Q: KAuanko teidän ekaluokkalainen käyttää päivässä läksyihin aikaa?
Mikä on kohtuullinen käytetty aika koulun jälkeen tehtäviin läksyihin? 30-60 min? Miten teillä?
Kommentit (9)
poikapuolella on mennyt joka päivä max. puoli tuntia, usein n. vartti. Voi olla että nyt alussa on vähemmän läksyjä ja kevättä kohti menee sitten enemmän aikaa. Tuskin ekaluokkalaisille kyllä niin paljoa annetaan että tuntia menisi.
4 tuntia kun oli 2 aukeamaa matikkaa...
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:20"]
4 tuntia kun oli 2 aukeamaa matikkaa...
[/quote]
2 aukeamaa matikkaa? Onko ollut sairaana vai mistä kyse? Ei tuo ole lähellekään ekaluokkalaisen normaalia läksymäärää
5-15 minuuttia. Ikinä ei ole kauempaa mennyt. Omilla oppilailla myös samoin. Ota yhteys opettajaan.
-ope
Juu, en tiedä miksi koulussa ei ollut ehtinyt tehdä eka aukeamaa, joka pitää olla tehtynä ja sitten toinen aukeama oli tullut kotiläksyksi. Muilla ei noin paljon ilm. normikoulussa läksyjä?
On matikassa käynyt ilm. eriyisopettajan ryhmässä, mutta sieltä ei ole tullut mitään viestiä, ja tytön mukaan ei ole käynyt kuin kerran. Kotona osaa sanallisesti jopa jajolaskuja ja vaikeita vähennyslaskujakin.
-4
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:26"]5-15 minuuttia. Ikinä ei ole kauempaa mennyt. Omilla oppilailla myös samoin. Ota yhteys opettajaan.
-ope
[/quote]
Opettajana osaat varmasti huomioida, että kaikilla menee oma aikansa. Joillekin lukeminen on haastavaa, toiselle matikka. Toiselle ylipäänsä pyllyn pitäminen tuolissa (itselleni edelleen) ja keskittyminen haastavaa.
täällä toinen ope, eikä tosiaan saisi kellään mennä tunteja (silloin voisi ottaa opeen yhteyttä), koska sellainen lannistaa lasta ja saa koulun tuntumaan ikävältä.
ekalla - tokalla läksyihin on sopiva aika max. 30 min, useimmiten vähemmän. Sen ikäisten lasten tärkein juttu on vielä leikki ja kaverit. Myös itsetunnolle on hyväksi, että läksyt ovat riittävän helppoja.
Ainakin mun lapsen ekaluokalla viime vuonna oli eriytetyt läksyt osaamisen mukaan (koska ekalla lukutaidossa on lapsien välillä niin suuria eroja, ne tasoittuvat kyllä, no worry). Eli niille, jotka jo lukivat sujuvasti, oli haastavammat läksyt, toisille helpommat (vissiin 3 eri läksytasoa). Omallani oli aluksi ne helpommat, ja se oli myös hyvä motivaattori lukemaan oppimisessa, sillä hän halusi kovasti myös niitä vaikeampia monisteita.
uppista