Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tasavertainen talous. Utopiaa?

Vierailija
19.09.2021 |

Kolmen pitkän suhteen jälkeen mietin, olenko liikaa rahan ahne. Hoidan taloutta hyvin ja rahaa on mukavasti. Mutta kaikki kolme suhdetta on päättyneet siihen että mies ei panosta omaan eikä yhteiseen talouteen samoin. Esim jos minä sijoitan palkastani osan. vaadin myös mieheni kykenevän siihen. Yhteinen talous merkitsee asioiden maksun puolittamista ja ostoista sopimista. Vaadinko rahallisesti liikaa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadit

Vierailija
2/8 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hähmäiseksi jäi ongelman ydin. Miten se on käytännössä suhteissasi ilmennyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän hähmäiseksi jäi ongelman ydin. Miten se on käytännössä suhteissasi ilmennyt?

Esim halutaan ostaa uusi auto, jolloin tuloista ei jää sijoituksiin tai ei ymmärretä juoksevien menojen puolitusta. Silmälasit jokainen hankkii itse omilla tuloillaan mutta kalleudesta päätetään yhdessä. Lisäksi yksi 5 vuotta kestänyt suhde katkesi koska miehen piti päästä opiskelemaan. Siihen olisi pitänyt säästää eikä vain olettaa minun maksavan enemmän pari vuotta.

Vierailija
4/8 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika käsittämättömältä. Miksi haluat esim. lausua toisen silmälasihankinnoista ja sijoituksista?

Varmaan sinulle (ja monelle muullekin) paras parisuhde on sellainen, jossa molemmilla on omat asunnot ja kokonaan oma talous.

Vierailija
5/8 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit jokainen hankkii itse omilla tuloillaan mutta kalleudesta päätetään yhdessä.

??? Meillä on aviomieheni kanssa omat rahat. Yhteiset menot maksetaan tasan puoliksi, mutta tasan tarkkaan en mieheltäni kysele mielipidettä jonkun haluamani ja ostamani asian kalleudesta. Eikä hän minulta. Miksi pitäisi; maksan sen 100 % itse. Mieheni maksaa omat hankintansa itse ja päättää itse mitä ja miten kallista ostaa.

Se on eri asia jos tämä vaikuttaisi kykyymme osallistua yhteisiin menoihin, mutta niin kauan kuin näin ei ole, en näe mitään syytä miksi aikuinen ihminen puuttuisi toisen raha-asioihin.

Vierailija
6/8 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaasi. Meillä maksetaan yhteiset menot puoliksi mutta on täysin yksityisasia, kuinka käyttää loput rahansa tai paljonko sitä ylipäänsä on. Miksi ihmeessä minun pitäisi sijoittaa omia rahojani, jos puoliso sijoittaa omiaan? Pitäisikö minunkin hankkia metsää koska hänellä on metsää? Kummatkin ostavat ja huollattavat omilla rahoillaan omat autonsa, yhteisen auton kulut maksetaan yhteiseltä tililtä. Moottoripyörät ovat omia, ne ja niiden polttoaineet ja huollot maksetaan omista rahoista.

Vierailija
7/8 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurituloisena miehenä tuo on hankalaa, kun ex-vaimolla ja naisystävillä ollut aina pienemmät tulot. Aina on saanut sponssata tai on tullut kitinää.

Vierailija
8/8 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaasi. Meillä maksetaan yhteiset menot puoliksi mutta on täysin yksityisasia, kuinka käyttää loput rahansa tai paljonko sitä ylipäänsä on. Miksi ihmeessä minun pitäisi sijoittaa omia rahojani, jos puoliso sijoittaa omiaan? Pitäisikö minunkin hankkia metsää koska hänellä on metsää? Kummatkin ostavat ja huollattavat omilla rahoillaan omat autonsa, yhteisen auton kulut maksetaan yhteiseltä tililtä. Moottoripyörät ovat omia, ne ja niiden polttoaineet ja huollot maksetaan omista rahoista.

Se että molemmat tekevät samoja taloudellisia päätöksiä vakauttaa parisuhdetta. On helpompi keskustella ja viettää aikaa kun asiat ovat molemmilla hyvin. Jos tulee sairaus tai vakava tapaturma, on molemmat hyvin vakuutettuja. Näin toisen taakaksi ei jää toinen. Lisäähän se myös muuta luottamusta. Jokaista senttiä en vahdi, mutta monta sataa euroa maksavat asiat on yhdessä päätettäviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi