HS: Liian iso treffeille
Linkki juttuun, valitettavasti taisi olla vaan tilaajille: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008223964.html
Jutun pointtina on valittaa siitä, että lihavat kokevat "painosyrjintää" deittailussa. Näkökulma on ilmeisesti se, että globaali kauneusihanne on keksitty tyhjästä. Erikseen vielä jossain kohtaa mainittiin, että jos on pluskokoinen, niin oikea tapa olla sitä olisi muistuttaa plus-malleja ja olla siis "kurvikas oikeista paikoista".
En ymmärrä, eikö oikeasti haastateltava tai toimittaja ole kumpikaan koskaan lukeneet niitä tutkimuksia, joiden mukaan vyötärö-lantiosuhde ja kasvojen naiselliset estrogeenin tuottamat piirteet ovat universaalisti viehättäviä?
Samoin mainitaan, että hintelät miehet saavat kuulla olevansa liian pieniä. Ihan yhtä lailla naisia viehättää testosteronin muokkaama keho.
Alkoi oikein ärsyttää, kun ilmeisesti se on SYRJINTÄÄ jos ihminen ei viehäty keskivartalolihavasta, hintelästä tai vaikka naamastaan väärältä sukupuolelta näyttävästä. Ihan yhtä vähän tähän on mahdollista itse vaikuttaa kuin seksuaaliseen suuntautumiseen!
P.s. AP on nainen, jolle hintelä mies ei ole ongelma, mutta iso kaljamaha on yksi suurimpia turn-offeja miehessä.
Kommentit (1374)
Nyt ihan rehellisesti ja loukkaamatta haluan vain sanoa sen, että tuo lihavuus ei nyt välttämättä ole se ainut syy, miksi ko. naisen on ehkä vaikeaa saada seuraa. Pidän ihmisistä, jotka uskaltavat näyttää ja pukeutua räväkästi ja eri tavalla kuin muut, mutta kylmä fakta on se, että tuollainen överityyli shokkiväreineen, hapsuineen ja härpäkkeineen saattaa karkoittaa ne viimeisetkin miesehdokkaat. Omassa melko heterogeenisessä ja "normaalissa" ystäväpiirissäni valitettavasti kukaan miehistä ei kiinnostuisi tuosta naisesta jo pelkästään tuon tyylin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia keskusteluja kun lukee juuri tähän aiheeseen liittyen, niin huomaa yleensä aina saman kaavan: lihavat puhuvat vaikka mustan valkeaksi, kuin suostuvat myöntämään, että 1) lihavuus ei ole ok eikä siitä tarvitse pitää ja 2) syy on itsessä, eikä kenessäkään muussa. Totuuden kieltäminen, itsesääli ja itsepetos tässä ihmisryhmässä on jotain aivan uskomatonta.
Faktahan on, että lihavuus johtuu tasan laiskuudesta, sairauksista tai huonosta elämänhallinnasta, mutta jotenkin aina keksitään jotain höpöhöpöjuttuja ja uskotellaan itselle, että on TÄYSIN NORMAALIA painaa 20-vuotiaana sen 100 kg.
Jodelissa joku oli loukkaantunut, kun lääkäri oli ottanut puheeksi painonpudotuksen ja kertonut, miten se lihavuus vaikuttaa terveyteen. "KyLLä Minä mieLeni PahOITin".
Tätä suuntaa, kun jatketaan, niin saadaan ihan kotimainen sarja telkkariin, jossa 200 kiloiset ihmiset eivät pääse sängystä ylös ja hautausurakoitsijat tekevät XL-hauta-arkkuja LAPSILLE.
Mut hei, normalisoidaan lihavuus ja hyi yhteiskunta, kun ette pidä meitä haluttavina. SUN SYY!
Lihavuus on OK, ihan siinä missä kaikenlaiset muutkin ulkoiset asiat ja terveyteen liittyvät jutut, kuten tupakointi, ryyppääminen, kasvisten syömättömyys, liika suolan saanti.
Harva suomalainen on terve, ei meillä juuri kukaan syö tai elä kovin terveellisesti. 1/5 syö tarpeeksi kasviksia, noin 35 prosenttia liikkuu tarpeeksi jne. Suurin osa kuolee elintapasairauksiin.
Meillä on tutkimusta, että lihavuuteen todellakin vaikuttaa moni asia, kaikki tästä yhteiskunnasta, ruuan saatavudeesta, sairaudet ja geeneistä lähtien, mutta toki myös ne omat elintavat. Se nyt vaan on fakta, koita ymmärtää.
Monessa tapauksessa sen riskin luo ne elintavat, ei rasvakudos itsessään kaikkea selitä. Toki rasvakudos nostaa kropan tulehdusta, mutta alustavien tutkimusten mukaan vasta BMI +35 jälkeen alkaa itse lihavuus olla terveyshaitta. Tätä on totta kai vaikea tutkia, koska isolla osalla lihavista on huonot elintavat, mutta pikku hiljaa alkaa enemmän olla dataa aiheesta.
Aivan. Tämä vahvisti juuri kirjoittamani 100%
Uhriutuminen, itsepetos - check
Mustan valkoiseksi puhuminen - check
Selitykset ja länkytykset - check
Muiden syyttely - check
Mites olisi, jos ihan oikeasti katsoisi sinne peiliin? Lihavuus ei ole ok, enkä ymmärrä, miksi aina vedetään muut asiat (kuten tupakointi) mukaan? Ja aina perustelut, että "harva suomalainen nyt on muutenkaan terve". Joten mitä? Koska suomalaiset ovat jo valmiiksi sairas kansa, niin se jotenkin tekee ylensyömisestä hyväksyttävämmän? Miten ne kaksi asiaa liittyvät toisiinsa? Miten Pekan pitkäaikaissairaus vaikuttaa siihen, että Pirjon pitää syödä pullaa joka päivä.
Tottakai lihavuuteen vaikuttaa moni tekijä, mutta ihan nyt turha selitellä sitä loputtomiin. Kyllä se on jokaisen valinta, syökö sen hamppariaterian pluskokoisena ja jälkkärit päälle, vaikka millaiset syyt siellä taustalla on.
Siis kerrotko nyt vielä, miksi lihavuus ei ole OK? S
Se on vaan läskiä, mulla on elämässä kumppani, ihana työ, tutkinnot kasassa, kivoja harrastuksia, tarpeeksi rahaa, kaikki kunnossa, vaikka olen lihava.
Syön varmaan vähintään 800 gramma kasviksia/hedelmiä/marjoja päivässä, harrastan liikuntaa, veriarvot ja verenpaine kunnossa. En siis aktiivisesti koe, että pitäisi nopeasti heti pudottaa kaikki paino. Kyllä se siitä ehkä laskee hitaaaasti, mutta ylipainon puolella tulen aina olemaan.
Yhäkin, ei kaikki lihavat ylensyö aina ja koko ajan, muutenhan he vaan jatkaisivat lihomistaan loputtomiin.
Se pointti on se, että kun kerran teette tästä TERVEYSasian, niin miksi hitossa ette sitten ole huolissanne normaalipainoisten syömisestä tai liikkumattomuudesta?
Se on ihan suoraa stigmaa ja anti-fat kuraa, koska ei se ole terveydestä sun kaltaisilla kiinni, selkeesti ei se kiinnosta pätkääkään, jos kyseessä on 55 kiloinen ykköstyypin diabeetikko tai epäterveesti elävä normipainoinen.
Kyllä. Tunnetustihan niitä sairauksia ja vaivoja on eniten normaalipainoisilla. Eiku.
Enkä tee tästä edes TERVEYSasiaa (se on vain yksi aspekti) vaan ihan sellaisen asian, että ottaa päähän se, että koko ajan joka lehdessä ja somessa ja telkkarissa jatkuvaa ulinaa lihavilta ihmisiltä asiasta X Y ja Z ja kuinka se on muiden vika. Sitä ei vaan jaksa enää kuunnella sitä muiden syyllistämistä, uhriutumista ja itsensä jatkuvaa esiin tuomista. Nyt viimeisinpänä tuo, että kehdataan syyttää muita SYRJINNÄSTÄ, jos joku ei tunne vetoa lihavaan. Tuolla on vähemmistöjä, joita oikeasti syrjitään, mutta tämä ENEMMISTÖ jaksaa vaan olla jatkuvasti äänessä, kuinka heitä nyt vaan kohdellaan aina ja koko ajan väärin. Kuitenkin suurin osa on hyvin etuoikeutettuja yksilöitä, joilla käytännössä kaikki, mitä voi toivoa vrt. monet muut maat. Ja silti se loputon ulina.
Jotenkin se lihavuuden tuputus ja "hyväksykää minut tällaisena kuin olen" kääntyy itseään vastaan. Jos olet sinut itsesi kanssa, niin miksi tämä kaikki haloo päivästä toiseen.
LUE SE JUTTU.
Syrjintää ei ole se, että ei tunne vetoa. Se on täysin ookoo, mutta artikkelissa ei puhuttu siitä tai preferensseistä sanallakaan.Se, että tekee olettamuksia painon perusteella esimerkiksi ihmisestä, hänen luonteesta ja elintavoista on painosyrjintää.
Halutaan urheilullinen nainen, mutta ei kelpaa urheilullinen lihava nainen. Syrjintää.
Halutaan itsestään huolta pitävä, mutta lihava ei kelpaa.
Kommentoidaan ikävästi painoa, haukutaan valaaksi, ollaan töykeitä - jälleen syrjintää, hyvin kaukana siitä, että ei tunne vetoa lihavaan.
Lihava voi monella kelvata seksiin tai pikku salaisuudeksi, mutta ei kehdata julkisesti deittailla - se on esimerkki yhteiskunnassa olevasta "läskivihasta", syrjää kaipa sekin.
Väitätkö nyt silmät kirkkaina, että artikkelin nainen voisi olla tuo URHEILULLINEN lihava nainen? Tuosta näkee jo kilometrin päästä, ettei voi ottaa edes muutamaa rappusta puuskuttamatta. Jeesus, mitä itsepetosta! Kyllä ne olettamukset pätevät lähes aina näissä tapauksissa ja harvassa ovat ne, jotka kumoaisivat nuo väitteet. Ei noin lihava voi "pitää itsestään huolta", jos hän pitäisi, ei hänen kroppansa olisi tuon näköinen! Joo, kyllä hän varmasti meikkaa ja pukeutuu, mutta jotain täytyy olla pahasti mielenterveydessä vialla, jos tuohon pisteeseen pääsee. Se ei ole itsestään huolta pitämistä.
Omaten kokemusta siitä, miten paljon vain kymmenen kiloa ylimääräistä voi vaikuttaa kaikkeen arkielämään tavalla rappusten kiipeäminen, tuolilta ylös nouseminen jne. niin on absoluuttinen fakta, että hyvin harvalla vaikkapa 50 kg ylimääräistä omaavalla on taatusti kovinkaan toiminnallinen kroppa.
Urheilullisuus kun koostuu ketteryydestä, nopeudesta, kestävyydestä, lihasvoimasta ja mahdollisesti erikseen ns. räjähtävyydestä. Jos ei asiaa usko, voi testata asian vaikka niin yksinkertaisesti, että selkään kymmenen kilon reppu, ja kokeilee sen jälkeen onnistuuko kaikki liikkuminen yhä täysin samalla tavalla.
Monilta koko ikänsä ylipainoisilta puuttuu myös se motivaattori painonpudotukseen, kun ei edes tiedä paremmasta tyyliin sängystä voi päästä ylös ilmankin että käsillä avittaa ja kengännauhat voi solmia muuten kuin kankeasti kumartuen. Ja siihen aina vain huonompaan oloon voi tottua salakavalasti.
Saati sitten se kokemus, kun peiliin katsoessa ei v*tutakaan. Tai miltä tuntuu, kun vaate istuu hyvin päällä.
Sitä en kiellä, etteikö esimerkiksi sisäpyöräilyä harrastavalla ylipainoisella voisi olla kovakin aerobinen kunto. Mutta se on vain yksi sittenkin kapea osa-alue siinä urheilullisuudessa tai edes yleisessä fyysisessä toiminnallisuudessa. Suosittelen kokeilemaan tuota reppuvinkkiä. Siinä saa testattua helposti elopainon vaikutuksen arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Liian iso treffeille
Pluskokoisen naisen on paljon muita vaikeampaa päästä treffeille, sanoo 29-vuotias Miisa Asikainen."Onko pluskokoisia naisia merkittävästä enemmän kuin miehiä vai eikö pluskokoiset kelpuuta toisiaan treffeille?
THL:n tilastojen mukaan pluskokoisille naisille kyllä pitäisi riittää pluskokoisia miehiä.
Taitaa olla niin, että pluskokoiset painosyrjivät toisiaan.
Ihan turha vierittää syytä muiden niskoille, jos pluskokoiset eivät edes itse ole kiinnostuneet muista pluskokoisista.
Eli Hesarin juttu kuivui kokoon, kun pluskokoiset eivät edes kelpuuta toisiaan treffeille. :)
Noinhan siinä pääsi käymään. Pluskokoiset painosyrjivät toisiaan ja vika on jonkun muun kuin heidän. :)
Käy vilkaisemassa tämän some influensserin Instaa, niin huomaat mistä ovat kilot kertyneet. :)
Jotenkin irvokasta, että vielä toivoo treffiseuraa brunssille. :)Ooh, tämäkin viesti onnistui lähes ilman kirjoitusvirheitä. Mahtavaa!
Aivan käsittämätöntä että kirjoitusvirheistä tullaan tänne kitisemään. Ei liity aiheeseen. Aihe oli keskustella siitä etteivät pullerot pääse deiteille.
Aivan käsittätöntä, että tuommoisia tyyppejä päästetään Lapinlahdesta koneen ääreen!
Mikäs sen mahtavampaa, kuin itsekehua pullisteleva juntti täällä alipeukuttaa faktoja!
Keskustelupalstaa parhaillaan, katsellaan ketä puolustetaan!
Pulleat mänboobsit, meidän paikkakunnan kovimmat selkä- ja perskarvat, jopa pizzerian pitäjät ovat kateellisia (Kemi on kotipaikkani) Hoikka olen myös, lihaksikkaat ranteet (johtuvat toki Yrjönkadun videoiden katsomisesta), kerroinko jo selkäkarvoistani? Poikien päät kääntyvät täällä 24/7 (Pieksämäki, kotipaikkani) ja työtä tehdään poikien kans täällä kovasti, paljon se on vaatinut!
Kuulemma mittaustulokseni on seuraava: kovasti karvoja, mutta aivoni on noin sadasosa kikherneestä. Kovasti silti tehdään työtä senkin eteen!
Pystyykö hyppäämään veneeseen
Hiihtämään ja laskettelemaan ja luistelemaan
Pystyykö kipuamaan vuodelta?
Entä kaupunkilomalla kävelemään koko päivän?
Juoksemaan ratikkaan?
No ei
44 sivua selittelyä. Mä haluaisin, että joku lihava tulisi ketjuun ja vain myöntäisi rehellisesti, että on lihava, koska on laiska tai syönyt liikaa ja itsehillintä puuttuu. Mutta ei. Aina nämä samat selitykset ja uhriutumiset. On se ihme ja kumma, että yli 50 %:lla suomalaisesta väestöstä on kaikilla joku täysin validi syy ja selitys, miksi he ovat ylipainoisia. Ja kuinka heillä ei ole mitään kykyä vaikuttaa itse asiaan. Ja kuinka se on nyt vaan jonkun muun vika. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö hyppäämään veneeseen
Hiihtämään ja laskettelemaan ja luistelemaan
Pystyykö kipuamaan vuodelta?
Entä kaupunkilomalla kävelemään koko päivän?
Juoksemaan ratikkaan?No ei
Tai pystytkö käyttämään toista aivosoluasia?
No ei.
Vierailija kirjoitti:
44 sivua selittelyä. Mä haluaisin, että joku lihava tulisi ketjuun ja vain myöntäisi rehellisesti, että on lihava, koska on laiska tai syönyt liikaa ja itsehillintä puuttuu. Mutta ei. Aina nämä samat selitykset ja uhriutumiset. On se ihme ja kumma, että yli 50 %:lla suomalaisesta väestöstä on kaikilla joku täysin validi syy ja selitys, miksi he ovat ylipainoisia. Ja kuinka heillä ei ole mitään kykyä vaikuttaa itse asiaan. Ja kuinka se on nyt vaan jonkun muun vika. Aina.
Mitä ihmeen selittelyä, sähän vamuska selittelet omia vaivojasi täällä!
Ei varmaan opettajat sullekaan antaneet ihan kymppejä :D
Mä olen läski, mutta mulla on nätit kasvot. Aina on ollut seuraa. Valitettavasti on näitä lihavia, kuten tuon jutun nainen, että kasvot eivät vaan ole kovin viehättävät ja naaman perusteella voisi luulla, että hän olisi lihavampi, mutta ei mun mielestä ole edes mikään himoläski. Ja tiedän, että tää kommentti oli varmaan aika kusipäinen :(
Minula on oneksi oma näkemys! olen janihusivani ja inhoan läskejä! Miksi kaiki eivät ole yhtä älykäitä kuin minä!
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ensimmäisenä myöntää, että olen laiska. Ja läski, siis siinä mielessä, että painan 110 kiloa ja ihannepaino olisi varmaan siellä 85-90 hujakoilla 190 senttiselle miehelle. Kyllä, se maha, ihanan pehmeä kaljamaha. Heti kun lopetan kaljan lipittämisen, niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia keskusteluja kun lukee juuri tähän aiheeseen liittyen, niin huomaa yleensä aina saman kaavan: lihavat puhuvat vaikka mustan valkeaksi, kuin suostuvat myöntämään, että 1) lihavuus ei ole ok eikä siitä tarvitse pitää ja 2) syy on itsessä, eikä kenessäkään muussa. Totuuden kieltäminen, itsesääli ja itsepetos tässä ihmisryhmässä on jotain aivan uskomatonta.
Faktahan on, että lihavuus johtuu tasan laiskuudesta, sairauksista tai huonosta elämänhallinnasta, mutta jotenkin aina keksitään jotain höpöhöpöjuttuja ja uskotellaan itselle, että on TÄYSIN NORMAALIA painaa 20-vuotiaana sen 100 kg.
Jodelissa joku oli loukkaantunut, kun lääkäri oli ottanut puheeksi painonpudotuksen ja kertonut, miten se lihavuus vaikuttaa terveyteen. "KyLLä Minä mieLeni PahOITin".
Tätä suuntaa, kun jatketaan, niin saadaan ihan kotimainen sarja telkkariin, jossa 200 kiloiset ihmiset eivät pääse sängystä ylös ja hautausurakoitsijat tekevät XL-hauta-arkkuja LAPSILLE.
Mut hei, normalisoidaan lihavuus ja hyi yhteiskunta, kun ette pidä meitä haluttavina. SUN SYY!
Lihavuus on OK, ihan siinä missä kaikenlaiset muutkin ulkoiset asiat ja terveyteen liittyvät jutut, kuten tupakointi, ryyppääminen, kasvisten syömättömyys, liika suolan saanti.
Harva suomalainen on terve, ei meillä juuri kukaan syö tai elä kovin terveellisesti. 1/5 syö tarpeeksi kasviksia, noin 35 prosenttia liikkuu tarpeeksi jne. Suurin osa kuolee elintapasairauksiin.
Meillä on tutkimusta, että lihavuuteen todellakin vaikuttaa moni asia, kaikki tästä yhteiskunnasta, ruuan saatavudeesta, sairaudet ja geeneistä lähtien, mutta toki myös ne omat elintavat. Se nyt vaan on fakta, koita ymmärtää.
Monessa tapauksessa sen riskin luo ne elintavat, ei rasvakudos itsessään kaikkea selitä. Toki rasvakudos nostaa kropan tulehdusta, mutta alustavien tutkimusten mukaan vasta BMI +35 jälkeen alkaa itse lihavuus olla terveyshaitta. Tätä on totta kai vaikea tutkia, koska isolla osalla lihavista on huonot elintavat, mutta pikku hiljaa alkaa enemmän olla dataa aiheesta.
Aivan. Tämä vahvisti juuri kirjoittamani 100%
Uhriutuminen, itsepetos - check
Mustan valkoiseksi puhuminen - check
Selitykset ja länkytykset - check
Muiden syyttely - check
Mites olisi, jos ihan oikeasti katsoisi sinne peiliin? Lihavuus ei ole ok, enkä ymmärrä, miksi aina vedetään muut asiat (kuten tupakointi) mukaan? Ja aina perustelut, että "harva suomalainen nyt on muutenkaan terve". Joten mitä? Koska suomalaiset ovat jo valmiiksi sairas kansa, niin se jotenkin tekee ylensyömisestä hyväksyttävämmän? Miten ne kaksi asiaa liittyvät toisiinsa? Miten Pekan pitkäaikaissairaus vaikuttaa siihen, että Pirjon pitää syödä pullaa joka päivä.
Tottakai lihavuuteen vaikuttaa moni tekijä, mutta ihan nyt turha selitellä sitä loputtomiin. Kyllä se on jokaisen valinta, syökö sen hamppariaterian pluskokoisena ja jälkkärit päälle, vaikka millaiset syyt siellä taustalla on.
Siis kerrotko nyt vielä, miksi lihavuus ei ole OK? S
Se on vaan läskiä, mulla on elämässä kumppani, ihana työ, tutkinnot kasassa, kivoja harrastuksia, tarpeeksi rahaa, kaikki kunnossa, vaikka olen lihava.
Syön varmaan vähintään 800 gramma kasviksia/hedelmiä/marjoja päivässä, harrastan liikuntaa, veriarvot ja verenpaine kunnossa. En siis aktiivisesti koe, että pitäisi nopeasti heti pudottaa kaikki paino. Kyllä se siitä ehkä laskee hitaaaasti, mutta ylipainon puolella tulen aina olemaan.
Yhäkin, ei kaikki lihavat ylensyö aina ja koko ajan, muutenhan he vaan jatkaisivat lihomistaan loputtomiin.
Se pointti on se, että kun kerran teette tästä TERVEYSasian, niin miksi hitossa ette sitten ole huolissanne normaalipainoisten syömisestä tai liikkumattomuudesta?
Se on ihan suoraa stigmaa ja anti-fat kuraa, koska ei se ole terveydestä sun kaltaisilla kiinni, selkeesti ei se kiinnosta pätkääkään, jos kyseessä on 55 kiloinen ykköstyypin diabeetikko tai epäterveesti elävä normipainoinen.
Kyllä. Tunnetustihan niitä sairauksia ja vaivoja on eniten normaalipainoisilla. Eiku.
Enkä tee tästä edes TERVEYSasiaa (se on vain yksi aspekti) vaan ihan sellaisen asian, että ottaa päähän se, että koko ajan joka lehdessä ja somessa ja telkkarissa jatkuvaa ulinaa lihavilta ihmisiltä asiasta X Y ja Z ja kuinka se on muiden vika. Sitä ei vaan jaksa enää kuunnella sitä muiden syyllistämistä, uhriutumista ja itsensä jatkuvaa esiin tuomista. Nyt viimeisinpänä tuo, että kehdataan syyttää muita SYRJINNÄSTÄ, jos joku ei tunne vetoa lihavaan. Tuolla on vähemmistöjä, joita oikeasti syrjitään, mutta tämä ENEMMISTÖ jaksaa vaan olla jatkuvasti äänessä, kuinka heitä nyt vaan kohdellaan aina ja koko ajan väärin. Kuitenkin suurin osa on hyvin etuoikeutettuja yksilöitä, joilla käytännössä kaikki, mitä voi toivoa vrt. monet muut maat. Ja silti se loputon ulina.
Jotenkin se lihavuuden tuputus ja "hyväksykää minut tällaisena kuin olen" kääntyy itseään vastaan. Jos olet sinut itsesi kanssa, niin miksi tämä kaikki haloo päivästä toiseen.
LUE SE JUTTU.
Syrjintää ei ole se, että ei tunne vetoa. Se on täysin ookoo, mutta artikkelissa ei puhuttu siitä tai preferensseistä sanallakaan.Se, että tekee olettamuksia painon perusteella esimerkiksi ihmisestä, hänen luonteesta ja elintavoista on painosyrjintää.
Halutaan urheilullinen nainen, mutta ei kelpaa urheilullinen lihava nainen. Syrjintää.
Halutaan itsestään huolta pitävä, mutta lihava ei kelpaa.
Kommentoidaan ikävästi painoa, haukutaan valaaksi, ollaan töykeitä - jälleen syrjintää, hyvin kaukana siitä, että ei tunne vetoa lihavaan.
Lihava voi monella kelvata seksiin tai pikku salaisuudeksi, mutta ei kehdata julkisesti deittailla - se on esimerkki yhteiskunnassa olevasta "läskivihasta", syrjää kaipa sekin.
Väitätkö nyt silmät kirkkaina, että artikkelin nainen voisi olla tuo URHEILULLINEN lihava nainen? Tuosta näkee jo kilometrin päästä, ettei voi ottaa edes muutamaa rappusta puuskuttamatta. Jeesus, mitä itsepetosta! Kyllä ne olettamukset pätevät lähes aina näissä tapauksissa ja harvassa ovat ne, jotka kumoaisivat nuo väitteet. Ei noin lihava voi "pitää itsestään huolta", jos hän pitäisi, ei hänen kroppansa olisi tuon näköinen! Joo, kyllä hän varmasti meikkaa ja pukeutuu, mutta jotain täytyy olla pahasti mielenterveydessä vialla, jos tuohon pisteeseen pääsee. Se ei ole itsestään huolta pitämistä.
Omaten kokemusta siitä, miten paljon vain kymmenen kiloa ylimääräistä voi vaikuttaa kaikkeen arkielämään tavalla rappusten kiipeäminen, tuolilta ylös nouseminen jne. niin on absoluuttinen fakta, että hyvin harvalla vaikkapa 50 kg ylimääräistä omaavalla on taatusti kovinkaan toiminnallinen kroppa.
Urheilullisuus kun koostuu ketteryydestä, nopeudesta, kestävyydestä, lihasvoimasta ja mahdollisesti erikseen ns. räjähtävyydestä. Jos ei asiaa usko, voi testata asian vaikka niin yksinkertaisesti, että selkään kymmenen kilon reppu, ja kokeilee sen jälkeen onnistuuko kaikki liikkuminen yhä täysin samalla tavalla.
Monilta koko ikänsä ylipainoisilta puuttuu myös se motivaattori painonpudotukseen, kun ei edes tiedä paremmasta tyyliin sängystä voi päästä ylös ilmankin että käsillä avittaa ja kengännauhat voi solmia muuten kuin kankeasti kumartuen. Ja siihen aina vain huonompaan oloon voi tottua salakavalasti.
Saati sitten se kokemus, kun peiliin katsoessa ei v*tutakaan. Tai miltä tuntuu, kun vaate istuu hyvin päällä.
Sitä en kiellä, etteikö esimerkiksi sisäpyöräilyä harrastavalla ylipainoisella voisi olla kovakin aerobinen kunto. Mutta se on vain yksi sittenkin kapea osa-alue siinä urheilullisuudessa tai edes yleisessä fyysisessä toiminnallisuudessa. Suosittelen kokeilemaan tuota reppuvinkkiä. Siinä saa testattua helposti elopainon vaikutuksen arkeen.
Mieheni on lihonut sen jälkeen, kun lopetti liikunnan kulumien vuoksi. Ylipainoa nyt 40 kiloa. Emme voi enää esimerkiksi käydä yhdessä kävelyillä, koska joskus 3 kilometriäkin on hänelle liikaa. Kaupunkilomista ja vaeltamisesta ei voi enää kuin haaveilla. Niin minä itse harrastan juoksua eli taso- ja painoeroa on paljon.
