Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meillä lapsena oli periaate, että läksyt tehdään itse, eikä vanhemmat niissä auttaneet. Eikö nykyään muka ole näin?

Vierailija
18.09.2021 |

Lapsen kotitehtäviähän ne on.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan, jos apua tarvitaan. Yhdellä lapsistani on lukivaikeus. Häntä autan lähinnä kannustamalla häntä lukemaan sitä tekstiä, mistä ne vastaukset kysymyksiin pitäisi löytyä. Jos hän ei ymmärrä kysymyksen ja tekstin välistä asiayhteyttä, tai ei keksi vastaukselleen mielestään riittävän lyhyttä sanamuotoa, keskustelemme aiheesta hiukan. Jolloin se hänen mielestään riittävän lyhyt vastaus löytyy.

Vierailija
42/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana sanoisin, että toivottavasti näin. Jos lapset eivät osaa tehtäviä, niin opelle se on viesti, että asiaa ei ole opittu - eli se opetellaan uudelleen.

Pahinta on vanhemmat, jotka pitävät lapsilleen ”kotikoulua” ja sitten valittavat, kun mitään ei opeteta. Antakaa sen kakaran hoitaa itse koulunsa. Se on parasta palautetta opettajalle. Terv. Opettaja

Komppaan. Aikuiskouluttajana olen 25 vuoden aikana tavannut joitakin opiskelijoita, jotka edelleen uskovat, että läksyt on tarkoitus näyttää opettajalle oikein tehtyinä, vaikka ne sitten olisi tehnyt joku muu. Olen nähnyt kotitehtäviä, jotka on tehty nätillä kaunokirjoituksella, vaikka opiskelija itse osaa vain tekstauskirjaimet. Yksi opiskelija jäätyi, kun ei tunnistanut paria sanaa, jotka oli "itse" kirjoittanut paperille. Erikoisin tapaus ei tehnyt kotitehtäviään viikkokausiin, kun puoliso ei suostunut auttamaan. Näille on ollut vaikea saada perille sitä, että minä haluan tietää, millaisia virheitä he tekevät, en sitä, miten hienosti heidän vaimonsa asian osaavat. Ja kyllä - joka ikinen kotona apua pyytänyt on mies.

Korkeakouluopettajana törmää nykyään myös siihen, että opiskelijat pokkana vaativat ilmaista yksityisopetusta, jos eivät osaa suorilta tehdä tehtäviään ilman itsenäistä (ajatus)työtä lähiopetuksen jälkeen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotona niin, että aina sai kysyä apua jos sitä tarvitsi. Yleensä ei tarvinnut, mutta muistan kyllä kun joskus äidin kanssa yhdessä pähkäiltiin jotain vektorilaskuja. Myös kokeisiin luvussa autettiin tenttaamalla. Tuntui mukavalle, kun meidän koulunkäynnistä oltiin kiinnostuneita ja hyvin arvosanoin sitten kirjoitettiin sekä minä että sisko. Sama periaate tulee olemaan meillä, kun lapsi menee vuoden päästä kouluun. Miehen kotona läksyjen tekoon ei juuri puututtu ja olisi kuulemma kannattanut, koska hän ei sitten useinkaan tehnyt niitä.

Vierailija
44/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana sanoisin, että toivottavasti näin. Jos lapset eivät osaa tehtäviä, niin opelle se on viesti, että asiaa ei ole opittu - eli se opetellaan uudelleen.

Pahinta on vanhemmat, jotka pitävät lapsilleen ”kotikoulua” ja sitten valittavat, kun mitään ei opeteta. Antakaa sen kakaran hoitaa itse koulunsa. Se on parasta palautetta opettajalle. Terv. Opettaja

Oma huomio on se, että mitään ei opetella uudelleen, joten meidän perheelle paras vaihtoehto on se, että minä opetan lapsia ja opettajat koulussa opettavat niitä, joilla aivotoiminta on aika lailla olematonta. Tarkoitus on ensisijaisesti oppia ja vasta seuraavana on antaa opettajalle tietoa siitä, että hän ei osaa opettaa.

