Hoitoalan esimies kertoi
tiimipalaverissa, että hänelle käydään valittamassa joistakin työntekijöistä ja tällainen ylläpitää huonoa työilmapiiriä. No, näin asia varmasti onkin. Kuitenkaan ei mitään asiaa käsitelty ja miten tilannetta voisi korjata ja kuinka ongelmat tulisi tiimiläisten kesken selvittää. Jäi leijumaan tuntu, että kaikki epäilevät kaikkia ja kuka puhuu kenestäkin.
Miten esimiehen olisi pitänyt toimia?
Miten rivimiehen?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:45"]
Kun työntekijä valittaa kollegastaan pomolleen, kutsuu pomo haukutun paikalle, kysyy mikä on hänen näkemyksensä asiasta ja siitä lähdetään selvittelemään asiaa yhdessä.
En näe mitään järkeä siinä, että porukka käy vuoronperään pomon luona haukkumassa toisiaan, eikä kukaan edes tiedä mitä on sanottu kenestäkin, eikä ihmisillä edes ole mahdollisuutta puolustautua.
[/quote]
Minä en esimiehenä puuttuisi asiaan niin kauan kuin ko. kollega ei ole yrittänyt selvittää asiaa työtoverinsa kanssa (ellei kyseessä todella selvä ja todistettava väärinkäytös). Sen jälkeen voidaan miettiä asiaa, ja järjestää mahdollisesti työnohjaus. Mutta ei niin että "syytetty kutsutaan paikalle".
Eri asia jos kantelijana on asiakas / potilas. Työtoverien täytyy aikuisina pystyä selvittämään asiat keskenään. En mene sekaantumaan henkilökohtaisiin skismoihin.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:41"]
Otetaanpa esimerkki. Jaana (nimi keksitty) mielestäsi käsitteli potilasta kovakouraisesti / ei tervehdi / sanoi pahasti / teki jotain muuta mistä et tykkää. Mitä teet?
a) Menet kertomaan pomolle
b) Puhut tästä työtoverien kanssa Jaanan selän takana
c) Puhut työtoverien kanssa Jaanan selän takana ja kerrotte yhdessä pomolle
d) Otat asian asiallisesti puheeksi Jaanan itsensä kanssa.
Mikähän /mitkähän näistä vaihtoehdoista on käytössä työpaikoilla, joilla esiintyy työpaikkakiusaamista?
[/quote]
Yleensä asia menee niin, että jos keskustelet Jaanan kanssa, Jaana saa paskaraivarin ja juoksee esimiehen luo ja kertoo, että sinä kiusaat häntä ja haukut ja itse joudut pomojen puhutteluun samaan aikaan, kun Jaana jatkaa asiakkaiden kovakouraista käsittelyä ja nyyhkii marttyyrina.
Tällaisen tapauksen tosielämässä elänyt, joka lähti pois ja jätti Jaanan riuhtomaan potilaita ja puhumaan heille töykeästi ja tekemään hoitovirheitä.
[/quote]
Sanoin että otat sen asiallisesti puheeksi.
[/quote]
Otin asiallisesti puheeksi, mutta ketju menee aika usein näin, joten nostin kädet pystyyn ja ajattelin, että potilaiden kohtelu on esimiehen vastuulla ja minä en halua sitä katsoa ja lähden pois.
[/quote]
Minä vähän luulen, että oma käytöksesi (jo tuon aggressiivisen kommenttisi perusteella) ei ole ollut ihan niin asiallista kuin väität. Taidat nytkin käydä aika kuumana? "Paskaraivari"
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:50"]
Kun työntekijä valittaa kollegastaan pomolleen, kutsuu pomo haukutun paikalle, kysyy mikä on hänen näkemyksensä asiasta ja siitä lähdetään selvittelemään asiaa yhdessä.
En näe mitään järkeä siinä, että porukka käy vuoronperään pomon luona haukkumassa toisiaan, eikä kukaan edes tiedä mitä on sanottu kenestäkin, eikä ihmisillä edes ole mahdollisuutta puolustautua.
[/quote]
Minä en esimiehenä puuttuisi asiaan niin kauan kuin ko. kollega ei ole yrittänyt selvittää asiaa työtoverinsa kanssa (ellei kyseessä todella selvä ja todistettava väärinkäytös). Sen jälkeen voidaan miettiä asiaa, ja järjestää mahdollisesti työnohjaus. Mutta ei niin että "syytetty kutsutaan paikalle".
Eri asia jos kantelijana on asiakas / potilas. Työtoverien täytyy aikuisina pystyä selvittämään asiat keskenään. En mene sekaantumaan henkilökohtaisiin skismoihin.
[/quote]
Sepä se. Itse olen kokenut sen, että kun astuin epähuomiossa pomon suosikin varpaille, pomo kosti sen minulle. Kyseessä oli täysin henkilökohtainen asia, joka ei kuulunut pomolle millään lailla. Harva pomo on viisas ja neutraali.
sh
[/quote]
Täällä tehdään juuri noin. Ja hoitajat pitkillä saikuilla. Kalliiksi käy.
[/quote]
Niin. Mikä on ettei asioita osata selvittää yhdessä? Ilman esimiestä. Tässä on myös suurin syy valituskulttuurin kasvuun. Jos potilaallakin on lääkäristä valitettavaa, ei hän sano sitä itse lääkärille, vaan tekee valituksen. Kukaan ei enää uskalla puhua toisille, vaan mennään ohi pomolle itkemään.
