Miksi vauva käyttäytyy äitini seurassa näin?
Vauva on todella paljon minun perääni äitini luona kyläillessämme. Itkee, jos poistun huoneesta, joskus jopa vaikka olisin näköetäisyydellä. Vauva on aivan riemuissaan nähdessään minut taas, vaikka olisin käynyt vain vessassa. Äitini on vauvalle tuttu, näemme viikottain.
Vauva ei vierasta ketään muuta eikä missään muualla käyttäydy noin - edes, vaikka jäisi aivan uppouusien tuttavien seuraan.
Tuntuu tosi pahalta tuo vauvan käytös koska äitini on minulle todella tärkeä ja viettää mielellään lapsenlapsen kanssa aikaa, mutta vauvan reaktio on aina tuo. Helpompaa kyllä, jos he tapaavat vauvan kotona (minun luonani), tällöin vauva ei itke perääni yhtään vaikka lähtisin pariksi tunniksi pois. Mutta en tiedä johtuuko suoraan paikasta kun muilla vierailla ei tuollaista ole...
Kommentit (3)
Äitini on kyllä toiminut vauvani hoitajana usein (olen yh ja äitini eläkkeellä eli käytettävissä päiväsaikaan kun minulla on mm. psykologin käyntejä jolloin olen noin 1,5h kerrallaan pois) mutta useammin olemme tavanneet niin, että olen ollut itsekin paikalla. Vain muutaman kerran olen ollut 3-5 tuntia poissa (vauva vajaa 7kk eli en kuitenkaan mitenkään usein siihen nähden). Toisaalta ajatuksessasi voi olla perää, en tullut edes ajatelleeksi! Ap
Yksi sukulaisvauva vierasti tosi kovin äitinsä pikkusiskoa joka oli todella paljon vauvan äidin näköinen. Vauva vierasti myös omaa äitiään jos äidillä oli hiukset erilailla kuin tavallisesti (esim. märät). Minua ei vierastanut lainkaan ja olen aivan erinäköinen ja olin vauvan kanssa suunnilleen saman verran tekemisissä kuin tuo äidin pikkusisko. Veikkasin silloin että lähes äidin näköinen ja oloinen mutta kuitenkin erilainen oli tälle vauvalle kaikista peloittavinta.
Onko vauvalla kokemus, että kun näette äitisi, sin häviät yhtäkkiä johonkin useammaksi tunniksi tms pidemmäksi aikaa? Eli assosioiko hän äitisi siihen että sinä lähdet pois?