HS: Liian iso treffeille
Linkki juttuun, valitettavasti taisi olla vaan tilaajille: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008223964.html
Jutun pointtina on valittaa siitä, että lihavat kokevat "painosyrjintää" deittailussa. Näkökulma on ilmeisesti se, että globaali kauneusihanne on keksitty tyhjästä. Erikseen vielä jossain kohtaa mainittiin, että jos on pluskokoinen, niin oikea tapa olla sitä olisi muistuttaa plus-malleja ja olla siis "kurvikas oikeista paikoista".
En ymmärrä, eikö oikeasti haastateltava tai toimittaja ole kumpikaan koskaan lukeneet niitä tutkimuksia, joiden mukaan vyötärö-lantiosuhde ja kasvojen naiselliset estrogeenin tuottamat piirteet ovat universaalisti viehättäviä?
Samoin mainitaan, että hintelät miehet saavat kuulla olevansa liian pieniä. Ihan yhtä lailla naisia viehättää testosteronin muokkaama keho.
Alkoi oikein ärsyttää, kun ilmeisesti se on SYRJINTÄÄ jos ihminen ei viehäty keskivartalolihavasta, hintelästä tai vaikka naamastaan väärältä sukupuolelta näyttävästä. Ihan yhtä vähän tähän on mahdollista itse vaikuttaa kuin seksuaaliseen suuntautumiseen!
P.s. AP on nainen, jolle hintelä mies ei ole ongelma, mutta iso kaljamaha on yksi suurimpia turn-offeja miehessä.
Kommentit (1374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko oikeesti olla säälittävämpää sakkia, kuin täällä pikkulapsia, toisten elämästä kiinnostuneet wannabekokkare sönköttävät tyypit? Tänäkin aamuna näitä reppanoita on ilmaantunut, ja niitä pitääkin nöyryyttää ja kovasti.
Jatketaan samalla linjalla, näitä typeryksiä pitääkin nolata!
Kuka tässä nyt onkaan reppana? Se, joka haluaa levittää koko elämänsä satojentuhansien ihmisten nenän eteen avautumalla läskeistään Suomen suurimmassa päivälehdessä, vai se lukija, joka päättää mainitun avautumisen lukea ja todeta sen kerta kaikkiaan typeräksi?
Miksi sä raukka otat noin paljon kierroksia tästä aiheesta. Mene jo puntille ja koeta siellä tehdä jotain hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko oikeesti olla säälittävämpää sakkia, kuin täällä pikkulapsia, toisten elämästä kiinnostuneet wannabekokkare sönköttävät tyypit? Tänäkin aamuna näitä reppanoita on ilmaantunut, ja niitä pitääkin nöyryyttää ja kovasti.
Kuka tässä nyt onkaan reppana? Se, joka haluaa levittää koko elämänsä satojentuhansien ihmisten nenän eteen avautumalla läskeistään Suomen suurimmassa päivälehdessä, vai se lukija, joka päättää mainitun avautumisen lukea ja todeta sen kerta kaikkiaan typeräksi?
Miksi sä raukka otat noin paljon kierroksia tästä aiheesta. Mene jo puntille ja koeta siellä tehdä jotain hyvää.
No eihän tuo tyyppi osaa. Kerrataan vielä kaverin saavutukset:
Pulleat mänboobsit, meidän paikkakunnan kovimmat selkä- ja perskarvat, jopa pizzerian pitäjät ovat kateellisia (Kemi on kotipaikkani) Hoikka olen myös, lihaksikkaat ranteet (johtuvat toki Yrjönkadun videoiden katsomisesta), kerroinko jo selkäkarvoistani? Poikien päät kääntyvät täällä 24/7 (Pieksämäki, kotipaikkani) ja työtä tehdään poikien kans täällä kovasti, paljon se on vaatinut!
Kuulemma mittaustulokseni on seuraava: kovasti karvoja, mutta aivoni on noin sadasosa kikherneestä. Kovasti silti tehdään työtä senkin eteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulleat mänboobsit, meidän paikkakunnan kovimmat selkä- ja perskarvat, jopa pizzerian pitäjät ovat kateellisia (Kemi on kotipaikkani) Hoikka olen myös, lihaksikkaat ranteet (johtuvat toki Yrjönkadun videoiden katsomisesta), kerroinko jo selkäkarvoistani? Poikien päät kääntyvät täällä 24/7 (Pieksämäki, kotipaikkani) ja työtä tehdään poikien kans täällä kovasti, paljon se on vaatinut!
Kuulemma mittaustulokseni on seuraava: kovasti karvoja, mutta aivoni on noin sadasosa kikherneestä. Kovasti silti tehdään työtä senkin eteen!
Tämä kin ketju mennut ihan pilalle, meitä kara lahti vaneja ja muita menestyjiä vaa loukataan!
Lukekaa Tamin sivuja, siellä on vaktaa meille vähän yksin kertaisemmille!
Vierailija kirjoitti:
44 sivua selittelyä. Mä haluaisin, että joku lihava tulisi ketjuun ja vain myöntäisi rehellisesti, että on lihava, koska on laiska tai syönyt liikaa ja itsehillintä puuttuu. Mutta ei. Aina nämä samat selitykset ja uhriutumiset. On se ihme ja kumma, että yli 50 %:lla suomalaisesta väestöstä on kaikilla joku täysin validi syy ja selitys, miksi he ovat ylipainoisia. Ja kuinka heillä ei ole mitään kykyä vaikuttaa itse asiaan. Ja kuinka se on nyt vaan jonkun muun vika. Aina.
Ollaanko me luettu samaa palstaa? Täällä on useampikin kertonut olevansa ylipainoinen ja sen olevan hänen yksityisasiansa. Useampi on kertonut olleensa joskus ylipainoinen ja laihtuneensa.
Minä olin ylipainoinen raskauden jälkeen koska olin raskauden loppuvaiheessa syönyt liikaa kulutukseen nähden. En liikkunut viimeiseen pariin kuukauteen juuri yhtään -oli märkää, kylmää ja pimeää, kävely sattui lantioon, en ollut enää töissä. Söin tylsyyteen ja kroppa oli muutenkin kuin tynnyri niin en välittänyt. Painon pudottamisessa meni luulemaani pidempään, en ollut osannut ottaa huomioon vauvan sitovuutta ja valvomisen aiheuttamaa väsymystä kun luulin, että kilot lähtee heti.
Mitä sitten? En silti ole täällä dumaamassa muita ihmisiä, oli he laihoja tai lihavia. Tyhmiä, ilkeitä ja ylimielisiä ihmisiä inhoan kyllä ihan avoimesti. Kumpihan kertoo ihmisen luonteesta enemmän, se että on jossain tilanteessa epäonnistunut painonhallinnassa vai se että on palstalla rageava vihaaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
44 sivua selittelyä. Mä haluaisin, että joku lihava tulisi ketjuun ja vain myöntäisi rehellisesti, että on lihava, koska on laiska tai syönyt liikaa ja itsehillintä puuttuu. Mutta ei. Aina nämä samat selitykset ja uhriutumiset. On se ihme ja kumma, että yli 50 %:lla suomalaisesta väestöstä on kaikilla joku täysin validi syy ja selitys, miksi he ovat ylipainoisia. Ja kuinka heillä ei ole mitään kykyä vaikuttaa itse asiaan. Ja kuinka se on nyt vaan jonkun muun vika. Aina.
Ollaanko me luettu samaa palstaa? Täällä on useampikin kertonut olevansa ylipainoinen ja sen olevan hänen yksityisasiansa. Useampi on kertonut olleensa joskus ylipainoinen ja laihtuneensa.
Minä olin ylipainoinen raskauden jälkeen koska olin raskauden loppuvaiheessa syönyt liikaa kulutukseen nähden. En liikkunut viimeiseen pariin kuukauteen juuri yhtään -oli märkää, kylmää ja pimeää, kävely sattui lantioon, en ollut enää töissä. Söin tylsyyteen ja kroppa oli muutenkin kuin tynnyri niin en välittänyt. Painon pudottamisessa meni luulemaani pidempään, en ollut osannut ottaa huomioon vauvan sitovuutta ja valvomisen aiheuttamaa väsymystä kun luulin, että kilot lähtee heti.
Mitä sitten? En silti ole täällä dumaamassa muita ihmisiä, oli he laihoja tai lihavia. Tyhmiä, ilkeitä ja ylimielisiä ihmisiä inhoan kyllä ihan avoimesti. Kumpihan kertoo ihmisen luonteesta enemmän, se että on jossain tilanteessa epäonnistunut painonhallinnassa vai se että on palstalla rageava vihaaja?
Ai että miten hyvä kommentti. Puolustan sua aina.
No mä lihoin lapsena kun turvauduin syömiseen selviytymiskeinona, eikä se todellakaan ollut mun syy mitä mulle tehtiin. Ja alkoholista tuli ystävä ja auttaja siihen rinnalle sitten kun siihen ikään pääsin.
Kun syöminen lapsesta asti vuosien ja vuosien kuluessa iskostuu aivoihin ja koko elimistöön keinona selvitä hengissä ja jossain määrin järjissään, ei se todellakaan ole niin helppoa että "no sen kun vaan lakkaat syömästä tyhmä läski". Ei teillä lällättäjillä ole aavistustakaan, mistä lähtökohdista jotkut meistä räpistelee eteenpäin.
En siis tuomitse ketään siitä, miten on lihavaksi päätynyt, mutta traumat ovat vähän kuin sairaudet, aikuinen ihminen on itse vastuussa niiden hoitamisesta ja itsestään huolehtimisesta, vaikkei olekaan omaa syytä, vaan joko jonkun muun syytä tai pelkkää huonoa tuuria, että on sellaisen ristikseen saanut. Aikuinen on vastuussa omien ongelmiensa ratkaisemisesta, vaikkei olisikaan niitä aiheuttanut, semmosta se on.
Itse olen päässyt syömisestä selviytymiskeinona (lohtusyöminen oli liian laimea termi mun tapauksessa) eroon ja olen nykyään terve ja tasapainoinen, hyväkuntoinen ja normaalipainoinen. Enkä onneksi ole sinkku.
Kumpi on säälittävää, lihavien puolustaminen vai sanan RAGEAMINEN kertominen, hieman tyhmempänä?
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on säälittävää, lihavien puolustaminen vai sanan RAGEAMINEN kertominen, hieman tyhmempänä?
Sori ymmärsin vähän väärin sut.
Otin vahingossa palstan "menestyjien" roolin.
Ai että ku näille saa nauraa.
No onhan täs säkin keskus telussa yksi asia selvä! me viksut olemm laihoja ja vanitamme janihusia!
Läskit täällä ihan turhaan kertovat tarinoitiaan tai sumen kilenosaamistaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihava urheilullinen on oxymorooni.
Kun taas sinä olet ihan vaan moroni
t. itseään urheilulliseksi kuvaava parin juoksuaskeleen jälkeen puuskuttava taisteluelefantti.
Ai oletko sitäkin? No kyllä se juoksu siitä lähtee kun lähdet ensin vaikka pienistä pätkistä liikkeelle. Niin minäkin aloitin vuosia sitten, ensin juoksin seuraavaan risteykseen, sitten kahden ohi, kun alkoi sujua tein intervalleja, jotta sain lisää vauhtikestävyyttä jne. Jos juoksu kiinnostaa niin hyvät kengät ensin ja sitten hirveesti tsemiä! Ihan paras laji!
Sinä siis olet aloittanut kuntoilun. Hyvä, se on eri asia kuin urheilullisuus mutta vie sinua kohti urheilullisuutta. Jatka samaa rataa.
Olen eri, mutta autan työkseni täysin liikkumattomia ihmisiä kuntoilun alkuun. Asenteesi on sik*amainen ja estää monia liikkumasta. Täysin liikkumattoman ihmisen pitääkin aloittaa hyvin rauhallisesti, sillä elimistön pitää tottua. Jos aikuisen ihminen kuntoilisi monipuolisesti 3-4 kertaa viikossa, se olisi riittävä taso. Mitähän mahdat tarkoittaa urheilullisella. Tuskin olet ammattiurheilija. Tavallinen runsaastikin liikkuva kuntoilija on valovuoden päässä ammattiurheilijasta.
Jos olet ammatiksesi kuntoilussa auttava niin luulisi sinun ymmärtävän mikä ero on kuntoilijalla ja urheilullisella. Kuntoilija voi olla rapakuntoinen parantamassa kuntoaan kuntoilemalla, kuntoilija voi olla normaalikuntoinen joka ylläpitää kuntoaan kuntoilemalla. Urheilullinen on erinomaisessa kunnossa ja ylläpitää itseään paljon sunnuntaikuntoilijaa reippaamalla treenillä.
Niitä "ennakkoluuloja" ei paranna yhtään se että ladaa yritetään selittää ferrariksi.
siis mitä tämä nyt on? Sinä herjaat kommentoijaa alatyylisesti väittäen, että hän puuskuttaa parista juoksuaskeleesta. Hän ilmaisee olevansa juoksun *harrastaja*, jonka jälkeen sinä juutut näpertelemään sen parissa kuinka sinä määrittelisit "urheilijan" eli ferrarin vs "kuntoilijan" eli Ladan. Itse luonnollisesti luokittelet itsesi ferrariksi ja muut, jotka eivät määritelmääsi yllä, ovat sitten selitteleviä sotanorsuja? Vai tajusinko jotain nyt väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori ymmärsin vähän väärin sut.
Otin vahingossa palstan "menestyjien" roolin.
Ai että ku näille saa nauraa.
Olet loistava, tämä ilman sarkasmia!
Ei kannata unohtaa silti tätä:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on oikeus ongelmiinsa, sitähän tämä on.
Tämä ketju kertoo kyllä loistavasti tietyn asian, heikon itsetunnon omaavat "huippu-urheilijat". Näille huipillehan on elämä lähinnä sitä että pyöritään jossain sarjassa, joita on miljoona maailmassa. Sitten ollaa tosi kovia maailmanmestareita, koska itsetunto on heikko monin tavoin lapsuudesta asti. Tälle me läskit saamme nauraa 24/7. :D
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju kertoo kyllä loistavasti tietyn asian, heikon itsetunnon omaavat "huippu-urheilijat". Näille huipillehan on elämä lähinnä sitä että pyöritään jossain sarjassa, joita on miljoona maailmassa. Sitten ollaa tosi kovia maailmanmestareita, koska itsetunto on heikko monin tavoin lapsuudesta asti. Tälle me läskit saamme nauraa 24/7. :D
Juu, läskitkin ovat kovempia kuin nuo "fitnessmestarit", ai että ku ovatkin hauskoja!
Vierailija kirjoitti:
--- turvauduin syömiseen selviytymiskeinona, --- alkoholista tuli ystävä ja auttaja ---
Lihavuus on seurausta mielenterveyden ja elämänhallinnan ongelmista. Kun se alkoholi tulee vielä rinnalle helpottamaan oloa, niin ei tarvitse kunnolla kohdata sitä, mitä on tehnyt ja tekemässä itselleen. Sen lisäksi, että alkoholin juominen voi kerryttää kiloja, se turruttaa tunteet ja vie siten motivaation muutokseen, itsensä auttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ensimmäisenä myöntää, että olen laiska. Ja läski, siis siinä mielessä, että painan 110 kiloa ja ihannepaino olisi varmaan siellä 85-90 hujakoilla 190 senttiselle miehelle. Kyllä, se maha, ihanan pehmeä kaljamaha. Heti kun lopetan kaljan lipittämisen, niin.
Älä huoli, mä oon sellainen missikaunis nainen ja tykkään dad-bodeista! Iso mies, leveä selkä, vahva rintakehä, pehmeä vatsanseutu, ahh :p En viehäty yhtään kuivasta ja kireästä mieskropasta.
Miinusta kaljan juonnista tosin :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ensimmäisenä myöntää, että olen laiska. Ja läski, siis siinä mielessä, että painan 110 kiloa ja ihannepaino olisi varmaan siellä 85-90 hujakoilla 190 senttiselle miehelle. Kyllä, se maha, ihanan pehmeä kaljamaha. Heti kun lopetan kaljan lipittämisen, niin.
Älä huoli, mä oon sellainen missikaunis nainen ja tykkään dad-bodeista! Iso mies, leveä selkä, vahva rintakehä, pehmeä vatsanseutu, ahh :p En viehäty yhtään kuivasta ja kireästä mieskropasta.
Miinusta kaljan juonnista tosin :/
Kerran olin pari kuukautta ilman kaljaa ja puolitutkin kommentoi lähikaupassa, että olen laihtunut. Ne kilot lähtee saman tien, kun lopettaa kaljan juonnin. Pitäis vaan malttaa olla tarpeeksi kauan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP jatkaa vielä avautumista sen verran, että on absurdia, kun samassa artikkelissa vihjataan, että paino on jotain mille ei mahda mitään (mikä onkin usein totta), mutta samalla sanotaan, että lihavuus ei kerro ihmisen henkisestä puolesta mitään. Kertoohan! Usein painon syynä on just se, että esim. tukahdutetaan vaikeita tunteita syömällä, tai sitten on siunaantunut geenit jotka tekevät ruuan vastustamisesta vaikeaa, jne.
Sitten kuitenkin annetaan ymmärtää, että ihmisten seksuaalista viehättävyyttä arvioidaan jotenkin täysin mielivaltaisen ja keinotekoisen ihanteen mukaan, kun tosiasiassa ne samat piirteet ovat viehättäviä kulttuurista toiseen. Joo, joinain aikakausina on tykätty vähän muhkummasta tiimalasista kuin toisena. Mutta pallo ei ole ikinä ollut se haluttu muoto.
Olin lihava jo varhaislapsuudessa ja isoäitini yritykset laihduttaa minua johtivat lyhytkehtoisen laihtumisen jälkeen aina yhä pahenevaan lihomiseen. Mitä tämä mielestäsi kertoo persoonallisuudestani?
Lapsien kohdalla vastuu on vanhemmilla, minkälaiset ruokailutottumukset heillä on. Joskus näkee Prismassa näitä perheitä, joissa kaikki ovat ylipainoisia pienintä koululaista myöten. Se on jo vanhempien vika, jos ei jo lapsella ole jokin aineenvaihduntasairaus. Tutkimusten mukaan myös urheilullisten vanhempien lapsista tulee liikkuvia. He omaksuvat samanlaiset elämäntavat kuin vanhempansa.
Sitten on niitä luonnonihmeitä, jotka mahtuvat hääpukuunsa 50v.ja ovat aina saaneet syödä, mitä haluavat, eivätkä liiku erityisesti. He ovat kyllä usein rakenteeltaankin siroja ja hoikkia. Eli poikkeavat meidän slaavilaisesta persjalkaisesta palsureisisestä mallista. Suomalaisilla naisilla on rakenteellisesti jo usein numeroa kahta pienempi ylävartalo. Kuntosalilla näitä näkee ja he treenaavat vielä väärin, niin alaosa vain leviää.
Voi elämä! No sittenhän sinä voit sanoa, että en minä kun sinä olet lihava. Ei, että en minä kun sinä olet varmaan sitä ja tätä persoonallisuuden puolesta kun sitähän sinä et voi tietää ennen tutustumista, että mitä on. Lihavasta, etkä laihasta. Eikö tuo ollut koko pointti? Lainaan vielä alkuperäistä kirjoittajaa: "Se, että tekee olettamuksia painon perusteella esimerkiksi ihmisestä, hänen luonteesta ja elintavoista on painosyrjintää. "