Jos sinun pitää opettaa lapsiasi kotona, niin millä tasolla heidän aivotoimintansa on? Olemattoman alapuolella?

Opella meni tunteisiin.

Vierailija
45/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta lapsiani läksyissä, ja kokeistakaan he eivät aina muista minulle kertoa.

Mutta juttelen lasten kanssa kaikesta maan ja taivaan välillä, luen heille lehtiartikkeleita jos jotain mielenkiintoista näkyy, ja vinkkaan hyviä kirjoja. Matemaattisia pähkinöitä lapset pyysivät varsinkin pienempinä. Erityisesti puhumme historiasta ja luonnontieteistä, viimeksi tänään pohdimme geotermistä energiaa ja googlasimme lisää aiheesta.

Lapset eivät ehkä saa täysiä kymppejä aina, mutta itse pidän tärkeämpänä uteliasta ja tiedonhaluista asennetta. En esimerkiksi ole painostanut heitä suorittamaan lukudiplomeita, jos diplomin kirjat eivät ole kiinnostaneet.

Vierailija
46/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla kertoi, että koulu vaatii tarkastamaan lapsen läksyt. Meidän koulussa oli myös näin 3. luokkaan asti. Ei opettajat koskaan tarkastaneet läksyjä ja suoraan sanoivat, että vanhempien tulee kuitata kirjaan, että ovat tarkastaneet läksyt oikein tehdyiksi. Se jälkeen olen auttanut läksyissa tarvittaessa. Kummallista, jos jokun open mielestä kotona annettu tukiopetus on jotenkin väärin.

Tuo ope sai kaikista vanhemmista ilmaisia apuopettajia.

Ottaen huomioon että joka luokassa on nykyään useampia oppilaita tehostetun tai erityisen tuen päätöksellä, ja opettajan pitäisi joka päivä pystyä huomioimaan heidät, on minusta aivan kohtuutonta että hänen työaikaansa käytetään siihen että hän tarkastaa yksitellen yli 20 lapsen läksyt ehkä useammastakin aineesta. Sen voi vanhempi tehdä helposti kotona, kun muutenkin viettää lapsensa kanssa aikaa.

Ja en ole opettaja.

Totta kai opettajan pitäisi pystyä joka päivä huomioimaan jokainen oppilaansa.

Jokaisella lapsella on oikeus opetukseen. Ei vain niillä tolvanoilla. Opetuksen järjestäjät tosin eivät siitä piittaa.

Turha antaa läksyjä, jos ei ole edes aikaa seurata niitä ja tapahtunutta oppimista.

Vierailija
47/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma huomio on se, että mitään ei opetella uudelleen, joten meidän perheelle paras vaihtoehto on se, että minä opetan lapsia ja opettajat koulussa opettavat niitä, joilla aivotoiminta on aika lailla olematonta. Tarkoitus on ensisijaisesti oppia ja vasta seuraavana on antaa opettajalle tietoa siitä, että hän ei osaa opettaa.

Jos sinun pitää opettaa lapsiasi kotona, niin millä tasolla heidän aivotoimintansa on? Olemattoman alapuolella?

Opella meni tunteisiin.

Oletko sinä opettaja? Minä olen tuo, jota kommentoit, enkä ole ollut päivääkään opettajana.

Ihmettelin vain kommentoijaa, jonka lapsi ei pärjää edes siellä ”olemattoman aivotoiminnan” lasten keskellä.

Vierailija
48/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla kertoi, että koulu vaatii tarkastamaan lapsen läksyt. Meidän koulussa oli myös näin 3. luokkaan asti. Ei opettajat koskaan tarkastaneet läksyjä ja suoraan sanoivat, että vanhempien tulee kuitata kirjaan, että ovat tarkastaneet läksyt oikein tehdyiksi. Se jälkeen olen auttanut läksyissa tarvittaessa. Kummallista, jos jokun open mielestä kotona annettu tukiopetus on jotenkin väärin.

Tuo ope sai kaikista vanhemmista ilmaisia apuopettajia.

