Vaihdevuodet?
Kertokaa mitä oireita vaihdevuodet ovat tuoneet. Kipuja, unettomuutta, paniikkihäiriöitä, ärtyisyyttä yms.
Kommentit (7)
Alapään limakalvovaivoja, esim. ei tahdo yhdyntää kestää limakalvot. Ihon kuivumista ja rypistymistä, samoin silmät kuivat ja tarvii kostutustippoja. Epämääräisen levotonta mielialaa. Kuukautisten kierto ensin lyheni 23 päivään ja sitten lopulta alkoi pidetä ennen kuin menkat loppuivat. Ei kovin pahoja vaivoja nämä siis, enkä ole mitään hormonihoitoja edes harkinnut.
Kaikke noita, mutta niistä pääsee vaivatta eroon. Apteekissa on tuotteita joilla voi helpottaa jos ei halua käyttää hormooneja. Mutta Soijatuotteilla olen itse päässyt unettomuudesta ja muusta pienestä eroon. Mutta enemmän siitä on ollut iloa. Ne kuukautiset on jääneet pois. Jes.
Läpimäräksi kastelevat hikoilupuuskat puolen tunnin välein - myös yöllä, sykkeen nousu sadan pintaan ja yöunien kutistuminen pariin kolmeen tuntiin. Niin ja kamalan kivuliaat ja erittäin epäsäännölliset kuukautiset.
Sitten aloin käyttää hormonikorvaushoitoa ja pääsin onneksi oireista suurimmaksi osaksi eroon. Enää ei ole kuin satunnaisia lieviä rytmihäiriöitä.
Ei kovin pahoja vaivoja, limakalvot vaan kuivuu eivätkä kestä yhdyntöjä, mutta eihän se muutenkaan ole tärkeintä, pääasia etten käytä siihen mitään lääkitystä......
Juu no minä käytän ja ja hommat ruilaa. Seksi on ihanaa ja sitä on paljon. Miehellä ei ole mitään syytä vilkuilla aidan toiselle puolen :)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 10:47"]
Ei kovin pahoja vaivoja, limakalvot vaan kuivuu eivätkä kestä yhdyntöjä, mutta eihän se muutenkaan ole tärkeintä, pääasia etten käytä siihen mitään lääkitystä......
Juu no minä käytän ja ja hommat ruilaa. Seksi on ihanaa ja sitä on paljon. Miehellä ei ole mitään syytä vilkuilla aidan toiselle puolen :)
[/quote]
Ai niin, ja se tärkein= saan yöni nukuttua ilman että tarvii hikoilla.
Vain hikoilu ja ahdistuskohtauksia. Menkat jäi pois kerralla 48v:nä ja nuo muut oireet kesti 5v. Mieliala paljon parempi ilman pms oireita, ei limakalvojen kuivuutta, ei haluttomuutta, ei mitään ihmeitä. Unettomuudesta kärsin muutenkin joten nuo yölliset hikoilut ei tilannetta pahentaneet.
Ainoa lääkitys mitä mulla on ollut ja on satunnaisesti vieläkin on Vagifem emätintabletit. Hyvin kestää alapää monenkin tunnin nautiskelut:) Ihanaa tosiaan kun jokakuiset hiivaongelmatkin jäi menneisyyteen menkkojen mukana (tosin päivittäin juodulla gefiluspiimälläkin on osansa tähän) !
Ei juuri mitään ongelmia. Lievää ihon kuumotusta välillä (ei näy päälle päin), jossain vaiheessa limakalvot tuntuivat kuivemmilta, mutta tilanne tasaantui, enkä ole tarvinut edes liukkaria tai estrogeenivoiteita tms.
Esivaihdevuosissa kuukautiset tulivat epäsäännöllisiksi ja runsaiksi. Laitatin hormonikierukan. Tehtiin myös termoablaatio eli lämpöpallohoito. Auttoi hyvin.
En ole halunnut mitään hormonihoitoa. Aluksi pelkäsin, että ihossa alkaa näkyä ikääntyminen pahasti, mutta mielestäni olen vieläkn ikäisekseni ok-näköinen.
Ikää nyt 52 vuotta