Uskaltaako rokotevastaisen kanssa lähteä ulkomaille?
Ajatus olisi mennä syyslomalla jonnekin etelään mun äidin kanssa. Se on 36 nii ei onneksi ihan vanhimmasta päästä mutta silti vähä pelottaa tuo korona. Ite saan toisen rokotteen kohta niin mulla ei ole huolia. Uutisissa on ollu niin paljon noiden rokottamattomien suht nuorten kohtalokkaista tarinoista. Yks tais just lomamatkalta saada koronan ja joutu teholle ja oli just 37v. Toki ylipainoinen. Ulkomaille lähtö kyllä tekis hyvää tän pitkän tauon jälkeen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö hän parempaa eli ffp2- tai ffp3-maskia? Vai elääkö hän niinkuin koronaa ei olisi olemassakaan?
Ei taida ulkomaille päästä ilman rokotustodistusta tai sairastettua koronaa ja koronatestitkin siellä pakollisia. Varmaan parempi lomailla kotimaassa?
Ei käytä ku normaalia maskia, josta ei vissiin ole kauheesti hyötyä deltaa vastaan. Espanjan saarille ja moniin muihin paikkoihin pääse ainakin toistaiseksi negatiivisellä testillä ilman karanteenia. Kotimaanmatkatki on ihan mukavia mutta olishan se lämpö ja valo tähän väliin aika upeaa.
En lähtisi. Onpa kiva jos se saa taudin ulkomailla ja joutuu siellä sairaalaan. Kiva olla sitten yksin orpona vieraassa maassa.
Pitkästyt odottamaan kun jonottaa koronatestiin terminaalissa, voi olla jonoa.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi. Onpa kiva jos se saa taudin ulkomailla ja joutuu siellä sairaalaan. Kiva olla sitten yksin orpona vieraassa maassa.
No joo se ois kyllä ihan hirveetä ja vielä ku oon alaikäne. Kouluki menis ihan sekasin jos mun äiti joutus sairaalaan ja mun pitäs jäädä sinne pariksi viikoks sitte.
Riippuu millainen matkavakuutus teillä on. Jos korvaa karanteenit ja sairaalahoidot.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu millainen matkavakuutus teillä on. Jos korvaa karanteenit ja sairaalahoidot.
On todella laaja ja korvaa suunnilleen kaiken, jopa puhelimen jos menee rikki.
Jos lähdette, niin kannattanee tehdä ainakin suunnitelma sen varalle että miten toimit, jos sattuisikin niin, että äitisi joutuisi sairaalaan.
Jos asia kovasti mietityttää tai pelottaa niin jättäisin matkan tekemättä. Riski sairastua ulkomailla ei paikasta riippuen ole välttämättä sen suurempi kuin täälläkään, mutta lomasta voi tulla ankea jos stressaa koko ajan mahdollista sairastumista.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdette, niin kannattanee tehdä ainakin suunnitelma sen varalle että miten toimit, jos sattuisikin niin, että äitisi joutuisi sairaalaan.
Onko se sairaalaan joutumisen riski muka niin iso? Mä luulin että terveillä alle nelikymppisillä piti olla harvinaista. Ei ylipainoa tai mitää perussairuaksia.
Toisen rokotevastaisuus ei lisää riskiäsi sairastua koronaan, joten go for it. Rokotevastainen ihan itse kantaa riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Toisen rokotevastaisuus ei lisää riskiäsi sairastua koronaan, joten go for it. Rokotevastainen ihan itse kantaa riskinsä.
No joo mutta ei tää rokotevastainen ole ihan kuka tahansa vaan mun äiti
Kävimme mieheni kanssa kesälomalla rokottamattomina Espanjassa, mutta emme oleilleet missään turistirysässä, vaan pikkukaupungissa ja yövyimme yksityisasunnossa. Käytimme maskeja aina kun olimme lähellä muita ihmisiä (lentokone, bussi, kaupat, myös ravintoloissa ennen ruokien saamista, jne.). Käsidesiä käytimme myös ahkeraan, jos ei ollut mahdollista pestä käsiä. Lisäisin vielä, että olemme kumpikin töissä aloilla, joissa olemme koko ajan joutuneet huolehtimaan korostetusti hyvästä hygieniasta ja Koronan torjunnasta, joten varotoimet ovat meille arkirutiinia.
Sanoisin, että jos olette suht kokemattomia matkailijoita, ettekä kovin kielitaitoisia, niin ei ehkä kannata lähteä ennen rokotusten saantia.
Matkaa varten tarvitsette testitodistuksen, samoin joudutte luultavasti täyttämään kohdemaan oman terveystietolomakkeen (verkossa) tai käyttämään maakohtaista koronasovellusta. Paluumatkaa varten vaadittavan testin voi varata etukäteen testauspaikasta. Lomake- ja testirumba vaatii kärsivällisyyttä. Testit myös maksavat; Suomen testi yksityisellä parisen sataa, ulkomailla selviää ehkä muutamalla kympillä.
Itse kun liikun paljon työn puolesta niin voin sanoa että alkaa olla harvassa ne paikat jonne pääsee ilman rokotustodistusta. Ja vähenee nopeasti. Viime viikolla Italiassa ja Sveitsissä, ravintolat, rajat, oikeastaan kaikki paikat vaati rokotukset. Se on tieteenvastaisten parasta pysyä omassa pitäjässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun liikun paljon työn puolesta niin voin sanoa että alkaa olla harvassa ne paikat jonne pääsee ilman rokotustodistusta. Ja vähenee nopeasti. Viime viikolla Italiassa ja Sveitsissä, ravintolat, rajat, oikeastaan kaikki paikat vaati rokotukset. Se on tieteenvastaisten parasta pysyä omassa pitäjässä.
Kyllä Espanjassa vissiin pääsee vielä ravintoilihin mutta ei massatapahtumiin tai yöelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo mutta ei tää rokotevastainen ole ihan kuka tahansa vaan mun äiti
Jos olet äidistäsi huolissasi niin varmaan kannattaa valistaa äitiä vähän niistä rokotteista. Ei se matkustus välttämättä vaaralista ole, mutta ei tämä korona mihinkään enää häviä. Hän tulee saamaan sen lopulta myös ihan siellä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kävimme mieheni kanssa kesälomalla rokottamattomina Espanjassa, mutta emme oleilleet missään turistirysässä, vaan pikkukaupungissa ja yövyimme yksityisasunnossa. Käytimme maskeja aina kun olimme lähellä muita ihmisiä (lentokone, bussi, kaupat, myös ravintoloissa ennen ruokien saamista, jne.). Käsidesiä käytimme myös ahkeraan, jos ei ollut mahdollista pestä käsiä. Lisäisin vielä, että olemme kumpikin töissä aloilla, joissa olemme koko ajan joutuneet huolehtimaan korostetusti hyvästä hygieniasta ja Koronan torjunnasta, joten varotoimet ovat meille arkirutiinia.
Sanoisin, että jos olette suht kokemattomia matkailijoita, ettekä kovin kielitaitoisia, niin ei ehkä kannata lähteä ennen rokotusten saantia.
Matkaa varten tarvitsette testitodistuksen, samoin joudutte luultavasti täyttämään kohdemaan oman terveystietolomakkeen (verkossa) tai käyttämään maakohtaista koronasovellusta. Paluumatkaa varten vaadittavan testin voi varata etukäteen testauspaikasta. Lomake- ja testirumba vaatii kärsivällisyyttä. Testit myös maksavat; Suomen testi yksityisellä parisen sataa, ulkomailla selviää ehkä muutamalla kympillä.
Ennen matkailtiin varmaan 3-4 kertaa vuodessa niin aika kokemeita ollaan mutta se ongelma on siinä ettei voida odottaa kunnes ollaan saatu rokotukset. Mun äiti ei varmaan tule sitä ottamaan ellei tuu jotai koronapassia tänne Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Espanjassa vissiin pääsee vielä ravintoilihin mutta ei massatapahtumiin tai yöelämään.
Jos joudutte vaihtamaan lentoja jostain syystä, niin voi tulla välilaskupaikoissa ongelmia kun ei pääse maahan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen matkailtiin varmaan 3-4 kertaa vuodessa niin aika kokemeita ollaan mutta se ongelma on siinä ettei voida odottaa kunnes ollaan saatu rokotukset. Mun äiti ei varmaan tule sitä ottamaan ellei tuu jotai koronapassia tänne Suomeen.
Eli olet huolissasi matkasta, et äidistä.
En lähtisi rokotevastaisen kanssa nyt ulkomaille. Liian rasittavaa ja vaivalloista kun toinen ei luulotautinsa vuoksi voi olla kuin normaali ihminen.
Käyttääkö hän parempaa eli ffp2- tai ffp3-maskia? Vai elääkö hän niinkuin koronaa ei olisi olemassakaan?
Ei taida ulkomaille päästä ilman rokotustodistusta tai sairastettua koronaa ja koronatestitkin siellä pakollisia. Varmaan parempi lomailla kotimaassa?