Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suomalaista veisin tuliaisiksi Italiaan?

Vierailija
04.11.2014 |

Jotain syötävää ja juotavaa ajattelin, kahdelle iäkkäälle italialaisrouvalle. Leipäjuustoa ja karjalanpiirakoita? Onkohan salmiakkikossu liian erikoista? Vinkkejä?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:50"]

Minä vein finlaysonin pyyhkeitä ja iittalan astioita sekä lakkaliköörikonvehteja ja niitä jotain sinivalkoisi konvehteja. Olikohan mustikkakonvehteja

[/quote]

Noissa suomalaistavaroissa on vaan se, että ne maksavat aika paljon ja ulkomaalaiset vastaanottajat ei tiedä niiden olevan ns. laatutavaraa joka maksaa, eivätkä välttämättä osaa arvostaa niitä. Jokusen kerran tällaistakin tullut vastaan tuttavapiirissä. 

[/quote]

No pari mukia 20e ja käsipyyhe 12e. Ennemmin nuo kuin edellä mainitut PURKKIPORO ja leipäjuustot. Pitää nyt vähän miettiä mitä italialaiset arvostaa, mielestään täysin mauttomia juustoja ja purkitettua ruokaa vai design-tuotteita? Minä sanoin ihan suoraan että tässä on suomalaisia design-tuotteita, olkaa hyvä. Näissä makeisissa taas on perinteisiä suomalaisia marjoja, johon he vastasivat että mustikoita syödään italiassakin. Olivat yllättyneitä ja seuraavalla kerralla kehuivat että konvehdit tuli syötyä kaikki.

Pyyhkeet ja mukit taas voi jättää kaappeihin jollei halua käyttää. Tai myydä eteenpäin. Nuo italialaiset kyllä ottivat iloisina vastaan tuomani esineet.

Vierailija
2/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ainakin viimeksi Italiassa tarjottiin tuollaisia mietoja kutunjuustoja, jotka maultaan eivät olleet kovin kaukana leipäjuustosta, siksi ajattelin että se sopisi lakkahillon kanssa. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin Marimekkoa kuin Finlaysonia.

Vierailija
4/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat jotenkin kylmässä vietyä niin myös paketti poronlihaleikkeitä olisi hyvä. (Siis niitä ohuita leikkeitä jota myydään jossain 100 gr:n paketissa).

Vierailija
5/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän leipäjuusto maistu miltään. Ainakin pitää olla lakkahilloa kylkeen. Hapankorppuja veisin, ja savulohta jos mahdollista.

Vierailija
6/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kalat ovat arvostettuja, mutta tuoreen kalan vieminen lienee hankalaa. Miten olisi saaristolaislippu ja maustettua silliä tai silakkaa?  

Vierailija
7/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukasta poron kylmäsavuleikettä, kuivattuja suppilovahveroita, Fazerin suklaakonvehteja, itse tehtyä puolukkahilloa tai mustaherukkahyytelöä kauniissa purkissa.

Ei missään nimessä salmiakkikossua, salmiakkia muutenkaan tai lakkahilloa (kiviä vierastetaan usein).

Tässä Italian naapurissa asuvan ulkosuomalaisen vinkit syömistuliaisiksi.

Vierailija
8/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vaan suomalaista ruokaa. Sittenpä saavat elämyksiä. Vanhat rouvat ovat jo nähneet kaikenlaista ja uudet maut tuovat vaihtelua. Eihän heidän tarvitse kaikesta pitää.

Jotain sellaista ruokaa, jonka saa pilaantumatta perille. Veisin jo edellä mainittuja eli ruisleipää, suklaata, lakkoja, rieskaa, puolukoita jne. 

Vierailija
9/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivatut sienet, erityisesti tatit voisivat olla italialaisten mieleen, viedäänhän sinne tuoreitakin tatteja. Lakkahillo voisi olla hyvä, ja jos daamit asuvat lähellä lentokenttää, minne lennät, voisi tuo leipäjuusto ehkä toimia. Miten olisivat hapankorput? Ne, juustoa päälle ja lakkahilloa vielä komeuden päälle voisi olla ihan maistamisen arvoinen juttu. Maitosuklaata en veisi, tumma suklaa pelittää siellä paremmin.

Vierailija
10/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatteja tölkissä, kuivattuja karpaloita, lakkahilloa, piparkakkuja, suklaata

Vierailija
11/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat lähtiessäsi poron fileen pakkasesta ja laitat sen heti perillä, se varmaan pysyy kylmänä ja sopivasti sulaa matkalla. Sen kanssa suomalaisia juureksia, esim. hunajaisia lanttukuutioita uunissa ja punajuuripaistosta.

Vierailija
12/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:50"]

Minä vein finlaysonin pyyhkeitä ja iittalan astioita sekä lakkaliköörikonvehteja ja niitä jotain sinivalkoisi konvehteja. Olikohan mustikkakonvehteja

[/quote]

Noissa suomalaistavaroissa on vaan se, että ne maksavat aika paljon ja ulkomaalaiset vastaanottajat ei tiedä niiden olevan ns. laatutavaraa joka maksaa, eivätkä välttämättä osaa arvostaa niitä. Jokusen kerran tällaistakin tullut vastaan tuttavapiirissä. 

[/quote]

No pari mukia 20e ja käsipyyhe 12e. Ennemmin nuo kuin edellä mainitut PURKKIPORO ja leipäjuustot. Pitää nyt vähän miettiä mitä italialaiset arvostaa, mielestään täysin mauttomia juustoja ja purkitettua ruokaa vai design-tuotteita? Minä sanoin ihan suoraan että tässä on suomalaisia design-tuotteita, olkaa hyvä. Näissä makeisissa taas on perinteisiä suomalaisia marjoja, johon he vastasivat että mustikoita syödään italiassakin. Olivat yllättyneitä ja seuraavalla kerralla kehuivat että konvehdit tuli syötyä kaikki.

Pyyhkeet ja mukit taas voi jättää kaappeihin jollei halua käyttää. Tai myydä eteenpäin. Nuo italialaiset kyllä ottivat iloisina vastaan tuomani esineet.

[/quote]

Siinä kanssa oikein asiantuntija, not. Miksi hitossa sinne pitäisi väkisin raahata jotain suomalaista krääsää jos ei tiedä vastaanottajan sisustusmakua ja että mistä ne oikeasti tykkää? Tai edes sitä, että hautautuuko ne kamat sinne kaapinperukoille. Lisäksi ap on sanonut jo moneen kertaan, että haluaa viedä sinne nimenomaan syötävää, ei mitään krääsää.

Vierailija
13/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäsavuporosiivut on hyvä idea! Ne säilyy matkan ajan.

Vierailija
14/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakoita, kaurasta tehtyjä juttuja, piparkakkuja, lantturuuat, liköörikonvehdit, tillimausteet, kaneliherkut, lakkahillo. Noita on oikeasti tosi vaikea löytyy kaupoista, jos on edes ylipäätäänsä. Salmiakista ei vanhat ihmiset kyllä tykkää. Pikemmin lakritsia sitten.
Italialainen arvostaa lohta. Todella kallista Italiassa, mutta arvostettua.

Vierailija
15/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkojen kivet menevät ikävästi meidän mummojen tekareiden väliin.

Vierailija
16/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:54"]

Leipäjuusto on ihan kamalaa, kun Italiassa tuo ruokakulttuuri arvostaa täysin toisentyyppisiä juustoja. Voisitko olla viemättä mitään syötävää...? Joku suomalainen suklaakin on tummaan suklaaseen tottuneelle italialaiselle vähän no-no.

Sen sijaan voisit viedä mieluummin vaikkapa jotain suomalaista designia. Vaikka Marimekolta jotain keittiöön tai Iittalalta kivi-tuikkuja tms.? Niitä voi yhdistellä vähän perinteisempäänkin sisustukseen, ja keittiöpyyhkeille ja tuikuille on tavallaan "aina" käyttöä.

Tai entäpä musiikki? Kuuntelevatko cd:ltä musiikkia, miten olisi vaikkapa Sibeliuksen jotkut kauniit viulukonsertot?