Ottaen huomioon että joka luokassa on nykyään useampia oppilaita tehostetun tai erityisen tuen päätöksellä, ja opettajan pitäisi joka päivä pystyä huomioimaan heidät, on minusta aivan kohtuutonta että hänen työaikaansa käytetään siihen että hän tarkastaa yksitellen yli 20 lapsen läksyt ehkä useammastakin aineesta. Sen voi vanhempi tehdä helposti kotona, kun muutenkin viettää lapsensa kanssa aikaa.

Ja en ole opettaja.

Totta kai opettajan pitäisi pystyä joka päivä huomioimaan jokainen oppilaansa.

Jokaisella lapsella on oikeus opetukseen. Ei vain niillä tolvanoilla. Opetuksen järjestäjät tosin eivät siitä piittaa.

Turha antaa läksyjä, jos ei ole edes aikaa seurata niitä ja tapahtunutta oppimista.

Hirveän rumasti puhut lapsista, joilla on oikeus opetukseen. Onko sinulla jotain ongelmia, kun kutsut lapsia tolvanoiksi?

Vierailija
49/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla parempi ettei käy lapsen kimppuun . Se alkaa lintsata ja luntata kun vanhemmat on naama vihaa täynnä vieressä huutamassa etkö tyhmä tajua mitään lauseita.

Vierailija
50/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolvana tarkoittaa niitä 12 opetuslasta ruotsiksi tolv. Kristillinen sanonta oppilaista . Saada opetusta.

Vierailija
51/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille oma rauha kiitos kirjoitti:

Saattaa olla parempi ettei käy lapsen kimppuun . Se alkaa lintsata ja luntata kun vanhemmat on naama vihaa täynnä vieressä huutamassa etkö tyhmä tajua mitään lauseita.

Tämä on ihan totta. Opettajat yleensä osaavat ammattimaisemmin antaa niitä neuvoja.

Vihoviimeistä on, jos vanhempi yrittää opettaa lapselleen soittoa tai autolla ajoa. Meillä on muusikkoperhe, ja elämä on opettanut, että neuvominen kannattaa jättää soitonopettajalle, vaikka itsekin olemme soittaneet vuosia lastemme instrumentteja.

Kuskaa, kannusta, kustanna, vai miten se menikään.

Vierailija
52/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi voi auttaa, jos ei vaikka ymmärrä matematiikan laskukaavoja, jotka ovat joskus melko haastavia.

Mu vanhemmat olivat käyneet kaksi vuotta kiertokoulua, joten oli pakko selvitä.

Itse opiskelin pitkälle ja kyllä autoin lapsiani tarvittaessa ja opetin muutamia muitakin lapsia.

Nyt lastenlapset kysyvät mieluummin minulta neuvoa kuin omilta vanhemmiltaan, jotka alkavat esitelmöidä kivikaudesta alkaen kaikkea mahdollista eikä vain sitä asiaa, mitä lapsi kysyy😅

Vierailija
53/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan osaa tietysti ruotsin numerot ulkoa eikö niin. Ett två tre....one two tree....Uno ...duo...dos...guatro. kun tilaatte pitsan guatro neljä täytettä eikö niin. Elv tolv...tretton...12 opetuslasta sai tittelin apostoli sitten myöhemmin kun he valmistuivat tehtävään. Kun koulut on käyty saa tittelin . Joskus oli kirja nimeltä Ollin oppivuodet.

Vierailija
54/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tuota viestiä alapeukutettu. Totuus tekee palstamammoille taas kipeää.

Vierailija
55/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan. Aikuiskouluttajana olen 25 vuoden aikana tavannut joitakin opiskelijoita, jotka edelleen uskovat, että läksyt on tarkoitus näyttää opettajalle oikein tehtyinä, vaikka ne sitten olisi tehnyt joku muu. Olen nähnyt kotitehtäviä, jotka on tehty nätillä kaunokirjoituksella, vaikka opiskelija itse osaa vain tekstauskirjaimet. Yksi opiskelija jäätyi, kun ei tunnistanut paria sanaa, jotka oli "itse" kirjoittanut paperille. Erikoisin tapaus ei tehnyt kotitehtäviään viikkokausiin, kun puoliso ei suostunut auttamaan. Näille on ollut vaikea saada perille sitä, että minä haluan tietää, millaisia virheitä he tekevät, en sitä, miten hienosti heidän vaimonsa asian osaavat. Ja kyllä - joka ikinen kotona apua pyytänyt on mies.

Tää. Omassa lapsuudessani vanhemmat eivät tehneet tehtäviä puolestani. Tarkistivat vain lopuksi, auttoivat minua ymmärtämään oikean ratkaisun ja lopuksi korjattiin virheet tehtävävihkoon. Eihän tässä pitäisi olla mitään pahaa? Mutta voitte vaan miettiä, mitä se teki sen entisen kympin tytön egolle, kun se oli aina kaikkien kuullen oikeassa, kun käytiin luokassa viittaamalla läpi viime kerran läksyjä.

T: nykyinen työuupunut ja masentunut, joka ei edelleenkään aikuisena kestä tehdä virheitä tai olla väärässä muiden läsnäollessa :D

Vierailija
56/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa puhutaan ruotsia italiaa suomea Viroa ja espanjaa sekaisin . Siis tämä maa on täysin kristittyjen ollut tuhannet vuodet ja meillä on erilaisia murteita millä ilmaistaan asioita ja sanontoja. Parasta pysyä.siellä omassa maassa vaan eikä ryöstellä täällä .

Vierailija
57/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kohtalainen aivotoiminta, kiitos kysymästä. Osaavat paremmin kuin opettaja ja pystyvät kertomaan tälle, miten asiat oikeasti ovat. Kaikki opettajat eivät esimerkiksi erota lehmusta ja metsälehmusta toisistaan. Kolmasluokkalainen laskee lääkelaskuja, koska hänen mielestään ne ovat mielenkiintoisia ja niitä voi kokeilla netissä.

Tämä on aina yhtä viehättävä väite. Opettajalla on viiden vuoden opinnot taustallaan, ja sitten joku kymmenvuotias, joka löytää netin nurkasta knopin, "osaa paremmin kuin opettaja".

Kymmenvuotias itse toki voi tosissaan uskoa tämän, mutta jos kymmenvuotiaan vanhemmat uskovat, tilanne on lapsen kannalta arveluttava.

Vierailija
58/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kohtalainen aivotoiminta, kiitos kysymästä. Osaavat paremmin kuin opettaja ja pystyvät kertomaan tälle, miten asiat oikeasti ovat. Kaikki opettajat eivät esimerkiksi erota lehmusta ja metsälehmusta toisistaan. Kolmasluokkalainen laskee lääkelaskuja, koska hänen mielestään ne ovat mielenkiintoisia ja niitä voi kokeilla netissä.

Tämä on aina yhtä viehättävä väite. Opettajalla on viiden vuoden opinnot taustallaan, ja sitten joku kymmenvuotias, joka löytää netin nurkasta knopin, "osaa paremmin kuin opettaja".

Kymmenvuotias itse toki voi tosissaan uskoa tämän, mutta jos kymmenvuotiaan vanhemmat uskovat, tilanne on lapsen kannalta arveluttava.

Tilanne on joka tapauksessa arveluttava ja suorastaan huolestuttava kymmenvuotiaan itsensä kannalta. Hän haluaa miellyttää tietenkin vanhempiaan, kuten jokainen lapsi. Hänellä kuitenkin on vastassaan kohtuuton vastus.

Hän ei mitenkään pysty olemaan jokaisella elämänalueella yhtä taitava kuin opettaja, joten hänen täytyy jatkuvasti yrittää knopeilla ja näsäviisastelulla voittaa opettaja. Tällainen käytös taas ei paranna hänen asemiaan muiden oppilaiden keskuudessa, ellei luokalla ole aivan vinoutunut dynamiikka. Pahimmassa tapauksessa lapselle kehittyy hyvä huono itsetunto, ensimmäinen askel tiellä narsismiin.