessasi?

Lainaa et voi nostaa enää sen jälkeen kun opintotuki on loppunut, joten siitä ei tarvitse huolehtia.

Vierailija
2/2 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:22"]

Ömmm... Etkö sinä nyt opiskele yhtä nopeasti maisteriksi kummassa vaan maisteriohjelmassa? Vai oletko melkein valmis maisteri jo alkuperäisessä pääaineessasi?

Lainaa et voi nostaa enää sen jälkeen kun opintotuki on loppunut, joten siitä ei tarvitse huolehtia.

[/quote]

Erinäisistä aikataulullisista ongelmista ym. johtuen joudun suorittamaan tavallaan päällekäin nykyisiä maisteriopintojani (sivuaineita) samaan aikaan kun odotan hakuaikaa kaavailemiini uusiin opintoihin... mm. tästä syystä tukea ei tule olemaan riittävästi käytettävissä uuden opintosuunnan maisterivaiheen suorittamiseen. Lisäksi olen hakeutumassa opintoihin, joiden suorittaminen ei välttämättä onnistu kahdessa vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla