Miten ylipuhua mies suostumaan, että saan lähteä lasten kanssa?
Asun ulkomailla aviomieheni ja lastemme kanssa. Asumme mieheni kotimaassa. Meillä menee suhteessa huonosti ja mieheni on kaikinpuolin tyytymätön ja mäkättää vain. Joskus vitsinä (?) hän on heittänyt, että lähde Suomeen lasten kanssa, sitten saan rauhan ja pistän meidän talon vuokralle! Kunhan et ota senttiäkään minulta eli ei elatusapua.
Jos hän tarkoittaisi tuota 100 % varmasti niin lähtisin.
Mutta jos ei oikeasti tarkoitakaan ja alan kysellä lisää asiasta, voi tulla taas sellainen megariita että oksat pois.
Kuinka saisin varmuuden, hyväksyisikö hän sen vai ei? Miten aloittaa keskustelu asiasta niin, ettei siitä ala riitaa? Viimeksi kun hän huusi minulle että häivy Suomeen lasten kanssa niin kysyin että ihan oikeastiko tarkoitat tuota, ihan oikeastiko? Hän sanoi että "kunniasanalla". Mutta näihin "lupauksiin" en niin luota. Pelkään, että hän peruisikin sanansa kun olisin saanut kaiken järjestettyä Suomessa, työpaikan, asunnon jne.
Kuka osaisi auttaa? :( Olisin onnesta soikeana, jos saisin palata Suomeen.
En halua miehen rahoja, en halua mitään häneltä muuta kuin vapauden. En halua avioeroa (hän joutuisi maksamaan minulle lain mukaan) vaan mies voisi käydä oikeasti kahden viikon välein Suomessa pe-su.
Ehkä oppisimme taas rakastamaan toisiamme kun emme näkisi niin usein. Ja hän ei voisi huutaa päivittäin lapsille ja uhata väkivallalla.
Mutta palstan miehet, miten mies kestää tuollaisen eron lapsista? Isoimmat osaavat kyllä jo kirjoittaakin että voisivat kirjoitella päivittäin isän kanssa whatsapissa. Ja Skypessä voisi keskustella iltaisin. Luulen, että tälläinen yhteydenpito tekisi kaikille hyvää. Isä ei kärsisi lasten melusta ja me muut saisimme levähtää. Välimatka olisi niin ihana juttu.
Kommentit (42)
Parhaat neuvot tähän nyt, av-mammoja pitää aina auttaa pulassa!
Seuraavan kerran, kun mies käskee sun häipyä, sano että sopii, varaanko liput heti. Jos mies vielä yllyttää lähtemään, varaa lentoliput ja ala pakkaamaan. Kuhan riidan aikana koko ajan toistat, sä haluut meidät pois ja me lähdetään. Toista vaan toteuttavas miehen pyyntöä. Liikaa et voi sanoa tekeväs kun käsketään, näin vältät monet potentiaalisesti rumat riidat tulevaisuudessa. Oletan että sulla on rahaa tarpeeksi ostaa teille kaikille äkkilähtö? Ja mieti etukäteen mitä pakkaat. Pakkaa kaikki teidän roinat mutta ota mukaan vain välttämätön. Mies voi sitten lähettää muut perässä. Tai pistää paskaksi.
Varsinkin viestisi 5 sai niskavillani pystyyn. Missä maassa lapset ovat syntyneet? Onko heillä Suomen ja isän kotimaan kaksoiskansalaisuus? Onko sinulla poika lapsia? Sinä olet aviossa "etkä voi erota"? Sinua ja lapsia on uhattu väkivallalla?
Reippaasti matkalaukkuun tärkeimmät muisto esineet ja vaatteet ja lentoa varaamaan. Et tietenkään katkaise kaikkia välejä miehesi kanssa mutta nyt olet aika heikolla maaperällä.. Onko lapsilla passit? Onko sinulla oma passisi saatavillasi vai onko se miehellä? Oletko oikeasti ansassa?
Sinuna ottaisin ekaksi yhteytta johonkin paikalliseen lakimieheen joka voisi neuvoa paremmin miten asiat kyseisessa maassa menee lain puitteissa, esim jos vaan lahdet lasten kanssa suomeen olisiko se silloin lasten kaappaus josta voisit paatya isoihinkin ongelmiin. Jos sanoisit asuinmaan saisit ehka parempia neuvoja, mutta ymmarran kylla mikali et halua.
12 jatkaa... Suomen konsulaatista voisit myos saada neuvoa/ apua tilanteeseen. Ja kai te edes lomilla Suomesssa kaytte joten entas etta lahdet vain lomalle lasten kanssa mutta et palaa takaisin jos silta tuntuu?
Minäkin suosittelisin sitä lakimiehen palkkaamista. Ei kai sinun ole pakko ottaa sitä elatusapua vastaan tai voit tyytyä vähän pienempään summaan. Älä jää sen asian vangiksi. Samoin jos yksinhuoltajuus tulee sinulle, olet vapaa muuttamaan ihan mihin vain.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 11:32"]
Ap kirjoittaa että mies sanoi että saa lähteä jos mies ei joudu maksamaan penniäkään. Eli ei voi erota virallisesti!
[/quote]
Lähde Suomeen ja Suomessa erohakemus vireille, ei siihen molempien suostumusta tarvita :)
Minulla ei ole ollenkaan rahaa, en voi ostaa noin vain äkkilähtöjä tai palkata lakimiestä. Ei ole mikään kuolemanhätä mutta en jaksa tälläistä suhdetta enää.
Käymme kyllä välillä Suomessa mutta en voi vain jäädä sinne, palaamatta takaisin, se olisi kaappaus. En halua tehdä mitään rikollista. Haluaisin saada asiat selvitettyä miehen kanssa niin, että hänestä on ok, että muutan lasten kanssa, hyvissä väleissä.
Ap
Minulla on kyllä passit ja lapset ovat molempien maiden kansalaisia. Syntyneet täällä isänmaassa.
En uskalla tehdä sitä erojuttua, en halua mitään huoltajuuskiistaa. Onko sellainen sopimus pätevä, minkä kirjoitan itse ja mieheni allekirjoittaa? Siinä lukisi, että hän hyväksyy, että muutan lasten kanssa Suomeen? Pelkään kyllä että tuo on vain hänen sairasta huumoriaan, luvata minulle että saisin lähteä ja sitten en saakaan.
Ap
Kuulostaa siltä että sulla on muslimi mies... Etkö voi vaan lähteä salassa ? Koska miksi tarviisit miehen luvan siihen? Pelottavan kuuloinen tilanne...Tarviitko apua?
En voi lähteä salassa, en halua tehdä mitään väärää. Haluan, että mieheni hyväksyy lähtömme. Yksin voisin lähteä jo tänä iltana mutta en lasten kanssa. Nehän ovat myös mieheni lapsia.
Osaisiko joku auttaa miten saan kysyttyä häneltä tarkoittaako sitä vitsinä vai oikeasti? Jos vaikka näytän jotain työpaikkahakemusta Suomesta netistä ja sanon että mitä mieltä olet tästä, jos hakisin tätä? Joku sellainen minkä saisin melko varmasti, alaltani. Sitten jos hänestä se on hyvä juttu niin haen ja samalla alan etsiä Suomesta asuntoa. Mutta jos huutaa vaan että älä siinä vit**ile niin mitäs minä sitten :/
Kiitos ihanat, en tarvitse vielä ainakaan apua, muuta kuin tässä miten saisin keskustelua. En voi lähteä noin vain.
Ap
Sanot että lähdet joululomalle lasten kanssa Suomeen. Loma jatkuukin pidempään ja voit ensiksi sanoa että vanhempasi/sukusi/sisarukset tarvisevat apua ja jäättekin pidemmäksi aikaa. Myöhemmin sanot että ehkä olisi parempi että jäätte vielä hetkeksi ja lopuksi sanot että me jäädään tänne.
Sinun pitäisi keskustella miehesi kanssa asiasta. En tiedä asuinmaasi käytäntöjä mutta ainakin Suomessa pystyisitte tekemään tapaamissopimukset eli näin ollen olisi reilu peli myös miestä kohtaan. Eli teillä olisi lainvoimainen sopimus isän oikeudesta tavata lapsia.Mahdollisesti myös niinkin päin että lapset tekevät välillä reissuja miehen luokse.
Myös elatusmaksu asioista pystyy sopimaan lastenvalvojalla. Kerrot tämän miehellesi ja sanot että voitte yhdessä sopia paljonko hän haluaa maksaa sinulle.
En ole aivan kartalla miten nämä kansalaisuus jutut menevät mutta ymmärtääkseni lapsilla pitää olla Suomen kansalaisuus jotta sinne lastenvalvojalle pääsee? Jos ei ole alkaisin sinuna selvittämään että miten sen heille saisi.
Niin ja tarvittaessa lastenvalvojan tapaamiseen saa tulkin. Eli miestäsi ei huijata siellä vaan hänelle tarvittaessa tulkataan puolueettomasti kaikki sopimuksien yksityiskohdatkin. -11-
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 11:54"]
Minulla on kyllä passit ja lapset ovat molempien maiden kansalaisia. Syntyneet täällä isänmaassa.
En uskalla tehdä sitä erojuttua, en halua mitään huoltajuuskiistaa. Onko sellainen sopimus pätevä, minkä kirjoitan itse ja mieheni allekirjoittaa? Siinä lukisi, että hän hyväksyy, että muutan lasten kanssa Suomeen? Pelkään kyllä että tuo on vain hänen sairasta huumoriaan, luvata minulle että saisin lähteä ja sitten en saakaan.
Ap
[/quote]
Suosittelen tekemään virallisen sopimuksen jonkun "laillisen ja puolueettoman" tahon kanssa. Omat sopimukset ilman virallisia todistajia voivat olla yhtä tyhjän kanssa jos mies päättääkin että te ette saa lähteä. -11-
Jos mies ei jaksa teitä ja sä et miestä niin miksi ette voi puhua asiasta ja sopia että sä muutat lasten kanssa suomeen ja hän jää kotimaahansa. Lapsia tapaa silloinnkun haluaa..??
" Viimeksi kun hän huusi minulle että häivy Suomeen lasten kanssa niin kysyin että ihan oikeastiko tarkoitat tuota, ihan oikeastiko? Hän sanoi että "kunniasanalla". Mutta näihin "lupauksiin" en niin luota."
Kun tuo juttu seuraavan kerran alkaa, ota esiin laatimasi paperi johon olet laittanut tekstin jossa miehen nimellä vakuutetaan että hän hyväksyy muuttonne Suomeen. Pyydät siihen mieheltä sitten allekirjoituksen. Jos allekirjoittaa, niin lienee ihan tosissaan.
tsemppiä ap!!!!! pidäthän meidät ajan tasalla!
Suosittelen ottamaan yhteyttä sinne Suomen konsulaattiin. Konsultaatin avulla pääsi isäni siskokin pois ulkomailta lapsineen, kun mies oli alkoholisoitunut/huumeidenkäyttäjä, vaikka mies ei olisi hyväksynyt lasten viemistä pois maasta. Kuitenkin lasten elinolot siellä maassa oli paikallisten viranomaistenkin mukaan sietämättömät ja saatiin järjesteltyä lopulta ihan sovussa että isäni sisko ja kaksi lastaan tulivat konsulinkyydillä Suomeen. Ei ole isä ollut koskaan muuten edes yhteydessä häneen tai lapsiin Suomeen muuton jälkeen, vaikka niin kiivaasti vastusti lasten muuttamista pois luotaan.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 11:30"]
Eroaminen ei juuri käy, sillä sitten mieheni joutuisi maksamaan ison osan palkastaan minulle, ja siitä vihaisena ei ikinä suostuisi, että muutan lasten kanssa Suomeen!
Rakkaat av-mammat, tämä on tosi vaikea tilanne ja minun on juonittava asia niin, että pääsen hyvissä väleissä lähtemään! Luvataan kirjoitella rakkaalle isälle jne. Hän lupaa tulla käymään. Ajan myötä kaikki ehkä laimenee ja yhteydenpito vähenee. Mutta olemme jo turvallisesti Suomessa.
Ap
[/quote]
Olisit miettinyt silloin kun kinttusi levitit tälle karvaranteelle
Olen satavarma, että tää koskee jotain turkkilaista..!