Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen harrastamisesta hyötyä aikuisena?

Vierailija
18.09.2021 |

Mietin, kannattaako lähteä harrastusrumbaan, kuskiksi ym. Rehellisesti, onko se sen rahan ja vaivan arvoista, jälkikäteen ajateltuna? Oletko sinä tai joku tuttusi esimerkiksi onnistunut saamaan ammatin sen vuoksi, että on joku lapsena hankittu erityistaito? Tai onko yleinen suunnittelukyky ja elämänhallinta hyvä sen vuoksi, että lapsena oli niin aikataulutettua?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju. Kun miettii, lähteekö mukaan harrastusrumbaan, kannattaa punnita plussat ja miinukset, myös tämä asia.

Vierailija
22/27 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mielekäs liikuntaharrastus kantaa usein aikuisuuteen asti. Soittoharrastukset kehittävät sorminäppäryyttä ja esiintymistaitoa. Ja lapsena aivot kehittyvät muutenkin hurjaa vauhtia, joten jokainen harrastus kehittää niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset harrastivat sirkusta ja aikuisenakin kehonhallinta on käsittämättömän upeaa

Vierailija
24/27 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastin lapsena ja nuorena ainakin partiota, koripalloa, pianon ja poikkihuilunsoittoa ja paria eri tanssilajia. Näistä ehdottomasti eniten "hyötyä" myöhemmässä elämässä on ollut partiosta. Erilaisissa ryhmissä toimimisen ja hyödyllisten käytännön taitojen lisäksi partiossa olen oppinut johtamis- ja organisointitaitoja. Partioharrastuksen kautta pääsin jo nuoresta asti järjestämään tapahtumia, suunnittelemaan ja järjestämään aktiviteetteja, opin kokouskäytäntöjä ja järjestötoiminta tuli erittäin tutuksi. Partiossa sai myös osallistua monentasoisiin johtamiskoulutuksiin.

Partiossa sain ensimmäiset johtamiskoulutukset ja johtamiskokemusta. Kyllä siitä on ollut hyötyä. Kuvataide- ja käsityöharrastukset ovat tuoneet iloa elämään ja kyllä siitä käsityöosaamisesta on usein myös hyötyä.

Vierailija
25/27 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lentopalloharrastuksellani on ainakin ollut aivan valtava vaikutus elämääni. Ja ehdottomasti aion kuskata lastani vaikka joka ilta jonnekin harrastukseen jos mieleisen vaan löytää. En edes jaksa luetella kaikkia hyviä juttuja mitä lentopallosta olen elämääni saanut. Ja eikä se näin nelikymppisenäkään ole vieläkään minnekään kadonnut, nyt vaan mahdollisestaan lapsille harrastus. Olen ikuisesti kiitollinen isälleni joka jaksoi minua kuskata. Ei minusta mitään megahuippua tullut mutta hyvää kansallista tasoa ja se riitti. Enkä kyllä nyt oleta omastakaan lapsesta tulevan minkään lajin huippua, kunhan viihtyy.

Vierailija
26/27 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että se harrastus on kivaa tekemistä lapselle. Runsas yksin kotona pelaaminen tai tv:n katselu yleensä vain aiheuttaa ongelmia eli kyllä siitä harrastuksesta kannattaa olla sillä tavalla hyötyä, että se tuo sisältöä elämään, eikä vain ole koukuttavaa ajan tappoa. On täysin hullua valmentaa ketään harrastuksen kautta mestariksi. Se vain pilaa kivan harrastuksen, kun äärimmäisen harvasta tulee huippumuusikoita, ammattiurheilijoita tms. Itse kasvoin perheessä, jossa piti olla paras tai ei mitään. Kesti yli 30 vuotta, että opin tekemään mitään pelkästään ilosta. Tai no osasin juoda viinaa, mutta se vasta sisällötöntä oli pitkässä juoksussa. Nyt on vihdoin mielekäs työ, harrastuksia ja aikaa omalle perheelle (aiemmin halveksin näitä, koska en ollut parhaista parhain).

Vierailija
27/27 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todella hyviä muistoja harrastuksen parissa kasvamisesta. Se ei liity mihinkään harrastustaitoihin, vaan ryhmän sosiaalisiin suhteisiin, ystävien kesken tehtyihin reissuihin ja sellaisiin kokemuksiin, joita ei mistään muualta olisi saanut.

Harrastin myös pianon soittoa. Jossain vaiheessa minulla oli pari oppilastakin, mistä oli myös rahallista hyötyä.