Lapseni menee koulun jälkeen yleensä kaverinsa luokse kylään - Tämän kaverin äiti laittaa lapselleen yleensä jotain syömistä muttei koskaan kutsu tytärtämme heidän kanssaan yhdessä syömään
Sain kuulla asiasta vasta äsken ja järkytyin. Tyttäreni odottaa siis nälkäisenä yksin tämän tytön huoneessa kunnes muut ovat syöneet. Tuli todella paha mieli lapseni puolesta.
Kommentit (103)
Yritin olla vieraanvarainen koko viime kesän ja koulun alettuakin. Meillä sai olla, yökylään pääsi ja ruokaa sai jokainen. No tämä ei ollut vastavuoroista, lapseni ei päässyt muualle yökylään tai oleilemaan kuin hyvin harvoin. Meillä oli jatkuvasti lopussa maito, leipä, hedelmät, tomaatit, kurkut, herkuista puhumattakaan. Hirveä sotku, biojätteeseen heitetty hedelmiä yhden haukkauksen jälkeen, tiskiä yms. Nyt olen kieltänyt koulun jälkeen vierailut, kylään saa tulla kun lapsi on syönyt oman välipalan ja tehnyt läksyt ja hänelle kuuluvat kotityöt. Yökylään pääsee kerran kuussa, silloin toki tarjoamme kaikki ateriat ja herkut ja siivoan sotnut yhdessä lasten kanssa. Joka päivä en jaksa komentaa vieraita lapsia esim. laittamaan omat roskansa roskiin tai muuta ihan perusjuttuja. Harmi että käytöstavat ovat varsin puutteelliset näillä kavereilla vaikka kivoja ovatkin muuten.
Vierailija kirjoitti:
meillä annetaan kaikille ruoka. jotka haluavat syödä.
meillä riittää ruokaa.
perunoita keitetään runsaasti. voit itse arvioida paljonko on runsaasti. pieni vinkki. ei 2 kg ole vielä mitään.
aina kun tulee joku vieras ovesta sisään. kahvit keitetään eikä kysellä parin tunnin kuluttua. olisitko juonut kahvia. kun vieras on lähdössä.
ihme rutinaa ja natinaa. kannattaa laittaa aivan tavallista ruokaa niin riittää kaikille. herneet eivät paljon maksa. tee niistä kunnon hernerokka jne jne.
ap taas tietty porvoossa käynyt välillä.
Pitääkö sitä jokapäivä syödä hernerokkaa että saa ne kaverit ruokittua?
No eihän se kauhean vieraanvaraista ole, mutta jos tuo kaverin perhe on vaikka vähävarainen (tai vaan niin asuntoveloissa tms, että penniä pitää venyttää) ja lapsesi käy siellä usein kylässä, niin ymmärrän kyllä etteivät he voi monta kertaa viikossa lastasi ilmaiseksi ruokkia.
Anna lapselle eväät matkaan kaverin luo, jos ei voi/halua käydä koulun jälkeen ensin kotona syömässä. Ei sitten tarvitse istua nälissään siellä kaverin huoneessa, vaan voi odotellessaan syödä omat eväät rasiasta. Problem solved. Lasten kaveruutta ei tuollaisella kannata rasittaa, jos hyvin tulevat toimeen ja tykkäävät viettää aikaa yhdessä.
Aika vahva signaali, että mitäpä jos ruokkisit lapsesi ihan itse. Miksi sä tunget lapsesi toisten hoteisiin koulun jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani oli tapana, että jokainen syö kotonaan ja samaa tapaa olen edelleenkin noudattanut. Pidän perheen yhteistä ateriaa myös muutenkin tärkeänä ja lisäksi ruuan määrää on kauhean vaikea arvioida, jos ei koskaan etukäteen tiedä, moniko on paikalla. Silloin tietysti tarjoan ruuan kavereille, jos he tulevat jostain kauempaa esim. lauantaina useammaksi tunniksi tai vaikka yökylään. Koulupäivinä naapurit voivat syödä omissa kodeissaan.
Se on teidän kulttuurinne ja tapa. Meillä taas lapsuudessa äiti käski pöytään kaikki ns kulkumiehetkin jos oli ruokailuaika. Vieraanvaraisuus oli äidillä suuri ja elimme maalla eikä elämä mitään varakasta ollut, mutta aina oli ruokaa - vieraillekin.
Siitä opin itsekin ja kun kaverit kävivät lasteni luona toimin samoin. Katsoin, että kun on kaveri meillä laitan hieman enemmän ruokaa. Eikä se näy missään jos tekee isomman erän soppaa tai laatikkoa.
Sanonta, että köyhä antaa vähästääkin, rikas ei mitään paljostaan, opin äidiltä.
Miten sitä ruokaa tehdään enemmän jos olen ostanut oman perheen tarpeisiin (osaan arvioida paljonko kukakin syö ja hävikki onkin pientä).
Tai mitä me syödään huomenna jos lapsen kaverit veti kaiken jauhelihakastikkeen tänään?
Mä olen kyllä varoissani, mutta käyn kaupassa (20km) 5 päivän välein ja suunnittelen ruokalistat.
Nyt kirjoittelen tätä nälissäni kun pe iltana kysyttiin voiko lapsen kaveri tulla ma koulun jälkeen meille, syystä x. Lapset tekivät voileivät ja mä teen ruokaa vasta kun kaveri haetaan. Olis kai itsekin voinut sen voikkarin haukata, mutta enpä ollut hokannut ottaa enempää leipää sulamaan ja limppu on umpijäässä. En ala käydä kaupassa tai muuttaa ruokalistaa kaverin yllättävän logistiikkaongelman vuoksi.
Aika vaikealta kuulostaa sinunkin elämäsi, jos noin mahdotonta joko a) pitää sitä leipää vähän enemmän sulatettuna tai b) iskeä se limppu mikroon, jolloin sinulla on sulaa leipää parissa minuutissa. On siinäkin "ongelmat"...
Jos on kutsuttu vieras, niin tarjotaan välipala/ruoka. Jos vain itse päättävät, että kaveri tulee kylään, mehua tms.
joku näsäviisas mamma tai pappa taasen vinoilee.
etkö pottuilija osaa laittaa ruokaa vai mikä hiertää niskojasi.
ruokaa voi keittää vaikka 5-10 l kerralla. mutta eihän mammat osaa eikä viitsi. eivät osaa suunnittella asioita.
sinä näsä EVVK mitä vastaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ruokaa annetaan kaikille paikalla oleville. Niin omille kuin vieraille lapsille.
Niin kunnolliset ihmiset tekevätkin.
Näin juuri. Moukkamaista olla tarjoamatta kaikille paikalla olijoille.
Muistan kun joskus lapsuudessa kaverin luona kävi näin, että nihkeästi tarjottiin, ällistyin ja en enää mennyt kyläpsikkasn jossa minua ei selvästi arvostettu vierasna. Vieläkin pidän kitsastelijoina noita ihmisiä. Meillä söi aina kaikki, ja itsekin tarjoan AINA lasteni vieraille samalla kuin omillekin.
0/0
Oli huono. Tosi huono. Yritä seuraavalla kerralla enemmän
Vierailija kirjoitti:
meillä riittää ruokaa.
perunoita keitetään runsaasti. voit itse arvioida paljonko on runsaasti. pieni vinkki. ei 2 kg ole vielä mitään.
aina kun tulee joku vieras ovesta sisään. kahvit keitetään eikä kysellä parin tunnin kuluttua. olisitko juonut kahvia. kun vieras on lähdössä.
ihme rutinaa ja natinaa. kannattaa laittaa aivan tavallista ruokaa niin riittää kaikille. herneet eivät paljon maksa. tee niistä kunnon hernerokka jne jne.
Jos vaihtoehto on, että syön itse perunoita ja hernesoppaa että voin syöttää myös lasten kaverit, tai teen jotain parempaa ruokaa vain omalle perheelle, niin aivan satavarmasti valitsen jälkimmäisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ruokaa annetaan kaikille paikalla oleville. Niin omille kuin vieraille lapsille.
Niin kunnolliset ihmiset tekevätkin.
Niinpä, kyllä minunkin olisi pitänyt ruokkia kaikki urheilijanuorukaiset jotka änkesivät meille ruoka-aikoihin. Neljästä kuuteen hirmusyömäriä omien hirmujen lisäksi. Joopa joo. Olisi varmasti kuukauden ruokalasku ollut huimaava. Tonneroinen olisi tuskin riittänyt.
Hohoi herätkää nyt vähän! Eihän kukaan jaksa katsella joka ikinen päivä vieraita lapsia kotonaan ja vielä ruokkia niitä.
En ymmärrä vanhempia jotka päästävät lapsensa jokapäivä tuntikausiksi roikkumaan toisten koteihin, oli heidät sitten asianmukaisesti ruokittu tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä riittää ruokaa.
Jos vaihtoehto on, että syön itse perunoita ja hernesoppaa että voin syöttää myös lasten kaverit, tai teen jotain parempaa ruokaa vain omalle perheelle, niin aivan satavarmasti valitsen jälkimmäisen.
Sama täällä.
Ruokin ja kasvatan omat lapseni, ei se, että olen kotona, tarkoita, että vastaan koko kulmakunnan ruokkimisesta ja vahtimisesta. 
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi lapsesi ei syö kotona? Milloin vietät itse aikaa lapsesi kanssa? Eikö tule koulusta kotiin ollenkaan? Miksi kaverin perheen pitäisi ruokkia sinun lapsesi?
Meillä ei ole ruokaa, enkä jaksa olla lapsen kanssa.
Meillä oli kyllä lapsena sama - kotona syötiin! Jos mentiin hakemaan kaveria ulos tai leikkimään sisällä (hyvin harvoin...), odotettiin, jos kaveri oli syömässä. Ei kenellekään ruokia tarjottu. Eri asia, jos oltiin ns. oikeasti kylässä eli vanhemmat mukana, silloin saatiin mehua, 1 pullanviipale ja 1 keksi, nämäkin oli tarkkaan laskettu. Oltiin aika köyhää sakkia, kuten naapuritkin.
Nyt ei kaikille uskalla ruokaa tai välipalaa edes tarjota, koska on allergioita ja 'allergioita' sekä rajoituksia ja 'rajoituksia'...
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kyllä lapsena sama - kotona syötiin! Jos mentiin hakemaan kaveria ulos tai leikkimään sisällä (hyvin harvoin...), odotettiin, jos kaveri oli syömässä. Ei kenellekään ruokia tarjottu. Eri asia, jos oltiin ns. oikeasti kylässä eli vanhemmat mukana, silloin saatiin mehua, 1 pullanviipale ja 1 keksi, nämäkin oli tarkkaan laskettu. Oltiin aika köyhää sakkia, kuten naapuritkin.
Nyt ei kaikille uskalla ruokaa tai välipalaa edes tarjota, koska on allergioita ja 'allergioita' sekä rajoituksia ja 'rajoituksia'...
Kyllä kai se lapsi osaa itse kertoa onko hänellä jotain ruokarajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai se lapsi osaa itse kertoa onko hänellä jotain ruokarajoitteita.
No ei... nimenomaan ei osaa tai halua. Jos joku ei maistu tai ole herkkua, on 'allergiaa' ja 'rajoitteita' (ei tietenkään kaikilla, mutta tähän törmää nykyisin vähän liian usein). Selkeämpää olisi, että meillä syövien kavereiden vanhempien kanssa olisi ainakin kerran juteltu asioista eli sovittu, että saa ja voi syödä meillä sekä mitä oikeita rajoitteita on. Valitettavasti aika pienetkin yrittävät joskus höynäyttää tätiä... ;)
Kylläpä täällä on paikalla monia vieraanvaraisia äitejä, hieno juttu! Väitän silti, että pidemmän päälle montaa teistäkin alkaisi ärsyttää. Meillä saa pääsääntöisesti syödä aina vieraat, mutta siinä on valtava ero, että ollaanko syömässä joka päivä viiden teinipojan voimin vai kahden pikkusyömäisen lapsen kanssa. Voin kertoa, että aikanaan "korvessa" asuessa alkoi ottamaan päähän, kun välipalaksi oli vedelty maidot, leivät, leikkeleet jne. kaapista säännöllisesti. Useampi teinipoika kun vetää hetkessä vaikka parikin pussia leipää.
Miten sitä ruokaa tehdään enemmän jos olen ostanut oman perheen tarpeisiin (osaan arvioida paljonko kukakin syö ja hävikki onkin pientä).
Tai mitä me syödään huomenna jos lapsen kaverit veti kaiken jauhelihakastikkeen tänään?
Mä olen kyllä varoissani, mutta käyn kaupassa (20km) 5 päivän välein ja suunnittelen ruokalistat.
Nyt kirjoittelen tätä nälissäni kun pe iltana kysyttiin voiko lapsen kaveri tulla ma koulun jälkeen meille, syystä x. Lapset tekivät voileivät ja mä teen ruokaa vasta kun kaveri haetaan. Olis kai itsekin voinut sen voikkarin haukata, mutta enpä ollut hokannut ottaa enempää leipää sulamaan ja limppu on umpijäässä. En ala käydä kaupassa tai muuttaa ruokalistaa kaverin yllättävän logistiikkaongelman vuoksi.