"Tee kaksi lasta pienellä ikäerolla, niistä tulee parhaat kaverit" . "Nyt on rankkaa mutta helpottaa kun kasvavat". PAS KAA
Mulla on siis tyttäret 12 ja 11v. Halusin kaksi lasta pienellä ikäerolla ja tulinkin nopeasti raskaaksi. Alkoi kaduttaa jo siinä vaiheessa, kun molemmat oli tississä kiinni eikä kumpikaan puhunut vielä ymmärttävästi. Liikuin kaksostenvaunujen kanssa ja monesti en päässyt bussiin, kun ne ei vaan mahtuneet ja työnsin sitten taisteluvaunuani lumessa itkien ja kiroten. Mies auttoi lähinnä pitämällä tyttöjä sylissä ja höpöttelemällä heille mikä oli tietysti kiva että pääsin suihkuun, mutta esim. molempien alkaessa kiukutella näin miehen naamasta että nyt herra muistaa jotkut sählytreffit Mikan kanssa ja häipyy.
Eikä tilanne suinkaan ole parantunut tyttöjen lähestyessä teini-ikää, päin vastoin " V""n lespo sä oot vienyt mun punasen paidan! " Saa""nan ke hari, joit viimesen kaakaon!" Välillä lentelee tavaratkin.
Ainoastaan silloin heissä on yhteishenkeä, kun koetan kieltää lähtemästä kouluun navat ja nilkat paljaina. Silloin kumpikin hyökkää minua vastaan. Mieheni tuntuu luovuttaneen kun ei kuulemma ymmärrä naisten maailmaa ja minun pitäisi pitää tämä sirkus hallinnassa, yksin!
Kommentit (89)
Ai.
Mä tein kaksi poikaa 12min ikäerolla ja he ovat toisilleen enemmän kuin paita ja peppu. Esikoinen pari vuotta heitä vanhempi.
Miten sä et mahdu kahden kanssa bussiin kun mä mahduin kolmen kanssa?
Sisaruksista pienellä ikäerolla on hyötyä lapsille itselleen. Vanhemmuus on sitten eri juttu.
Valitettavasti et tiennyt pienistä ikäeroista sitä, että ns. irlantilaiset kaksoset on riskialtis suhde (siis kaksi lasta hyvin pienellä ikäerolla). Erityisesti, jos ovat samaa sukupuolta, niin kilpailu voi olla todella kovaa. 2-4 vuotta on paras "pieni" ikäero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hienoa, lyödään lyötyä! Mitä epätoivoista äitiä auttaa että tullaan kertomaan, että omapa on vikasi ja mitäs olet huono kasvattaja. Ja ei meillä vaan riidellä, meillä kyllä on niin auvoisaa. Opetelkaa empatiaa.
Niin, voiko empatiaa opetella? Ehkä lapselle voi opettaa, mutta aikuiselle? Tuntuu, että empatiakyvyttömät aikuiset ovat jotenkin keskimääräistä yksinkertaisempia muutenkin. Fiksu ihminen pystyy aika vaivattomasti asettumaan edes jossain määrin toisen asemaan.
Tuostahan on hyvin paljon mielenkiintoista analyysiä, esim. orjat pystyvät helposti asettumaan isäntänsä asemaan. Se kun on tärkeä taito heille selviytymisen kannalta. Sen sijaan orjan isäntä ei yleensä pysty asettumaan orjan asemaan. Tuosta ei olisi hänelle kuin haittaa.
Tämä koskee kaikkia hierarkia- ja valtasuhteita. Selittää miksi naiset ovat perinteisesti ymmärtäneet miehiä paljon paremmin kuin toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tytöillä on ikäeroa 1 minuutti. Hyvin ovat tulleet toimeen koko ikänsä ja nyt teini-ikäisenäkin tekevät paljon asioita yhdessä. Pientä kinastelua on mutta ei mitään isoja riitoja. Viimeiset 15 vuotta heidän kanssaan on ollut elämäni parasta aikaa!
Kaksoset on eri asia kuin vuoden ikäerolla olevat sisarukset. Kaksosilla on aivan eri tasolla oleva yhteys toisiinsa.
Ihan naurettava väite. Ne kaksosetkin ovat erilliset ihmiset ja voivat olla luonteeltaan hyvinkin erilaisia. Been there.
Totta, itsellä kaksospojat ja ovat hyvin erilaisia luonteeltaan. Eivätkä todellakaan mitään parhaita kaveruksia olleet. Se yhteyskin ilmeni lähinnä siinä, että tiesivät tasan tarkkaan miten ärsyttää toinen raivon partaalle. Puheväleissä kuitenkin ovat nyt aikuisena.
Anteeks mut nauratti. "Vtun lesbo oot vienyt mun paidan" :D Tuli oma lapsuus mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja pikkuveljellä 2v ikäeroa. Olihan se kiva kun leikki/tappelukaveri oli samassa talossa. Toki joka päivä oli jotain nujakkaa ja yleensä isä antoi molemmalle tukkapöllöä! Sitten tapeltiin aina salaa ettei taas otettu tukkaan kiinni 😅 Aikuisena ei ollu edes riidelty kuin ihan muutaman kerran 👍
M39
"...tapeltiin salaa..." hi hi hi .... ;-D
Läheisessä perheessä on kolme lasta relun vuoden ikäeroilla. Vauva-aika oli rankkaa, mutta jo päiväkoti-iässä leikkivät aina yhdessä.
Nyt teineinä ovat edelleen hyvä kavereita. Yksi poika ja kaksi tyttöä. Ovat kyllä ihme tenavia olleet😘
Näin on. Toinen lapsista voi esim.joutua ikään kuin syntipukin rooliin. Tiedän tällaisen perheen. Vanhemmat provosoivat noita rooleja tiedostamatta asiaa ollenkaan itse. Hirveää katsottavaa sivusta.