Käytetyn tavaran antaminen lahjaksi - Mielipiteet
Hei!
Mitä mieltä olette käytetyn tavaran antamisesta lahjaksi?
Kerron oman tarinani aiheeseen liittyen:
Minua jäi kaihertamaan siskoni syntymäpäiväjuhlat, joilla annoin hänelle lahjaksi muumimukin, kasvonaamioita ja kynsilakkoja. Mukin olin ostanut häntä varten, mutta kasvonaamiot saanut ystäviltäni aiemmin lahjaksi (olivat tietysti avaamattomia) ja kynsilakat olin aikoinaan ostanut itselle, joten olivat avattuja ja vähän käytettyjä, mutta erittäin siistejä kuitenkin. Siskoni arvasi hyväntahtoisesti naureskellen, että kasvonaamiot eivät olleet minun ostamiani ja että kynsilakat olivat vähän käytettyjä ja hänen arvattuaan sen, tunnustin asian heti. Vanhempani kuitenkin suuttuivat ja toruivat minua järkyttyneinä ja vihaisina ja sanoivat, että noin ei saa toimia enää ikinä. 😥 Pyysin anteeksi ja lupasin, etten toimi näin enää ikinä. Pidättelin itkua puolet synttärijuhlista, kun olin niin shokissa vanhempieni vihaisesta reaktiosta ja siitä että he ajattelivat minun toimineen väärin💔Kukaan ei kuitenkaan huomannut, että pidättelin itkua, vaan onnistuimme hyvin pitämään mukavat synttärit ja jälkeenpäin sisko kiitteli kaikkia lahjoista. Jäin miettimään, että kuinka hirveää ihmisen mielestä käytetyn tavaran antaminen esim. synttäri/joulu/rippi/valmistujaislahjaksi tms. oikeasti on? Siskoni ei täyttänyt mitään pyöreitä tai vastaavaa ja vietimme synttärilounasta ihan perheen kesken. Minulla on jo vanhastaan paha mieli kaikesta lahjojen vaihtamisesta, koska se saattaa aiheuttaa stressiä sekä vastaanottajan että antajan roolissa varsinkin meidän perheessämme. Tuntuu että monet ovat niin tarkkoja ja aina arvostelemassa kaikesta.
Mitä mieltä te olette käytetyn tavaran antamisesta lahjaksi? Onko se mautonta? Jos ajatus on hyvä ja haluaa ilahduttaa ja kokee, että ne käytetytkin tavarat voisivat olla toisille mieluisia?
Oletteko te antaneet käytettyjä tavaroita lahjaksi? Tai pistäneet toisilta saamianne lahjoja kiertoon lahjoiksi seuraaville? Oletteko siitä jääneet kiinni?
Tämä keskustelu ei ole veetuilijoille.
Kommentit (8)
Olisithan voinut antaa lahjaksi pelkän mukin, se olisi ollut ihan hyvä lahja sellaisenaan.
Itse ilahtuisin kovasti tietystä parfyymista avattuna ja vajaanakin, koska sitä ei ole valmistettu vuosiin eikä sitä saa enää kaupoista. Toivelahjojeni listalla on myös kirjoja ja aterimia, joita ei saa kuin hyvällä tuurilla kirpparilta. Mutta toiselle en lahjoittaisi sellaisia, ellen olisi aivan varma että lahja on mieleinen.
Shokissa vanhempien reaktiosta? Teinit! Vahvaa ylireaointia, kaikilta osapuolilta.
Aikuistu ja rauhoitu. Jos vanhempasi eivät anna sinulle todella runsaasti käyttövaroja, niin sinulla ei ole edes varaa ostaa kovin kalliita lahjoja uutena. Toisaalta, kierrätyskama ei ole kivaa, kun siskosi havaitsi niistä voiteista että eivät kelvanneet kaverillesi eikä sinulle itsellesi vaan laitoit kiertoon, ja kynsilakkakin oli kelvotonta kun itse et enää käyttänyt.
On olemassa tavaraa, joka voi olla käytettynäkin arvokas tai jopa arvokkaampi kuin tänään kaupasta ostettu. Joku harvinainen muumimuki voisi olla sellainen, tai joku tavara, jonka valmistus on lopetettu. Muuten oikeasti käytetyn, avatun ja kierrätetyn tavaran antaminen lahjaksi ei ole kovin fiksua. Paitsi ehkä sisarusten kesken :)
Ymmärrän lahjastressin, vaikka itse en ole koskaan sitä kokenut. En ole koskaan tuntenut kovin suurta tarvetta olla kaikille mieliksi. Siksi tyytymättömyys antamiini lahjoihin ei ole suuri harmi, saati sitten järkytys. Vaikeinta oli lahjan valinta jollekin teinipojalle, joka ei edes lukenut mitään. Olen ratkaissut ongelman kahdella tavalla: ei mitään lahjaa tai korkeintaan rahaa (pakolliset juhlapäivälahjat) ja jouluksi jotain peruskamaa. Ei ihan konvehtirasiaa eikä tuikkukippoa, mutta jotain siihen suuntaan.
AIkuisille synttärilahjoja,no,jo se on aika typerää. Voi ostaa ja antaa jotakin vaikka kylään mennessään. Teennäisiä noi synttärijuhlat.
En haluaisi käytettyä, enkä antaisi käytettyä.
Mulla ei ole yhtään sellaista ystävää tai sukulaista, jolle en voisi antaa lahjaksi kirpparilta ostettua tavaraa tai vaatetta. Joskus nuorempana, kun veljenlapset olivat pienempiä , tein heille joululahjaksi nätit pussukat (ne oli oikeasti hienot, nysväsin viimeisen päälle ja olen hyvä sommittelemaan ja ompelemaan) kierrätyskeskuksesta ja kirppareilta ostamistani materiaaleista ja keräsin kirppareilta pussukat täyteen kaikkea kivaa, joista tiesin pienten tyttöjen tykkäävän. Kierrätetty ja kirpparilta ostettu tarkoittaa meikäläisellä virheetöntä kuntoa eli hyvinkin voi laittaa lahjapakettiin. Avattua kosmetiikkaa en osta koskaan muutenkaan, avaamattomia toisinaan jos päiväys ok.
Muutama joulu sitten, kun olin työtön ja oli tosi tiukkaa, ostin vanhemmille ja muille läheisille ihan kaikki lahjat kirppareilta ja kierrätyskeskuksesta. Panostin siihen, että lahja sopi saajalle ja myös paketointiin. Kaveripiirissä meillä on tapana laittaa toisillemme pienet lahjat, rajana hinnassa 10 euroa ja ehtona, että pitää ostaa kirpparilta. Lahjojen etsiminen pikkujouluihimme on tosi kiva jokavuotinen haaste
Pienten lasten äitinä kannatan lämpimästi kierrätyslahjoja esimerkiksi lelujen kohdalla. Kovamuovinen lelu ei mene miksikään vaikka takana olisi useampi omistaja, ja ekologiset syyt puoltavat käytettynä hankkimista. Omat ja lasten vaatteet hankin mielelläni myös kirpparilta.
Mutta tähän on muutama poikkeus. Syötävä, juotava ja kosmetiikka avatuissa paketeissa sekä käytetyt alusvaatteet.
Riippuu mitä antaa, jokin keräilyjuttu käytettynäkin ihan ok. Mutta meikit ja lakat antaisin muuten vain arkena kysyen että haluaako toinen, kun itsellä ei ole käyttöä. Itse ilahtuisin jostain kotimaisesta lasitavarasta (kirppikseltä retroa tai vanhempaa), sain kerran joululahjaksi vanhan 60-luvun ryijyn. Näitä arvostaisin. Mutta käytetty kosmetiikka on ehdoton nou-nou, samoin vaatteet ja kengät. Jokin vanha huonekasvi olis taas jees ja mahtava lahja. Pitää tuntea lahjan saaja, mistä hän voisi pitää ja mitä arvostaa. Mutta näitä saa joskus lukea että annetaan jotain ilmaislahjaa tai kylkiäistä eteenpäin joululahjaksi tai 7 nro liian suuria alusvaatteita. Ei näin!
Minusta on noloa antaa avattuja, käytettyjä kosmetiikkatuotteita lahjaksi. Sinänsä yleisesti ei ole huono antaa käytettyjä lahjoja, vaikka esim. hieno muki kirpparilta, tai kirja. Mutta ei avattuja rasvatuubeja, ei käytettyjä kynsilakkoja. Voit antaa ne siskolle muuten jos hän haluaa, mutta ei synttärilahjaksi. Kasvomaskit minusta ovat ok lahjaksikin, jos olivat kerran avaamattomia.