MINÄ en ole niin tehnyt, mutta minusta on valitettu pomolle mm. myöhästymisestä (pari minuuttia), tervehtimättömyydestä (ei pitänyt paikkaansa) yms. Koskaan ei minulle henk.koht. sanottu mitään.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:52"]
Otetaanpa esimerkki. Jaana (nimi keksitty) mielestäsi käsitteli potilasta kovakouraisesti / ei tervehdi / sanoi pahasti / teki jotain muuta mistä et tykkää. Mitä teet?
Mikähän /mitkähän näistä vaihtoehdoista on käytössä työpaikoilla, joilla esiintyy työpaikkakiusaamista?
[/quote]
Yleensä asia menee niin, että jos keskustelet Jaanan kanssa, Jaana saa paskaraivarin ja juoksee esimiehen luo ja kertoo, että sinä kiusaat häntä ja haukut ja itse joudut pomojen puhutteluun samaan aikaan, kun Jaana jatkaa asiakkaiden kovakouraista käsittelyä ja nyyhkii marttyyrina.
Tällaisen tapauksen tosielämässä elänyt, joka lähti pois ja jätti Jaanan riuhtomaan potilaita ja puhumaan heille töykeästi ja tekemään hoitovirheitä.
[/quote]
[/quote]
Otin asiallisesti puheeksi, mutta ketju menee aika usein näin, joten nostin kädet pystyyn ja ajattelin, että potilaiden kohtelu on esimiehen vastuulla ja minä en halua sitä katsoa ja lähden pois.
[/quote]
Minä vähän luulen, että oma käytöksesi (jo tuon aggressiivisen kommenttisi perusteella) ei ole ollut ihan niin asiallista kuin väität. Taidat nytkin käydä aika kuumana? "Paskaraivari"
[/quote]
Vaikutat Jaanalta
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:54"]
tiimipalaverissa, että hänelle käydään valittamassa joistakin työntekijöistä ja tällainen ylläpitää huonoa työilmapiiriä. No, näin asia varmasti onkin. Kuitenkaan ei mitään asiaa käsitelty ja miten tilannetta voisi korjata ja kuinka ongelmat tulisi tiimiläisten kesken selvittää. Jäi leijumaan tuntu, että kaikki epäilevät kaikkia ja kuka puhuu kenestäkin.
Miten rivimiehen?
[/quote]
Tämä taitaa olla OPPIMISTEHTÄVÄ. Jos on, miksi et pohdi asiaa itse, vaan yrität teettää tehtäväsi muilla? Jos ei ole, pyydän anteeksi, mutten silti anna valmiita vastauksia.
[/quote]
Tuskin sullakaan vastauksia on. Tossa duunissa vaan sattuu olemaan v...... hoitsua töissä ja pitää omat virheet nähdä toisissa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:54"]
Miten rivimiehen?
[/quote]
Tämä taitaa olla OPPIMISTEHTÄVÄ. Jos on, miksi et pohdi asiaa itse, vaan yrität teettää tehtäväsi muilla? Jos ei ole, pyydän anteeksi, mutten silti anna valmiita vastauksia.
[/quote]
Suora lainaus oppimistehtävästä :D. Ei käy kyllä ihminen ihan täysillä, jos ei osaa vähääkään muuttaa tehtävän sanamuotoa, niin ettei heti tunnistaisi. Av:lle vaan :D. Pienillä muokkauksilla olisi heti paljon uskottavampi.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vaikutat Jaanalta
[/quote]
En ole Jaana. En ole hoitoalalla lainkaan.
Kyllä se on kateus, mikä on liikkeelle paneva voima.
Jos käydään juoruamassa oh:lle. eikä kyetä selvittelemään asioita keskenään, niin silloin oh. voisi ottaa sekä syytetyn, kuin syyttäjänkin yhtäaikaa selvittelemään asiaa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:09"]
Jos käydään juoruamassa oh:lle. eikä kyetä selvittelemään asioita keskenään, niin silloin oh. voisi ottaa sekä syytetyn, kuin syyttäjänkin yhtäaikaa selvittelemään asiaa.
[/quote]
Näinhän se pitäisikin mennä. Kun ensin sanotaan työkaverille epäkohdista ja kuten jaanan tapauksessa asukkaiden kohtelusta. Jos se ei auta, kerrotaan esimiehelle. Tämän jälkeen yhteinen palaveri ja asiaa selvitetään. Mutta jos asia menee niin, että Jaana saa paskiksen ja itkeä tihrustaa ja syyttää kaikkia kiusaamisesta ja uhkailee saikulla yms. ja kertoja ammutaan, ei paljoa ole tehtävissä. Joko siedät asukkaiden huonoa kohtelua ja hoitovirheitä tai lähdet pois.
Se hoitaja, joka kommentoi esimerkki Jaanaan ja on elänyt tällaisen tapauksen tosielämässä ja nähnyt, miten viestinviejä ammutaan ja päätti, että ikinä enää ei sekaannu työkaverin virheisiin, huonoon työmoraaliin, asukkaiden kohteluun, vaan sulkee silmänsä ja tekee oman työnsä.
Tämän takia ei esim. päiväkodeissakaan puututa lasten huonoon kohteluun, koska viestinviejä saa syyt niskoilleen. Joten lasten kohtelu saa jatkua, koska kukaan ei uskalla puuttua siihen sen enempää, ellei työkaverille asiasta maininta auta.
Kertoo huonosta johtajuudesta koko aloitus.
Mitä sinä ap nyt noin olet tilanteen sössinyt? Etkö ole saanut mitään esimieskoulutusta?
Jaana on kiva. Ainakin edessä päin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]