Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 46vuotias tulla raskaaksi?

Vierailija
02.11.2014 |

Mietin tätä asiaa ja en oikein tiedä vastausta. Kai se on mahdollista, mutta epätodennäköistä. Mutta jos on säännölliset kuukautiset, niin kai se on ihan yhtä helppo kuin 39v?

Kiitos!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:59"]Miksi äidin korkea ikä on kauhistus? Tuskin kukaan ihmettelee jos 46-vuotias mies tulee isäksi?
[/quote]

No miksiköhän? Onko biologian tunnit jääneet välistä?

Vierailija
22/30 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:59"]Miksi äidin korkea ikä on kauhistus? Tuskin kukaan ihmettelee jos 46-vuotias mies tulee isäksi?
[/quote]

No miksiköhän? Onko biologian tunnit jääneet välistä?
[/quote]

Minä opin koulussa, että se on juuri mies, joka yleensä lähtee ensimmäisenä tästä maailmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi, jos ei ole aikaiset vaihdevuodet.

Mikä ikäkysymys äitiys on? Toiset saa harkitun esikoisen 18-vuotiaana, toiset 45-vuotiaana. Ihmisten elämän rytmit voivat olla erilaisia, onneksi. 45-vuotias on nauttinut nuorena vapaudesta, elänyt ja kokenut. 18-vuotias saa nauttia lapsettomasta elämästä 40-vuotiaana. Omiin valintoihinsa tyytyväisen ja onnellisen ihmisen ei tarvitse painaa alas huonompana toisten erilaista elämänrytmiä. Eikä elämänkulkuun voi edes aina itse vaikuttaa.

Vierailija
24/30 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo alkuperäiseen kysymykseen palatakseni... Voi tulla raskaaksi 46-vuotiaana mutta se ei kyllä ole ollenkaan yhtä helppoa kuin 39-vuotiaana vaikka olisi kuinka säännöllinen kierto, koska itse munasolut ovat 7 vuotta vanhempia ja sekundakamaa on huomattavasti enemmän joukossa, ts. mahdollisuus että juuri priima munasolu hedelmöittyisi on pienempi. Tästä johtuen myös syndroomien (esim. Down-) riski on paljon suurempi, samoin keskenmenojen. Mutta on se mahdollista. Googlaa jotain tilastoja aiheesta, niin selkiää mitkä ovat prosentuaaliset osuudet. Myös hedelmöityshoitojan mahikset ovat aika pienet tuossa vaiheessa, paitsi jos kyseessä luovutetulla munasolulla hedelmöittynyt alkio, kiinnittyminen ei vaikeudu samassa määrin iän myötä.

Ja lopulta on toki on tosi yksilöllistä tärppääkö vai ei. Itse olen 41v ja odotan toista lasta, edellinen syntyi kun olin 39 ja molemmat raskaudet alkaneet joko hyvin pian yrittämisen jälkeen (ekalla ja tokalla kierrolla). Raskaudet olleet myös erittäin helppoja, ei käytännössä mitään oireita, ja down- ja muut riskiluvut minimaalisia iästä huolimatta. Mutta omalla kohdallani olen kyllä ajatellut että tämä toinen lapsi jää viimeiseksi, ennen kaikkea iän takia. 

Vierailija
25/30 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:33"]

Te mummoikäiset ette ajattele sitä lasta ollenkaan!!! Ei lapset halua, että äiti tai isä on joku vanha käppyrä, noloooooo!!! Tietty, jos teillä on joku fiksaatio esiintyä OMAN lapsen isovanhempina, noh sairaus sekin yhtälailla kuin itsekkyys lapsen hankkimisessa mummoiässä. Kaikilta mummoiässä ( 39+) olevilta piuhat poikki, pitäis olla LAKI siihen. Sakkoja reilusti, jos ei meinaa suostua. Oksettavaa touhua mummoilta.

[/quote]

Joopa joo.... Tiedätkös muuten, että lapset häpeää vanhempiaan teini-iässä kumminkin, oli ne minkä ikäisiä tahansa.

Yli 40-vuotiaita ensisynnyttäjiä on mm. pk-seudulla enemmän kuin alle 20-vuotiaita. Siis ENSIsynnyttäjiä.... Joten jos lapsi näkee joka paikassa iäkkäitä äitejä, miksi se oman äidin ikä olisi erityinen häpeän aihe? Eiköhän hän ennemminkin häpeäisi kovin nuorta äitiä, koska se on poikkeus porukassa.

Vierailija
26/30 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mukaan mahikset tuolla luomusti raskaaksi 45 ikävuoden jälkeen on noin 1 % luokkaa. Eli jotkut siis tulee, mutta todella harvinaista on.

Eli ei kannatta siihen saakka lykytä lapsentekoa siinä ajatuksessa, että onnistumismahis olisi kovin suuri.

Sitten näille mummo-haukkujille. Oikeasti, ainoa asia mistä nää vanhempien äitien (tai isien) lapset tulee kärsii on teidän kaltaisista jeesustelijoista.

Vierailija
27/30 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:46"]

Täällä pääkaupunkiseudulla on varsin tavallista tehdä lapsi nelikymppisenä, varsinkin koulutetumpi väki. 

[/quote]

Jep, pääkaupunkiseudulla. Siellä kyllä törmää näihin bugaboita työntäviin 40+ mammoihin.  Ja niitä riittää. Sitä tuntee itsensä 30-kymppisenä lähes teiniäidiksi, jos noihin vertaa ;)
[/quote]

Äläpä unta näe, ei sinusta teiniä tule tekemälläkään. Ei aikuisten ihmisten välillä 10 vuoden ikäero niin kummoinen ole, ikäeroa ei välttämättä edes huomaa.

Vierailija
28/30 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/30 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta! Olen Ap. 

Vielä kysyisin, mitä suosittelette kun kaverinne (46v lapseton) kysyy neuvoa tai kannustusta lapsentekoon? Aikaisempia lapsia ei ole.

Kiitos!

Vierailija
30/30 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta! Olen Ap. 

Vielä kysyisin, mitä suosittelette kun kaverinne (46v lapseton) kysyy neuvoa tai kannustusta lapsentekoon? Aikaisempia lapsia ei ole.

Kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi