Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annetaanko tavallisissa töissä mitään arvoa sille, että osaa kirjoittaa suomen kieltä suunnilleen oikein?

Vierailija
18.09.2021 |

Itse olen vähän hämmentynyt, kun olen nähnyt useiden työkavereiden kirjoittamia tarjouksia ja muita tuotoksia, jotka vilisevät kielivirheitä... ja olenkin välillä huomannut olevani heidän "epävirallinen" oikolukijansa.

Ja tarkoitus ei ole nyt mollata ketään, mutta mietin sitä, että voiko siitä jotenkin tavallisissa (ei siis suoraan kirjoittamiseen liittyvissä) töissä olla etua ja kannattaako sitä tuoda jotenkin esiin, että hallitsee suomen kielen kirjoittamisen kohtuullisen hyvin? Voisiko tästä taidosta siis olla sellaista hyötyä, jota en ole ajatellutkaan (koska olen luullut, että kaikki osaavat)?

Ja ei sitten tarvitse poimia virheitä tästä tekstistä, kirjoitin tätä nopeasti huonolla näppäimistöllä...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riippuu työstä. Ainakaan omassa työssäni tuolla ei ole merkitystä.

Vierailija
2/3 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljonkin sellaisia töitä, joissa hyvä suomen kirjallinen taito on välttämätön. Esimerkiksi liike-elämässä tarjoukset, neuvottelupöytäkirjat ja sopimukset on kirjoitettava täysin yksiselitteisellä kielellä. Vaatimus täsmällisyydestä ohittaa tyylivaatimukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kielen taito on kyllä järkyttävästi rapistunut viime vuosina. Monet hyvin koulutetut ihmisetkään eivät hallitse enää yhdyssanoja eivätkä tavallisia kielioppiasioita. Johtuuko se tekstiviestikulttuurista, missä ei tarvitse olla niin tarkka vai mistähän? Toinen asia, mitä saa ihmetellä, on ihmisten käsiala, mikä on usein kuin alakoululaisten haparoivia harakanvarpaita. Kaunokirjoituksen opetuksen lopettaminen oli sekin iso virhe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi