Kansalaisaloite abortista oli aamulla huomenta suomessa
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:14"]
Se ei varmaan estä ketään täällä kirjoittavaa hankkimasta aborttia, jos te annatte muutamalle kymmenelle tai sadalle terveydenhuollon työntekijälle oikeuden olla tekemättä aborttia. Tämä aloite ei ole keneltäkään teiltä pois.
"Lähes kaikissa Euroopan maissa terveydenhuollon henkilökunnalla on lakisääteinen oikeus eettisen tai uskonnollisen vakaumuksen perusteella kieltäytyä osallistumasta raskaudenkeskeytyksiin."
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
[/quote]
Kannattaisitko myös sitä, että aborttilainsäädäntöä samalla löysennettäisiin? Silloin aikankin voisin harkita omantunnonvapauden säätämistä, jos systeemi menisi samantyyppiseksi kuin Norjassa (paitsi siellä lääkärit kieltäytyvät tekemästä julkisella puolella, mutta yksityisillä klinikoilla se sitten onnistuukin)
Ja tämä aloite ei tule menmään läpi, eikö tästä ollut muistaakseni viime vuonna eduskunnassa keskustelua?
[/quote]
Miksi aborttilainsäädäntöä pitäisi löysentää, kun se jo nyt on maailman löysin? Abortin saa käytännössä aina kun haluaa. Ja aloitehan käynnistettiin viime keväänä. Viime vuonna oli puhetta homoavioliittoaloitteesta, että se ei tule menemään läpi, mutta oliko tästä?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:31"]
Miksi aborttilainsäädäntöä pitäisi löysentää, kun se jo nyt on maailman löysin? Abortin saa käytännössä aina kun haluaa. Ja aloitehan käynnistettiin viime keväänä. Viime vuonna oli puhetta homoavioliittoaloitteesta, että se ei tule menemään läpi, mutta oliko tästä?
[/quote]
Haha, Suomen aborttilainsäädäntö on ainakin Euroopan mittapuulla suhteellisen tiukka. Koska käytännössä abortin saa, kun haluaa, niin lainsäädäntöhän olisi järkevää muuttaa käytäntöä vastaavaksi. Ja se, että pitää nähdä kaksi lääkäriä, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Ja jos omantunnonvapauden asian suhteen halutaan, niin sehän olisi järkevää päättää, että vain yksi lääkäri voi abprtin myöntää, koska silloin potilas ohjautuisi suoraan suurempaan sairaalaan, jolloin riski siitä, että abortti turhaan lykkääntyisi tai potilaalle tulisi kohtuutonta vaivaa, pienentyisi.
Aloitetta en tällaisenään kannata, koska vaikuttaa lähinnä hihhuleiden yritykseltä hivuttaa pikkuhiljaa tiukennuksia aborttilainsäädäntöön.
Tässäkin ketjussa suurimmalla osalla tätä kansalaisaloitetta puoltavista menee vastustajien pointti ihan täysin ohi. Jos tällainen laki tulisi niin mille kaikelle se olisikaan päänavaus? Tämä on lääkäreiden ja etenkin potilaiden eriarvoisuuteen johtava polku, joka pahimmassa tapauksessa leviäisi muihinkin ammatteihin tavalla, jota täällä on jo monasti maalailtu tulevaisuudenkuvaksi.
Itse en periaatteessa ole sitä vastaan, että lääkärit ja muu hoitohenkilökunta saisivat päättää ikäänkuin omantuntonsa tai vakaumuksensa mukaan abortin ollessa kyseessä, mutta en voi allekirjoittaa aloitetta siksi, koska pelkään mihin tällanen avaus vielä johtaisi.
Koittakaas nyt puolustajat ymmärtää tämä.
Hienoa, toivottavasti kaikki löytävät nimensä listaan, jotka kannattavat! :)
36 664 aamun luku, 2 viikkoa aikaan hii-op
Toimittaja kannusti tähän lehdessä
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:22"]Vai lähti maikkari markkinoimaan hihhulialoitetta. Juu en todellakaan allekirjoita. Lääkärillä on velvollisuus hoitaa niitä tehtäviä, joihin hänet on palkattu. Mitä siitä tulis, jos jokainen alkais kieltäytymään työtehtävistään uskomuksiinsa vedoten. Mistähän työtehtävästään hihhulilääkärit seuraavaksi kieltäytyisivät, jos saisivat tällä aloitteella pään auki? [/quote] Ihan typerä kommentti. Suurimmassa osassa Eurooppaa on lakiin kirjattu oikeus olla aborttiin osallistumatta. Se on luonteeltaan varsin erilainen kuin muut toimenpiteet. Missään muussa toimenpiteessä ei lopeteta elämää vaan koetetaan pelastaa se.
[/quote]Höpsis.
Aloite ei saa tarpeeksi kannatusta, niin voidaan sitten unohtaa, että oikeasti on olemassa niitä, jotka ajattelevat, että abortti on ihmisen tappamista.
Kahdeksannen viikon jälkeen aletaan puhua sikiöstä eikä alkiosta, mutta missä vaiheessa aletaan puhua, että on vauva vatsassa?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:51"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:42"] Minä en tappaisi toista ihmistä joten en hakeudu alalle jossa niin joutuisin tekemään. Ylipäätään käsittämätöntä että ihmisiä voidaan murhata laillisesti. Hyi stana! [/quote] Niin, sinä toimitkin asiassa täysin oikein ja noin kuuluukin tehdä, eli ei punkea itseään sellaiseen työhön, josta tietää jo etukäteen, ettei tule selviytymään. Olisi perinjuurin kummallista, jos minä esimerkiksi kouluttaisin itseni papin virkaan, kun minun mielestäni on väärin valehdella ihmisille, että jotkut parituhatta vuotta sitten ylös kirjatut ihmisten kertomat nuotiotarinat on jumalan sanaa. [/quote] Se lääkärin ammatti kun nyt van valtaosin sattuu olemaan jotain muuta kuin pelkkien aborttien tekoa. Kuinka moni saisi hoitoa, jos tämän takia ei kukaan kouluttautuisi? Veikkaan että olisi jo pulaa lääkäreistä.. Ja omapa on vika jos vahinko tapahtuu. [/quote] "Oma vika jos vahinko tapahtuu" No sitten voidaan puhua omasta viasta kun olet ensin keksinyt 100% varman ehkäisymenetelmän! Eikä se nyt toimi että työntekijät rupeaisivat poimimaan rusinoita pullasta. Opettajat opettavat vain mukavia oppilaita, toimittajat kirjoittelevat vain mukavista kesäkuvista ja suloisista lemmikeistä ja metereologit tiedottavat vain aurinkoisesta säästä!
[/quote]
No mä toivon, että kun kipeimmin tarvitset lääkäriä, on pula niistä, koska ei halunneet kouluttautua vain etteivät joudu tappamaan ihmisen alkua.
Typerä aloite. Miksi ihmeessä pitää hakeutua juuri sellaiseen paikkaan töihin, jossa joutuisi tekemään abortteja? Sairaanhoitajille ja lääkäreille on valtavasti muitakin työpaikkoja.
On tuohon tullut useampi sata allekirjoitusta lisää tämän illan aikana. Nyt on reilusti yli 33 000 mutta silti tiukkaa tekee.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:51"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:42"] Minä en tappaisi toista ihmistä joten en hakeudu alalle jossa niin joutuisin tekemään. Ylipäätään käsittämätöntä että ihmisiä voidaan murhata laillisesti. Hyi stana! [/quote] Niin, sinä toimitkin asiassa täysin oikein ja noin kuuluukin tehdä, eli ei punkea itseään sellaiseen työhön, josta tietää jo etukäteen, ettei tule selviytymään. Olisi perinjuurin kummallista, jos minä esimerkiksi kouluttaisin itseni papin virkaan, kun minun mielestäni on väärin valehdella ihmisille, että jotkut parituhatta vuotta sitten ylös kirjatut ihmisten kertomat nuotiotarinat on jumalan sanaa. [/quote] Se lääkärin ammatti kun nyt van valtaosin sattuu olemaan jotain muuta kuin pelkkien aborttien tekoa. Kuinka moni saisi hoitoa, jos tämän takia ei kukaan kouluttautuisi? Veikkaan että olisi jo pulaa lääkäreistä.. Ja omapa on vika jos vahinko tapahtuu. [/quote] "Oma vika jos vahinko tapahtuu" No sitten voidaan puhua omasta viasta kun olet ensin keksinyt 100% varman ehkäisymenetelmän! Eikä se nyt toimi että työntekijät rupeaisivat poimimaan rusinoita pullasta. Opettajat opettavat vain mukavia oppilaita, toimittajat kirjoittelevat vain mukavista kesäkuvista ja suloisista lemmikeistä ja metereologit tiedottavat vain aurinkoisesta säästä!
[/quote]
No mä toivon, että kun kipeimmin tarvitset lääkäriä, on pula niistä, koska ei halunneet kouluttautua vain etteivät joudu tappamaan ihmisen alkua.
[/quote]
Entäs kun sun lapses tarvis kipeästi lääkäriä ja hoitoa ja kukaan ei suostuis hoitamaan. Ihan vaan koska heidän vakaumuksensa kieltää hoitamasta hihhuleita. Vieläkö tuntuisi reilulta?
Ei ne lääkärit sitä aborttia tee, vaan päätöksen siitä! siis antavat luvan ja määräävät sikiön tappavat lääkkeet. Hoitajat sitten tekevät likaisen ja mahdollisesti traumatisoivan työn. Itselläni kyllä kummittelee edelleen muutama vuosi sitten kokemani yövuoro, missä olin ainoana sairaanhoitajana ja osastollahan olikin sitten abortoitavana 19-viikkoinen sikiö. Todella surullista kantaa kaarimaljan kokoista, täydellistä ja tervettä vauvaa huuhteluhuoneeseen.. :( Itse en todellakaan tiennyt sairaanhoitajaksi opiskellessani, että abortit kuuluisivat työnkuvaani, sillä sitä ei millään tavalla opetettu koulussa!! ...ole siinä sitten sormi suussa kun napanuora on vielä kiinni istukassa ja istukka sisällä..hmm? onneksi silloin synnytyssalista pääsi kätilö hoitamaan tämän istukka-asian..
tarvitsee alle 17 000 allekirjoitusta lisää, aikaa 20 (tai no 19) päivää eli alle 1000 ääntä päivässä.....voi se ehkä ja ehkä onnistua
Hihhulit please. Aborttiin on aina hyvä syy, ei niitä minkään huvin vuoksi tehdä. Uskallan väittää että melkein kukaan ei verenhimoisesti nauti abortin tekemisestä, vaan tekee sen koska se on täytynyt tehdä.
Ainoastaan gynekologit osallistuvat abortteihin. Erikoisaloja on tämän lisäksi vaikka kuinka paljon. Niin että jokainen lääkäri löytää varmasti etiikalleen sopivan työpaikan, myös P. Räsänen.
Ennen vanhaan gynekologit pystyivät kieltäytymään abortista. Se oli siirtymäaikaa abortin hyväksymisen jälkeen, jolloin oli voinut erikoistua gyneksi tietämättä aborttimahdollisuudesta. Nyt tätä ongelmaa ei luonnollisesti ole ollut vuosia, joten ei ole syytä palata "pimeälle keskiajalle".
Eihän niitä abortteja enää kukaan henkilökuntaan kuuluva teekään, kun ne tehdään lääkkeellisesti. ja myös olen sitä mieltä, että jokaisen työntekijän omalla vastuulla on se, ettei hakeudu sellaiseen paikkaan työhön, jossa omatunto venyy ja paukkuu.
Mun mielestä toi on hyvä lakialoite. Varmasti löytyy niitä hoitohenkilökunnan ammattilaisia jotka suostuvat tekemään abortteja, varmaan pieni osa jotka eivät halua niitä tehdä. Itse en kyllä haluaisi olla mukana abortissa, millään tavalla.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:42"]
Minä en tappaisi toista ihmistä joten en hakeudu alalle jossa niin joutuisin tekemään. Ylipäätään käsittämätöntä että ihmisiä voidaan murhata laillisesti. Hyi stana!
[/quote]
Niin, sinä toimitkin asiassa täysin oikein ja noin kuuluukin tehdä, eli ei punkea itseään sellaiseen työhön, josta tietää jo etukäteen, ettei tule selviytymään. Olisi perinjuurin kummallista, jos minä esimerkiksi kouluttaisin itseni papin virkaan, kun minun mielestäni on väärin valehdella ihmisille, että jotkut parituhatta vuotta sitten ylös kirjatut ihmisten kertomat nuotiotarinat on jumalan sanaa.
[/quote]
Se lääkärin ammatti kun nyt van valtaosin sattuu olemaan jotain muuta kuin pelkkien aborttien tekoa. Kuinka moni saisi hoitoa, jos tämän takia ei kukaan kouluttautuisi? Veikkaan että olisi jo pulaa lääkäreistä.. Ja omapa on vika jos vahinko tapahtuu.
[/quote]
Et ole kuullut esim kierukkalapsista?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:14"]
Se ei varmaan estä ketään täällä kirjoittavaa hankkimasta aborttia, jos te annatte muutamalle kymmenelle tai sadalle terveydenhuollon työntekijälle oikeuden olla tekemättä aborttia. Tämä aloite ei ole keneltäkään teiltä pois.
"Lähes kaikissa Euroopan maissa terveydenhuollon henkilökunnalla on lakisääteinen oikeus eettisen tai uskonnollisen vakaumuksen perusteella kieltäytyä osallistumasta raskaudenkeskeytyksiin."
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
[/quote]
Kannattaisitko myös sitä, että aborttilainsäädäntöä samalla löysennettäisiin? Silloin aikankin voisin harkita omantunnonvapauden säätämistä, jos systeemi menisi samantyyppiseksi kuin Norjassa (paitsi siellä lääkärit kieltäytyvät tekemästä julkisella puolella, mutta yksityisillä klinikoilla se sitten onnistuukin)
Ja tämä aloite ei tule menmään läpi, eikö tästä ollut muistaakseni viime vuonna eduskunnassa keskustelua?