[/quote]Ei niitä Marimekkoja ja Ratioita arvosta kukaan muu kuin Suomalaiset itse, eikä sen enempää myös Sibeliusta. Jotain pohjoista eksotiikkaa sen pitää olla, vaikka poron sarvesta tehty pullon aukasia tms.

Juustohöylä on kuulema aika hittituote, sitä kun ei tunneta muualla kuin suomessa ja ruotsissa.

Vierailija
17/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikki italialaiset tutut ovat arvostaneet sieniä.

Vierailija
18/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:07"]

Lakkojen kivet menevät ikävästi meidän mummojen tekareiden väliin.

[/quote]

Jep, ne pahuksen kivimarjat ei kelpaa kenellekkään muulle kuin jänkhäsuomalaisille.

19/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

Itse olen ollut italialaistaloudessa kaksi kertaa vieraana ja itse ollut emäntänä italialaisille.

Minun kokemukseni mukaan juustohöylä on ollut kaikkein hauskin ja myös hyödyllisin lahja. Italiassa on tottuttu usein leikkaamaan juusto veitsellä, mutta juustohöylän käytön oppivat nopeasti. Ja kun minun luonani siitä niin pitivät niin ostin vieraille oman juustohöylän. Oikein Fiskarsin niin oli sitten suomalainenkin niin toimi ns.tuliaisena/muistona Suomen matkasta.

Kaikki mustikalliset jutut olivat myös suosittuja minun vieraideni, ja kuulemma myös sukulaisten keskuudessa. Jos pystyt tekemään itse mustikkapiirakan ja pakkaamaan sen matkustuksen kestävästi niin vie vaikka sitä.

Suklaatahan italialaiset syövät ihan aamupalaksikin ja nutellaa on kaikkialla, niin jotain suklaista. Ihan perinteinen fazerin sininen on varmaan turvallinen valinta. Ja toki nuo täytetyt konvehditkin. 
Kekseistä tuntuvat italialaiset myös tykkäävän niin jos paikkakunnallasi on esimerkiksi on perinteinen keksi tai pipari niin ehkä niitä? Minun tutut italialaiseni söivät keksejä usein maidon kanssa ja paljon! Suklaapisara-pussi meni muistaakseni kolmessa päivässä vaikka ohjelmaa oli kodin ulkopuolella :)

Tölkissä oleva hirven tai karhun tai poron liha voi olla pieni eksoottinen lisä myös. Kannattaa kuitenkin ottaa ennen itse selville ja vaikka testata erilaisia tapoja käyttää tuota lihaa, ettei tule nolo tilanne kun italialaiset kysyvät että miten tämä valmistetaan ja miten käytetään jne.

Paras tuliainen on kuitenkin iloinen, kohtelias vieras joka maistaa kaikkia isäntätalouden ruokia ja kehuu niitä.

Vierailija
20/43 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:58"]

No pari mukia 20e ja käsipyyhe 12e. Ennemmin nuo kuin edellä mainitut PURKKIPORO ja leipäjuustot. Pitää nyt vähän miettiä mitä italialaiset arvostaa, mielestään täysin mauttomia juustoja ja purkitettua ruokaa vai design-tuotteita? [/quote]

Meinaat, että ulkomaalaiset arvostaa esim. jotain Marimekon pyyhkeitä ja Iittalan lasikippoja vain sen takia, että kuulevat niiden olevan suomalaista designia? Joo-o. On iso mahdollisuus ettei ihmiset pidä ko. tavaroista eikä asia muuksi muutu vaikka ne olisivat jotain designia. Ihmisillä on katsos eri makuja tässäkin asiassa, ei se design-tuotteista pitäminen ole mikään automaatio.

Ja sinä kun tunnut tuohon leipäjuustoon niin jumittuneen, Suomessa on paljon muutakin ruokaa kuin sitä. Tässä triidissä on tulleet esille jo moni hyvä vinkki kuten laadukkaat konvehdit, poronliha, kala, kuivatut sienet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi