Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö päiväkotiin ilman koulutusta töihin?

Vierailija
04.11.2014 |

Onko mitään toivoa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hope not!

Vierailija
2/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monen lapsen äitimammanen on varsin tehokas ja toimelias pakkaus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pääse. Tosin Seurelta tulee monenmoista keikkalaista nykyisin ja se on varsinaisen riesan aihe työssämme.

Terv.pk-täti

Vierailija
4/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä:(

Vierailija
5/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseehän sitä harjoittelijaksi melkein mihin vain.

Vierailija
6/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee. Just olin puoli vuotta lastenhoitajana.

Vierailija
7/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon saa palkkaa?

Vierailija
8/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseehän ainakin Helsingin kaupungille. Nimike on päiväkotiapulainen tai hoitoapulainen. Palkka on kuussa n. 1800€ jos tekee kaikki vaadittavat vuorot.

Siihen en ota kantaa, onko se oikein et palkkaerokin on noin pieni verrattuna esim. koulutettuun lähihoitajaan tai opeen.

Vierailija
9/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä oikeasti pääse tai ainakin on hyvin vaikeata ja tosiaankin vain lyhyihin sijaisuuksiin. Ja kun epäpätevänä olet nin liksa huonompi (n.1600e/kk bruttona) etkä ole ns kasvatusvastuullinen, et mm voi pitää vasuja, et olla lasten kanssa yksin, et osallistua eri yhteistyötahojen kanssa tapahtuviin palavereihin (lastensuojelu, nla, koulu jne).

-4-

Vierailija
10/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei pääsisi? Olin juuri 6kk, olen lapseton, en omista sisaruksia enkä tunne ketään, jolla olisi alle kouluikäinen :D hah! ja hyvin meni. Sain lähihoitajan palkan -5%

Vierailija
11/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon niitä vuoroja on?

Vierailija
12/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin vakava aihe mihin ei puututa! Päiväkotiin päästetään jos jonkinlaista roskasakkia lorvimaan, kun hyvät koulutetut työntekijät ovet kiven alla.
Kulisseja yritetään kaikin keinoin pitää pystyssä, mutta vain työnsä osaavat ammattilaiset tietävät mistä tingitään ja keneltä se on pois!

Vierailija
13/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuuu 9, pk-apulaisen titteliin ei nykyisin paljoakaan törmää ja jos törmää niin työ-ja vastuunkuva on aivan muuta kuin talon ja ryhmän kasvattajilla joilla kelpoisuus alalle. Nykytittelit on lho=lh, lto, avustaja ja kasvun oppimisen tuen lh eräässä pk-seudun kunnassa. Ja noita avustajien paikkoja on juurikin karsittu pois kun kys kunnassa tehty virallinen ja kirjallinen suuntaus ja päätös satsata koulutetumpiin ammattikasvattajiin avustajien sijasta.

-4-

Vierailija
14/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:45"]paljon niitä vuoroja on?
[/quote]
Öö? Mulla oli ma-pe, joko tulin aamuksi tai vasta kahdeksaksi. Pääsin kahdelta tai puoli 5

Vierailija
15/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se epäpätevyysalennus on kylläkin -10% liksasta. Ainakin pääkaupunkiseudulla ja työehtosopimuksien mukaan.

Vierailija
16/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroja on viitenä päivänä viikossa. Aamuvuoro, välivuoro tai iltavuoro. Vuoropäiväkodit on erikseen. Työvuorojen tuntimäärästä on tultava muistaakseni 37,5h viikossa?

Päiväkodeissa on paljon kieltenoppijoita työkkärin tukemana ja ihan työllistettyjäkin. Heillä on sopimus työkkärin kans ja yleensä 6-7h päivä. Meillä on myös usein sivareita eikä heilläkään koulutusta ole. Perushoitoa saa tehdä ns. kuka vaan jolla on rikosrekisteri kunnossa. En tiedä missä kaupungissa tai kunnassa asuu vastaajat jotka sanovat ettei pääse.

Vierailija
17/20 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, perushoito onkin asia erikseen, täällä puhutaan nyt siitä kellä on kasvatusvastuu ja kuka voi olla yksin edes 1 lapsen kanssa saati vaikkapa 7 lapsen kanssa.

Vierailija
18/20 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla asenteella on pelkästään oikein, että joudutte kärvistelemään sijaispulassa!

Vierailija
19/20 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä että ette saa sijaisia, tyylistä päätellen kohtelet heitä kuin p*skaa, joten varmasti vaikuttaa työtehoon.

Vierailija
20/20 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakkarityöhön et toivottavasti pääse ilman koulutusta. Kuntouttavaan, kokeiluun, avustajaksi, tai opiskelujen kautta harjoittelijaksi sitten joo.

Olin itse 9kk avustajana ja tienasin 1200€ kuussa ennen veroja. Sitä ennen olin 6kk harjoittelijana, tai nykyään sanottaisiin kokeilussa. Nyt olen kuntouttavassa. Meillä ei ole koulutusta, eikä meitä siksi jätetä hirveästi lasten kanssa yksin. Välillä on pakko jättää muutaman kanssa, mutta koskaan ei sellaiseen tilanteeseen, etteikö aikuinen siitä selviäisi. Ei ainakaan täällä meillä. Aika hyvin onnistutaan kartoittamaan jokaisen kykeneväisyys ja antamaan vähän vastuuta sen puoleen, mutta loppusiltaan.. Ainahan vastuu on vakkarihenkilökunnan.

Haluaisin itse opiskella alalle, todella kovasti. Välillä on nähty harjoittelijoita, jotka kuvittelevat olevansa hyviä lasten kanssa vain, koska osaavat leikkiä barbeilla. Siihen kuitenkin kuuluu kasvatus, kurinpito, säännöt... Johdonmukaisuus. Pitää vähän älytä jotain kasvatuspsykolgiasta. En väitä tajuavani tarpeeksi itse, haluaisin juuri siksi opiskelemaan alaa.