Mikä on liian matala verenpaine?
Itsellä 123/75 nyt uuden lääkkeen kanssa Losartan/Hydro.
Kommentit (15)
Tuo on ihan normaali verenpaine. Liian alhainen kai aiheuttaa huimausta ainakin ylösnoustessa.
Raskausaikana mukla tippui 95/50 tasolle. Silläkin pysyin tajuissani, piti vaan olla varovainen kun nousi seisomaan. Normaalistikin mulla on 115/55, ei ongelmia. Tai ainut ongelma on ollut, että ei voitu määrätä beetasalpaajaa lisälyönteihin.
Vähän alhainen toi yläpaine ,siinä ja siinä. Omasta ranteesta voi mitata pulssin jos ei oo urheilukelloa tai mittaria. Se sykkii siinä jossain kohtaa. Lasket montako kertaa minuutissa. Kofeiini nostaa verenpainetta joten jos korkea voi jättää sen pois.
Mulla on normaalisti 95/55.. Enkat sairaalassa mitattuna pitkän makoilujakson jälkeen 65/35. Huimaa helposti, mutta muuta rasitetta tästä ei pitäisi olla, kun pitkä ikä.
Joskus lääkäri sanoi minulle, että paine on liian alhainen, jos esiintyy huimausta.
Kuolleella taatusti on jo liian alhainen verenpaine...
Mulla luotaisesti alhainen verenpaine ja lääkärin mukaan siitä ei ole koskaan mitään haittaa. Lisää vain elinvuosia. Täytyy vaan opetella ne pyörtymisen riskikohdat: sängystä ylösnousut, saunomiset jne.
Mulla on normaalisti n 100/55. Nuorempana huippasi mutta nykyään olen tottunut.
12å/75 aiheuttaa mulle jo korkean verenpaineen oireita, kerran nousi 153/96 ja jouduin päivystykseen oireista
Miten se matala verenpaine pitkän iän antaa?
Mulla on usein jotain 110/70 ja kehutaan aina erinomaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten se matala verenpaine pitkän iän antaa?
Se on merkki siitä ettei ole verenpainetaudin riskiryhmässä. Verenpainetauti aiheuttaa sydänsairauksia, aivoinfarkteja, veritulppia sydämessä ja aivoissa jne jne.
Nuorena paineella 110/60 huimasi usein ja silmissä musteni ylös noustessa. Nykyään yleensä 100/70 eikä juurikaan ole ongelmia. Joskus kun alapaine laskee 50-60 kieppeille, tulee huimausta. Verenpaine ei ole liian matala, jos huimaus tms. oireet eivät liikaa hankaloita elämää. Tosin en usko, että on mielekästä hoitaa korkeaa verenpainetta lääkityksellä erityisen matalaksi, vaan luulisin, että tavoitteena on mahdollisimman pieni lääkitys ja riittävän terveellinen verenpaine. Kysy lääkäriltäsi, ovatko nuo lukemat verenpainelääkityksellä olevalle tarkoituksenmukaiset. Kyllä ne äkkiseltään terveellisiltä kuulostavat.
Minulla on ollut aina matala verenpaine, ihan lapsesta asti. Pahinta on huimaus ja pyörtyily, mutta iän myötä olen oppinut hallitsemaan sitä vähän paremmin. En ole havainnut mitään hyvää, mutta voi olla että ne puolet alkavat korostua vasta vanhempana.
Eikö tuo ole juuri ihanteellinen?