10 €:n tuntipalkka, kuinka kovalla antaumuksella rehkisitte töissä?
Siis palkkani on pieni, mutta työstäni voisin ottaa paljonkin stressiä . Työ vaatii tiedollista asiantuntemusta jota omaksutaan itsenäisesti. Sekä oman työn hallintaa, aikataulutusta, organisointia, asiakaspalvelua ja erilaista uuden oppimista itsenäisesti selvittämällä, uusia taitoja ja tietoja ei tuoda aina "tarjottimella eteeni".
Voisin viedä työt kotiin, eli käyttää omaa aikaani omaksuakseni uusia asioita, suunnitella tulevia työpäiviä sekä työn sosiaalisia kontakteja työpaikan muihin työntekijöihin. Jos siis pyrkisin olemaan työssäni oikeasti hyvä, olen huomannut että käyttäisin työhöni ja työni jäsentämiseen myös vapaa-aikaani.
Miten paljon olisitte itse valmiita antamaan itsestänne työssänne, jos tuntipalkka kuitenkin jäisi 10€:ksi?
Kommentit (74)
Jos lisätiedon omaksumisesta ei seuraa tuntuvaa palkankorotusta, ei sitä tiedonhankintaa ole mitään syytä tehdä omalla ajalla.
Mutta jos tuo on alkupalkka, joka nousee heti, kun opit oikeasti tekemäänkin sitä työtäsi, kannattaa siihen tiedonhankintaan panostaa hiukan omalla ajallakin.
Olen aloittanut työn tekemisen n. 800-900e kk netto palkalla ja pintani olen pitänyt. Nyt vuosiansiosta laskettu bruttoni on n. 3200e kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten 17v kunnalla kesätöissä
5€ tuntipalkalla miinus verot. Käteen jäi 600-700€.
En muista tarkkaa summaa, mutta voi, että mua kyrpi ja pahasti, kun käytännössä orjatyövoimalla töitä tein. Ilman veroja olisin saanut 800€.Minun mielestäni sellainen jonka tienestit ovat vähemmän, kun 1000 voisi maksaa veroa max 1% palkasta. Uskon, että tällä tavalla toimeentulotukea voisi maksaa aiempaa vähemmän = veroja säästyy
Kunnan kesätyöt ovat sitä varten, että kaikille saadaan edes yksi työkokemus.
Samaa mieltä, että tuosta ei mitään veroja pitäisi joutua maksamaan, mutta ei kai noin pienestä tuossa iässä maksetakaan?
Mitenniin "tuossa iässä"?
Verot ei ole ikä sidonnaisia! Kaikki maksaa veroa.
Kun pikkulapsi ostaa sipsipussin, se maksaa veroa.
Kun työtön saa työttömyyskorvausta, se maksaa veroa.Veroa kaikesta kaikkeen
Kesätöistä ei tienaa kovinkaan usein niin paljon että ansioista kertyisi verotettavaa tuloa.
NO KERRO SITTEN JUMALAUTA, ETTÄ MIKSI MINUN 800€/KK KESÄTYÖLÄISEN PITI MAKSAA KOLMENUMEROINEN SUMMA VEROA, JOS KERRAN KESÄTÖISTÄ EI MAKSETA VEROTETTAVAA SUMMAA❗
Tässä on kolme mahdollista vaihtoehtoa:
1. Et ymmärrä, mikä ero on veroilla ja pakollisilla eläke-ja työttömyysvakuutusmaksuilla. Et ole maksanut senttiäkään veroja, vaan palkastasi on vain pidätetty nuo pakolliset muut maksut. Tosin nuo muut maksut olisivat 800 euron palkasta noin 70 euroa, joten kolminumeroista summaa niistä ei tule.
2. Sinulla on vuoden aikana ollut kesätöiden lisäksi niin paljon muita tuloja, että myös kesätyöpalkastasi on mennyt veroja. Jos ei ole muita tuloja, niin käytännössä vajaan tuhannen euron kuukausipalkasta ei vielä mene veroja.
3. Et ole osannut hakea verokorttia, jossa olisi oikeita tulojasi vastaava tuloraja, vaan sinulle on tehty ennakonpidätys paljon korkeamman tulorajan mukaan. Tällöin liikaa perityt verot saa takaisin seuraavana vuonna veronpalautuksena.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas kermaperzeet jotka ei ole ikinä edes töitä tehneetkään provoilee matalapalkkauksen puolesta...
Tarkennatko vielä? Jos tarkoitat kermaperzeilyllä sitä, että on päästy hanttihommista parempiin töihin sillä, että on oikeasti tehty töitä ja pyritty eteenpäin sekä jopa päästy, niin selvä. Sitä kun on itse aloittanut siivoushommissa ja pikaruokapaikan kassalla, niin en koe mitenkään kermaperzeilyksi, että nyt saan ihan kivaa palkkaa ja asenteeni ansiosta olen edennyt. Jos olisin keskittynyt valittamiseen ja jämähtänyt sinne surkuttelemaan elämääni ja tekemään työn sinne päin, niin siellä olisin edelleen. Tosin todella paljon hyviä muistoja on noilta ajoilta, niissä hommissa voisin sanoa oppineeni sen työnteon ytimen.
Vierailija kirjoitti:
En muista tarkkaa summaa, mutta voi, että mua kyrpi ja pahasti, kun käytännössä orjatyövoimalla töitä tein. Ilman veroja olisin saanut 800€.Minun mielestäni sellainen jonka tienestit ovat vähemmän, kun 1000 voisi maksaa veroa max 1% palkasta. Uskon, että tällä tavalla toimeentulotukea voisi maksaa aiempaa vähemmän = veroja säästyy
Tyttäreni oli ekassa kesätyöpaikassaan 2 viikkoa, kunnan päiväkodissa. Sai siitä 300 euroa + täitartunnan. Täit levisivät meillä myös nuorempien sisarusten hiuksiin, ja niiden häätäminen tuli maksamaan meille likimain 300 euroa.
Mutta saipa tyttö sentään työkokemuksen. Valitsi sittemmin teknisen alan, jossa etätyöt olivat varsin yleisiä jo ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
jossain ketjussa sanottiin hyvin; oikea palkka on se mitä perusmenojen jälkeen jää käteen. voidaan aihatella onko auto perusmeno.
Jos työhön on kuljettava autolla julkisten puuttuessa se on välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jossain ketjussa sanottiin hyvin; oikea palkka on se mitä perusmenojen jälkeen jää käteen. voidaan aihatella onko auto perusmeno.
Palkka on se mitä siitä työstä maksetaan.
Verot on pakko maksaa, kaikki muut kulut ovat enemmän tai vähemmän vapaaehtoisia.
Syöminen ja asuminen vapaaehtoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan kesätyöt ovat sitä varten, että kaikille saadaan edes yksi työkokemus.
Samaa mieltä, että tuosta ei mitään veroja pitäisi joutua maksamaan, mutta ei kai noin pienestä tuossa iässä maksetakaan?
Mitenniin "tuossa iässä"?
Verot ei ole ikä sidonnaisia! Kaikki maksaa veroa.
Kun pikkulapsi ostaa sipsipussin, se maksaa veroa.
Kun työtön saa työttömyyskorvausta, se maksaa veroa.Veroa kaikesta kaikkeen
Kesätöistä ei tienaa kovinkaan usein niin paljon että ansioista kertyisi verotettavaa tuloa.
NO KERRO SITTEN JUMALAUTA, ETTÄ MIKSI MINUN 800€/KK KESÄTYÖLÄISEN PITI MAKSAA KOLMENUMEROINEN SUMMA VEROA, JOS KERRAN KESÄTÖISTÄ EI MAKSETA VEROTETTAVAA SUMMAA❗
Jos olet maksanut liikaa veroja kesätöistäsi, olet saanut seuraavana vuonna veronpalautuksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos lisätiedon omaksumisesta ei seuraa tuntuvaa palkankorotusta, ei sitä tiedonhankintaa ole mitään syytä tehdä omalla ajalla.
Mutta jos tuo on alkupalkka, joka nousee heti, kun opit oikeasti tekemäänkin sitä työtäsi, kannattaa siihen tiedonhankintaan panostaa hiukan omalla ajallakin.
Niin eihän esimerkiksi lääkärit tai diplomi-insinöörit opiskele vuosia päästäkseen hyvään työhönsä. Ne menee suoraan peruskoulun jälkeen töihin ja vaativat saada täyden palkan siitä, että suostuvat opiskelemaan yhtään mitän uutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen niin, että työ kuin työ, teen sen niin hyvin kuin pystyn. Tämä asenne on johtanut tässä elämässä eteenpäin aika hyvin ja avannut uusia ovia.
Kyllä työstä pitää saada kohtuullinen korvaus. Jos tyytyy liian pieneen palkkaan tekee hallaa muille samoissa hommissa oleville.
Siltikin, työ kuin työ, olen aina tehnyt niin hyvin kuin pystyn. Aiempi pieni palkka on aina motivoinut kehittämään itseäni, jotta pääsisin elämässä eteenpäin. Kun vaikkapa omaehtoisesti työn ohessa kouluttautuu ja tekee työnsä hyvin, on helpompi pyytää palkankorotusta. Jos tekee työn vähen vasemmalla kädellä tai on vain läsnä, on vähän vaikea perustella esimiehelle miksi juuri sinulle pitäisi maksaa enemmän. Lisäksi työpaikkaa vaihtaessa on helpompi pyytää entiseltä esimieheltä suosituksia, jos tarvitsee.
Juuri näin!
Ensin on näytettävä mihin pystyy, sitten voi toivoa parempaa palkkaa.
Jollei palkka miellytä sitten vaihdetaan työpaikkaa.
Tekemällä työtä vajaateholla se palkka ei nouse ikinä.
Ei vaan rehkimällä heti ylitehoilla "näyttääkseen/todistaakseen" palkka ei nouse, koska eipä ole tarvetta, eikä työntekijällä mitään neuvotteluvalttia, kun kerran banaanipalkallakin raataa pelkkine unelmineen.
10e/h saa just sen että oon työpaikalla läsnä ja teen juuri sen vaaditun minimin.
Katson muista työkavereista ja mitoitan oman toiminnan siihen hitaimman mukaan. Asiantuntemuksesta pitää maksaa.
Myöskään en puhu muita kieliä, ellei niistä makseta. Koskaan ei kannata myydä itseään niin halvalla. 10 tunnissa jos ollaan valmiita maksamaan niin ei työnantaja voi odottaa kummoistakaan omistautumista.
Outo asenne. Miten luulet joskus pääseväsi paremmin palkattuihin hommiin, jos et halua hoitaa nykyisiä kunnolla. Työajan ulkopuolella ei tarvitse hoitaa työhön liittyviä asioita, mutta työaikana kannattaa tehdä työt parhaansa mukaan.
Minullekin yksi alainen selitti, että kun hänellä on vain 20 h / vko työsoppari, niin hän ei jaksa motivoitua tekemään töitä kunnolla. Mutta jos hän saisi täysipäiväisen työsopparin, niin sitten työt kyllä hoituisivat mallikkaasti. Enhän minä uskaltanut palkata täysipäiväiseksi työntekijää, joka ei hoitanut edes osapäiväisiä hommia kunnolla.