Artikkelin nainen ei ole selvästikään perehtynyt evoluutiopsykologiaan. Ihmiselle on lajityypillistä kokea vetoa tiettyihin ominaisuuksiin, ja puolestaan pitää joitain ominaisuuksia esteenä parinmuodostukselle. Luonnonvalinta on nimeomaan ”syrjivää”, ja tuon syrjinnän tarkoitus on varmistaa että terveet yksilöt lisääntyvät. Aika vähän on tahoja joille asiasta voi valittaa, Jumalalle ehkä jos häneen uskoo.
Voiko oikeesti olla säälittävämpää sakkia, kuin täällä pikkulapsia, toisten elämästä kiinnostuneet wannabekokkare sönköttävät tyypit? Tänäkin aamuna näitä reppanoita on ilmaantunut, ja niitä pitääkin nöyryyttää ja kovasti.
Jatketaan samalla linjalla, näitä typeryksiä pitääkin nolata!
Pulleat mänboobsit, meidän paikkakunnan kovimmat selkä- ja perskarvat, jopa pizzerian pitäjät ovat kateellisia (Kemi on kotipaikkani) Hoikka olen myös, lihaksikkaat ranteet (johtuvat toki Yrjönkadun videoiden katsomisesta), kerroinko jo selkäkarvoistani? Poikien päät kääntyvät täällä 24/7 (Pieksämäki, kotipaikkani) ja työtä tehdään poikien kans täällä kovasti, paljon se on vaatinut!
Kuulemma mittaustulokseni on seuraava: kovasti karvoja, mutta aivoni on noin sadasosa kikherneestä. Kovasti silti tehdään työtä senkin eteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hs on ihan passaa nykyään. Harmittaa kun lankesi vuoden sopimukseen, harvoin tulee luettua...
Jutun ajatusvirhe on se, että eihän kyseessä ole nainen joka ei kelpaa kenellekään, vaan hän vaan ei kelpaa niille miehille, jotka kelpaisivat hänelle. Jos hän alentaisi rimaa, hän voisi valita sadoista ehdokkaista vaikka useamman miehen joka päivälle koeajettavaksi.
Tässä on valtava ero siihen, että on ihan oikeasti valtava määrä miehiä, jotka eivät kelpaa KENELLEKÄÄN naiselle. Siksi 40% kotitalouksista on Suomessa sinkkutalouksia.
En ihan usko, että Suomesta löytyisi jokaiselle vaikeasti ylipainoiselle naiselle SATOJA kumppaniehdokkaita. Voi toki olla, että muutamia löytyisi sellaisista, jotka eivät henkilöä itseään miellytä, mutta sadat on jo räikeää liioittelua. Edes normaalipainoiselle ei välttämättä löytyisi satoja miehiä, jotka haluavat nimenomaan parisuhdetta.
Ei ehkä JOKAISELLE vaikeasti ylipainoiselle 18-100-vuotiaalle naiselle löydy satoja kumppaniehdokkaita, mutta mitä todennäköisimmin esimerkiksi tälle artikkelin henkilölle löytyisi.
Kirjaimellisesti satoja omanikäisiä kumppaniehdokkaita.
On sitten eri asia, montako kumppaniehdokasta artikkelin henkilö kelpuuttaa. Voin kuvitella listan kriteereistä, joita tällä henkilöllä on mielessään, kun matchaa Tinderissä ehdokkaita. Ja mitä todennäköisimmin vähintään 99% sovelluksen tarjoamista miesehdokkaista hän hylkää välittömästi suoralta kädeltä. Siltikin ilmeisesti matcheja syntyy, tämän käsityksen saa artikkelin tekstin pohjalta.
Tietysti matchista on pitkä matka parisuhteeseen, mutta minusta tämä henkilö valehtelee siitä, että hänen on mahdotonta edes päästä treffeille (saati parisuhteeseen).
Aivan varmasti hän pääsee sekä treffeille että parisuhteeseen - ja saisi vieläpä valita kirjaimellisesti sadoista miehistä - mutta jos ei kelpaa, niin ei kelpaa.
Eihän se silti niinkään mene, että ylipainoisen pitäisi kelpuuttaa kuka vain. Itse olen hoikka, mutta minullakin on vaikka mitä henkisiä ominaisuuksia, mitä toivon kumppanilta, esimerkiksi arvomaailmaan, ajattelutapaan, elämäntapoihin, persoonaan yms liittyen. Ymmärrän kyllä, että ei ylipainoisellakaan voi olla ainoana kriteerinä "kunhan nyt minut kelpuuttaa". Kyllähän hänkin varmasti kaipaa oikeaa yhteensopivuutta. Tuo artikkelin nainen selvästi laittautuu ja panostaa ulkonäköönsä, joten oikeastaan ymmärrän senkin, että swaippaa vasemmalle ne ylipainoiset, mutta kiinnostuneet, joilla on vain jotkut lököverkkarit ja collaripaita, ja jotka eivät muutenkaan yritä näyttää edes niin hyvältä kuin voisivat. Aika monella ylipainoisella miehellä tuntuu olevan asenne, että ulkonäkö on täysin toisssijainen asia, ja sitten hiukset ovat mitä ovat, vaatteet ovat mitä ovat, ja koko yleisolemus on mitä on. Eivät siis edes yritä löytää tyylikkäitä vaatteita tai hienoja asusteita, miettiä hiustyyliä tms. Tuo artikkelin nainen sentään panostaa ulkonäköönsä kiloista huolimatta, joten ymmärrän kyllä, jos hänelläkin on jotain toiveita kumppanin ulkonäön suhteen. Aina ne toiveet eivät todellakaan ole, että haetaan jotain miesmallia.
Jos hän haluaisi panostaa ulkonäköön niin esim. Lihavuusleikkaus olisi parempi sijoituskohde kuin vaatteet tai meikit.
Jännä, kun minun silmissäni hän panostaa ulkonäköönsä todella paljon.
Ylipainon kokoajan yleistyessä myös nuorilla naisilla, ja sen nimenomaan reippaan ylipainon, tämä on ihmetyttänyt itseä jo aiemmin.
Panostus omaan ulkonäköön voi olla todella massiivinen. Arkenakin jo aamukahdeksalta koko kattaus contourista, irtoripsistä, kaksi tuntia kestäneestä meikistä ja taidokkaasti laitetuista hiuksista lähtien. Päällä todella kalliit merkkivaatteet, olkapäällä tietty Luiska. Ja sitten se yksi asia, johon panostaminen ja minkä ylläpito parikymppisenä vielä jossei ihan helppoa mutta käytännössä ilmaista, eli kehonkoostumus laiminlyöty täysin.
Nykyajan nettideittailukulttuuri ja some ovat tuoneet lisää ulkonäköpaineita ja vaatimuksia. Mutta kyllä kaltaiseni ikälopun joka oli 20-vuotias 90-luvulla mielestä asenneilmapiiri on nykyään päinvastoin paljon sallivampi. Ihannoidaan kurveja, on pluskokoiset, body positivity-liike jne. Ysärillä kärjistetysti kaikki naisella yli alipainon oli läskiä.
Minulla paino nousi e-pillereistä
T. Nuori nainen30 kiloa kerrallako? Et ajatellut kokeilla toisia pillereitä tai muuta ehkäisyä ennen, kuin tilanne pääsi pahaksi? E-pillerithän eivät itsessään lihota. Se on ihan eri asia, josko aiheuttavat mielialan vaihtelua, lisääntynyttä ruokahalua jne. Ylimääräiset kalorit lihottavat.
Mulla lähti yhdestä hormoniehkäisyvalmisteesta paino kovaan nousuun. Siinä ei voinut paljon sanoa jääkaapille ei, kun tunsin kuolevani nälkään, vaikka söin ja söin. Kolmannen kuukauden kohdalla, kun uusia kiloja oli melkein kymmenen, sain lääkärin vaihtamaan minulle eri valmisteen. Kilot sulivat itsekseen yhtä nopeasti kuin olivat tulleetkin.
Eli: etenkin silloin kun on selvää, mistä kilojen äkillinen kertyminen johtuu, puuttukaa asiaan ja heti. Jos olisin ehtinyt vaikka vuoden ajan paisua, ei paluu normaaliin olisi varmasti ollut yhtä mutkaton.
Vierailija kirjoitti:
Voiko oikeesti olla säälittävämpää sakkia, kuin täällä pikkulapsia, toisten elämästä kiinnostuneet wannabekokkare sönköttävät tyypit? Tänäkin aamuna näitä reppanoita on ilmaantunut, ja niitä pitääkin nöyryyttää ja kovasti.
Jatketaan samalla linjalla, näitä typeryksiä pitääkin nolata!
Kuka tässä nyt onkaan reppana? Se, joka haluaa levittää koko elämänsä satojentuhansien ihmisten nenän eteen avautumalla läskeistään Suomen suurimmassa päivälehdessä, vai se lukija, joka päättää mainitun avautumisen lukea ja todeta sen kerta kaikkiaan typeräksi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tätä voisi jo lopettaa, kuMpa ymmärtäisit! Me täällä emme enääN jaksa paksuutta, vaan haluamme antaa järkeviä neuvoja sinneKkin! On outoa menoa, kuMpa kaikki ymmärtäisivät, sinnepPä kerron vinkkejä!
Sinusta löytyy muitakin vammoja kuin kirjoitus häriöitä.
Käsittämätöntä, että et sitä ymmärrä.