Keto- ja VHH tietäjät: millainen on ruokavaliosi?
Millä herkuttelet ja miten turvaat esimerkiksi riittävän kuidun saannin? Miten pidät kolesterolin alhaalla?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jojolaihduttajataustaa ja jonkin vuoden ajan haksahdin veganismiinkin. Virallisia ravintosiosituksia en pysty noudattamaan. Ravitsemusterapeutillakin on tullut käytyä.
Vhh on mun pelastus. Aloitin yli 10 vuotta sitten ja on tullut kokeiltua monta eri vhh tyylisuuntaa. On myös ollut pidempiä ja lyhyempiä kokeiluja syödä väljemminkin hiilareita, mutta kyllä se vhh on sitten kuitenkin lopulta taas voittanut. Ketoosi ei sovi minulle yhtään, joten siihen en pyri.
Nyt jonkinaikaa olen syönyt Kwasniewskin Optimal dietin mukaan. Se tuntuu kaikkein omimmalta ja helpoimmalta noudattaa. En sitäkään ihan orjallisesti noudata, mutta niin että olo on hyvä ja veriarvot kunnossa.Millainen tuo optimal diet on?
"Hiilihydraateista Kwasniewski suosittelee tärkkelystä kuten perunaa" eikä ketoosia.
Vähän niukalta vaikuttaa tuo 80g proteiinia per 180 cm pituinen henkilö.
Ei tuo minusta niin kovin niukalta kuulosta, mutta riippuu toki ihmisen aktiivisuudesta.
Sitä itse ihmettelen tuossa laskukaavassa, että se proteiinin tarve lasketaan pituuden mukaan eikä painon, niin kuin yleensä kaikissa muissa laskukaavoissa.Sehän johtuu siitä, että proteiinintarve lasketaan rasvattomasta painosta. Lihavan ihmisen proteiintarve ei suinkaan perustu siihen painoon, mikä vaaka näyttää.
Mutta tuossahan sitä ei lasketa painosta ollenkaan, ei rasvattomasta pai Osta eikä mistään muustakaan painosta. Lihakset painavat enemmän kuin rasva ja lihasten vuoksi myös lihaksikkaan ihmisen proteiinin tarve on suurempi kuin lihaksettomalla saman pituisella ihmisellä.
Myös laihduttaessa proteiinin tarve on suurempi kuin ei-laihduttajan, jos nimittäin haluaa säästää lihaksiaan sen laihdutusprosessin aikana.
Ei minusta proteiinin tarvetta kannata pelkän pituuden perusteella laskea.Millä perustelet laihduttajan suuren proteiinintarpeen? Muulla kuin älyttömällä lihasten säilyvyyden teorialla?
Mikä siinä on älytöntä? Etkö tiedä, että lihakset tarvitsevat proteiinia?
Varsinkin, jos laihdutus tähtää rasvanpolttoon eikä siihen, että paino tippuu hinnalla millä hyvänsä, on sitä proteiinia saatava riittävästi. Myös lihaskasvu vaatii proteiinia. Googlettamalla löydät tästäkin aiheesta paljon tietoa.Lihakset tarvitsevat proteiinia, mutta ei se laihdutukseen mitenkään liity.
Otappa asiasta selvää.
On aika päätöntä väittää, että lihakset tai proteiini eivät kumpikaan liittyisi mitenkään laihdutukseen. Keho on kokonaisuus, jossa monet asiat nivoutuvat toisiinsa.
Joopa joo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jojolaihduttajataustaa ja jonkin vuoden ajan haksahdin veganismiinkin. Virallisia ravintosiosituksia en pysty noudattamaan. Ravitsemusterapeutillakin on tullut käytyä.
Vhh on mun pelastus. Aloitin yli 10 vuotta sitten ja on tullut kokeiltua monta eri vhh tyylisuuntaa. On myös ollut pidempiä ja lyhyempiä kokeiluja syödä väljemminkin hiilareita, mutta kyllä se vhh on sitten kuitenkin lopulta taas voittanut. Ketoosi ei sovi minulle yhtään, joten siihen en pyri.
Nyt jonkinaikaa olen syönyt Kwasniewskin Optimal dietin mukaan. Se tuntuu kaikkein omimmalta ja helpoimmalta noudattaa. En sitäkään ihan orjallisesti noudata, mutta niin että olo on hyvä ja veriarvot kunnossa.Millainen tuo optimal diet on?
Optimal diet painottaa ravinnon ravintopitoisuutta. Se ei ole varsinainen laihdutusruokavalio, vaan optimaalinen tapa saada ravintoa. Parasta ravintoa on maaeläinrasva, liha, sisäelimet sekä luista keitetty liemi, munat, kerma ja voi. Hiilihydraateista optimaalisin on tärkkelys, eli esim peruna. Kwasniewski suosittaa 1-2 ateriaa päivässä, ketoosi ei ole pyrkimyksenä.
Makrot ovat aika tiukat, mutta niistä voidaan joustaa noin 10% vartalotyypin mukaan tai rasvaa voi niukentaa mikäli tarkoituksena on laihduttaa. Makrot ovat siis: proteiinia 1 osa, hh 0,5-0,8 osaa, rasvaa 2,5-3,5 osaa. Proteiinin määrä saadaan oma pituus miinus 100. Minä 166cm syön 66g proteiinia, 33-50 hh ja rasvaa niin paljon kuin maistuu ja maistuuhan se.
Mun kwasniewskiin kuuluu sika-nautajauheliha, rasvaiset sikapalat, muut lihat, luuliemi, keltuaiset, kerma, voi, smetana, täysmaito kahviin, saatavuuden mukaan sisuskalut ja luuydin, kotimaiset kasvikset ja juurekset, peruna, marjat ja jokunen satunnainen pieni kotimainen hedelmä. Lähestulkoon kaikki eväs on kotimaista. Rasvoista käytän myös vähäisissä määrin oliiviöljyä ja kookosöljyä. Vuodessa kuluu myös pieni pussillinen puuroriisiä ja jokunen manteli/pähkinä. Ja koska ei se minunkaan suuni tuohesta ole, niin välillä kohtuudella myös lasi viiniä tai napsu jotain tiukempaa.
Vierailija kirjoitti:
Lool miten pihalla jotkut on
Osaatko avata viestiäsi, vai mutullako trollaat?
Nostan vähän tätä vanhaa ketjua.
Vhh:lla olevat miten syötte ennen ja jälkeen liikuntasuorituksen? Mistä saatte tarpeeksi hiilareita palautumiseen?
Mulla ei ainakaan pelkät kasvikset siihen riitä, että lihakset palautuvat, joten tarviin jotain "tujumpaa". Toisaalta viljojakaan en välttämättä enää haluaisi syödä, koska ne tekevät niin raskaan olon.
Aamulla rasva kahvi ja keitettyä kananmunaa. Mä oon aina ollut tosi laiska tekemään ruokaa. Siksipä nyt ketollakin syön enimmäkseen salaatteja lounaaksi, niihin lohta/tonnikalaa/kanaa/nautaa sekä tietysti paljon hyvälaatuista öljyä. Päivälliseksi lisää salaattia ja hapankaalia, saatan tehdä munakkaan. Lisäksi syön pähkinöitä tai maapähkinävoita, juustoja. Myös ranskankerma+luonnonjorgurtti marjoilla ja pellavansiemenrouheella on aika vakio. Chian siemenistä tai mantelijauheesta puuroa.
Joskus innostun tekemään jotain ketoruokaa kuten ketoroonilaatikkoa, "lasagnea" tai munakasrullan.
Kolesteroli on aina olleet vähän koholla ja nyt ketolla LDL ja kokonaiskolet vielä vähän noussut. Tosin en ole vuotta kana ketoillut vielä. Hdl on myös noussut ja triglyt laskeneet reippaasti alle yhden. Yritän noita maitotuotteita nyt vähentää. Sekä olen alkanut päivittäin ottaa psylliumia ja sokerijuurikaskuitua. Niissä on paljon kuituja ja laskevat kolesterolia. Muut veriarvot olleet hyvät.
Otappa asiasta selvää.
On aika päätöntä väittää, että lihakset tai proteiini eivät kumpikaan liittyisi mitenkään laihdutukseen. Keho on kokonaisuus, jossa monet asiat nivoutuvat toisiinsa.