Perhepäivähoidosta tietäviä paikalla?
Tuttu pph tarjoaisi paikkaa hänen ja äitinsä pyörittämissä ryhmiksessä. Lapsen hoito maksaisi kuussa 290. Tilanne on se, että minä jatkan vuoden alusta th-opintoja ja tyttö menisi hoitoon 10 kk iässä helmikuussa. Lapsi ei olisi hoidossa joka päivä 8-16 vaan minun koulun mukaisesti. Jos mulla on esim iltapäivä luennot, mies hakee tytön eikä hoitoaikaa tulisi kuin max. 4 h. Onko minun mahdollisuus saada kotihoidon tukea tytön hoitoon? Mies tienaa kuussa 2900 verojen jälkeen. Onko kunnallinen halvempi? Asumme Mikkelissä, enkä tiedä onko täällä kuntalisää. Osaako kukaan neuvoa mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (20)
Joo, ei mikään ryhmis ota lasta hoitoon 290€/kk kyllä tuonon se osuus mikä teille jää maksettavaksi tukien jälkeen.
Älä herraisä sentään vie 10kk ikäistä vauvaa päiväkotiin ainakaan! Siellä on 11-13 muuta alle 3v taaperoa siinä ryhmässä 3 kasvattajan kanssa eikä hekään ole koko ajan siellä vaan vuorojensa mukaan. Lisäksi sairastelevat, ovat lomilla, koulutuksissa jne eikä nykysuomen tilanteessa sijaisiakaan oteta alle 1vkon poissaoloihin kuin hampaat irvessä. Ja se sijainenkin, sehän olisi taas vain uusi vieras naaman sille pienelle.
Jep.
Kotihoidontukea saa silloin kun lapsi on kotihoidossa, ei silloin jos lapsi on jossakin muualla hoidossa vaikka vain 1h/pvässä. Siihen asiaan ei vaikuta puolison tulot tms seikat.
-Pk-täti jonka tuttava pph-
Te haette yksityisenhoidontukea, joka maksetaan hoitajille. Katso Googlesta yksityisenhoidontuki Mikkeli.
http://www.mikkeli.fi/sites/mikkeli.fi/files/atoms/files/paivahoitomaksut01_08_2014.pdf
Ja tästä voit katsoa tietoa kunnallisen päivähoidon maksuista Mikkelissä.
-2-
Kotihoidon tukea et mitenkään saa jos hoito on kuitenkin virallista eikä pimeää työtä.
En tiedä paikkakuntakohtaisia eroja, mutta ei se hoito kovin paljon halvempaa ole kunnallisella, vähän kyllä. Jotain 250e karkeasti muisteltuna.
Mitään puolipäiväpaikkaakaan et taida saada. Pitäisi olla vain joko 11/13 (tai mikä se raja teidän kunnassa onkaan) päivää kuussa ollenkaan hoitoa, tai sit JOKA päivä alle 5h. Siihenkään ei riitä että lähes joka päivä tms..
http://www.kela.fi/yksityisen-hoidon-tuki_maara-ja-maksaminen
Hoitorahan ainakin saatte ja mahdollisen kuntalisän. Miehen tulot estää hoitolisän saamisen.
Et saa kotihoidontukea. Tuo paikkahan maksaa oikeasti paljon enemmän kuin tuon 290€/kk. Itse olen ypph ja minulla hoitomaksu on 634€/kk. Vanhemmat maksavat tulojensa mukaan minulle ja kunta maksaa sitten loput (käytössä palveluseteli) pulikaspaikka tietysti on halvempi, mutta se tarkoittaa että lapsi ei ole koskaa yli 5h päivässä hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:31"]http://www.kela.fi/yksityisen-hoidon-tuki_maara-ja-maksaminen
Hoitorahan ainakin saatte ja mahdollisen kuntalisän. Miehen tulot estää hoitolisän saamisen.
[/quote]
Yksityisen hoidon tuen lisäksi kunnat maksavat yksityisen hoidon tuen kuntalisää. Lisän määrä vaihtelee kunnittain ja kaikissa kunnissa sitä ei makseta ollenkaan. Kuntalisä Mikkelissä 150 € / kk / lapsi
Tuollaisen tiedon löysin lisäksi. Näistä tulee yhteensö yli 300€ eli kattaa teidän hoitomaksun kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:26"]
Kotihoidontukea saa silloin kun lapsi on kotihoidossa, ei silloin jos lapsi on jossakin muualla hoidossa vaikka vain 1h/pvässä. Siihen asiaan ei vaikuta puolison tulot tms seikat.
-Pk-täti jonka tuttava pph-
[/quote]
Nykyään on sellainen tuki kuin joustava kotihoidon tuki. Tukea saa sen mukaan kuinka paljon teet tunteja kk. Pk-tätä voisi nyt päivittää tietojaan.
Ap vastaa. Nin siis meinasin anteeksi siis yksityisenhoidon tukea. Eli miehen tulot vaikuttaa, että emme todennäköisesti saa yksityisen hoidon tukea? Lapselle saattaisi tulla myös pitempi päivä, riippuen mun luennoista. Olisiko kunnallinen kuitenkin edullisempi?
Kunnallinen on aina (lähes, jollei kunta tue tosi paljon) halvempi.
Itse asun Turussa ja lapsistani 5.v on kunnallisessa päiväkodissa ja alle 3v. yksityisellä perhepäivähoitajalla. Tukien jälkeen yksityinen pph maksaa tasan 90€ enemmän kuin vanhemman lapsen päiväkoti.
kannattaa myös selvitää että ottaako pph, tai rpph varmasti hoitoon jos lapsi ei olekkaan kokopäiväinen. Moni pph ei ota puolikkaita, koska se näkyy omassa palkkapussissa.
Ap. Siis tää hoitaja sano, etät lapsen hoitopäivistä riippumatta hoito on kuussa 290. Mua kiinostaisi nyt tietää, että jos me saatais tätä yksityisenhoidontukea niin paljonko meile jäisi maksettavaa. http://mikkelinpaivahoitajat.net/vanhem.htm
Niin ja siis sori, olen ihan ulapalla tässä hommassa, kun esikoinen kyseessä. Ja vaihteleehan nämä hoitopaikkojen ja kuntienkin mukaan. Kiitos kuitenkin avusta!
Yksityiset yleensä kalliimpia ellei ole käytössä esim.palveluseteliä jolloin maksu menee samoin kuin kunnallisella puolella. Yksityisenhoidon tuen saatte jos lapsi on hoidossa yksityisellä. Hinnan mielestä kannattaa miettiä myös laatua. Jos ryhmis on kiva ja pieni niin haluaako siitä maksaa enemmän kuin isosta levottomasta ryhmästä. Tosin yksityisellä valitettavan usein puhuu raha, eli ei ole niin laadukasta se hoito kun vanhemmat haluavat luulla.
Okei. Kysytään vielä kokeneemmilta. 10-kuinen pph vai päiväkoti?
Pph. Ja se paikka maksaa 290€ teille. Ykstyinenkkhtuki menee pphlle. Eli saa tuon 290€+ sen ykhhtuen.
Ja 10kk pphlle.