Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua; jatkanko lukiota vai menenkö hoitajakouluun?

Vierailija
04.11.2014 |

Olen ammatiton ihminen, jolla on paljon humanistipuolen opintoja (ja taitoja) takana, mutta ei tutkintoa eikä tule pitkään aikaan olemaankaan. Käyn nyt nettilukiota, joka on siis ilmainen ja mukava opiskelutapa ja pyrin kerryttämään paljon kursseja ja korotan vanhoja arvosanoja. Olen myös opiskellut sairaanhoitoa avoimessa AMK:ssa, mutta vasta vaihdoin toiselle opintolinjalle, johon meni maku todella nopeasti ja vanhoihin kuvioihin on vaikea palata. Toisaalta hoitoalan opinnotkaan eivät oikein hirveän hyviä elämyksiä tarjonneet; opettajat tuntuivat pitävän lopettamista hyvänä vaihtoehtona tai olivat skeptisiä ja sain joistakin henkilöistä melkein vihollisia kyselemällä 'liikaa'. Hain vasta toisen asteen hoitajakoulutukseen vaihtelun (uusi mukavampi ympäristö toivon mukaan) ja helppouden vuoksi, mutta opiskelupaikan vastaanottaminen vaatisi lukion lopettamista, joka tuntuu vaikealta päätökseltä, kun olen saanut siitä harrastuksen ja tietotaitoa, mikä voi ehkä auttaa erilaisten toimisto-, -asiakaspalvelu- ja kulttuuripuolen hommiin, joihin soveltuisin hyvin, jos niitä olisi olemassa. Tällä hetkellä teen vanhushommia säännöllisesti ihan vapaaehtoisesti, vaikka se ei tietenkään vastaa hoitoalan arkea raadollisuudeltaan ja toimenpiteiltään. Aina välillä tuntuu, että sopisin alalle, mutta sitten tulee taas läjä näitä ivallisia 'perseenpesu/paska' kommentteja, joiden saattamat mielikuvat vähän ahdistavat. =l 

Ahdistaa kyllä tämä jatkuva työttömyyskin. Mitä tekisitte minun tilanteessani? Kannattaisiko minun vielä jatkaa tällä linjalla (olen jo opiskellut niin paljon, että en kyllä jaksaisi romahduttaa elintasoa, sosiaalipiirejä yms. ja muuttaa kaupunkia yliopiston perässä) ja toivoa työmarkkinoiden tajuavan olemassaoloni vai yrittää hankkia jonkinlaista varmuutta elämään perusammatin kautta? Olen miettinyt myös sitä, voisiko avoimen yliopiston opintojaksoilla lisätä epävirallista pätevyyttä sosiaali- ja terveysalan tehtäviin; tällä hetkellä ei kyllä näytä siltä, mutta mikään titteli ei minulle itsessään ole tärkeä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorita lukio loppuun ja mieti vasta sen jälkeen, mitä haluat oikeasti tehdä. En suosittele hoitoalaa, siellä menestyy itsevarmat tyypit.

Vierailija
2/5 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, älä välitä muiden mielipiteistä. Nettilukion voi jatkaa myöhemminkin loppuun :) minä suosittelen amista. Lähärit tekee muutakin kuin vanhustyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen opinnoista on hyötyä vain jos haluat aineopiskelijaksi terveystieteitä lukemaan ja silloinkin kannattaa valita yliopisto huolella. Vaatimuksissa on eroja esim itä-suomi vs turku. Minusta kannattaisi suorittaa sekä lukio että AMK ja sitten tehdä sh:n työtä jotta näet mitä se on. On hyviä ja innostavia paikkoja joissa on hyvä henki, ei se raadollisuus ole koko totuus. On myös ihan eri asia olla opiskelijana harjoittelussa kuin vastuuta kantavana hoitajana töissä. Aikanaan voit mennä yliopistoon ja kouluttautua maisteriksi tai tohtoriksi.

Vierailija
4/5 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 07:59"]Suorita lukio loppuun ja mieti vasta sen jälkeen, mitä haluat oikeasti tehdä. En suosittele hoitoalaa, siellä menestyy itsevarmat tyypit.
[/quote]
Mitä vikaa on itsevarmuudessa? Eiköhän joka alalla menesty juuri itsevarma ihminen?

Vierailija
5/5 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 07:59"]Suorita lukio loppuun ja mieti vasta sen jälkeen, mitä haluat oikeasti tehdä. En suosittele hoitoalaa, siellä menestyy itsevarmat tyypit.
[/quote]
Mitä vikaa on itsevarmuudessa? Eiköhän joka alalla menesty juuri itsevarma ihminen?
[/quote]

Tuon sanonut on varmaan sama tyyppi, joka vihaa kovaäänisiä ihmisiä.