Mistä tunnistaa masentuneen ihmisen?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 12:04"]
Masentuneisuus näkyy tosi monella tavalla. On just näitä yllämainittuja hiljentyneitä tapauksia, itsetuhoisia jne. Mulla masennus oli ihan päinvastainen. Supersosiaalinen, päästä puuttui kokonaan ns suodatin ja puhuin aivan liikaa omia asioita, hyväksynnän tarve, raivostuminen helposti etc etc. Draamaa draaman perään. Jatkuvaa toisten pyllyjen nuolemista.
nyt "parantuneena" viihdyn omissa oloissani, perheen ja läheisten ystävien kanssa. Jatkuva pippaloissa hyppiminen ei ole elinehto, vaan on mukava sillointällöin käväistä ja harrastaa smalltalkia. Oma aika on äärimmäisen arvokasta ja ei haluta ystävystyä jokaisen vastaantulijan kanssa. Osaan sanoa ei ja perustella mielipiteet. En tee jotain mitä en halua tehdä.
[/quote]
Kaksisuuntainen?
[/quote]
Jotenkin taas arvaa keneen tässäkin viitataan. :)
[/quote]
Niin ja aika hyvin, että pari kertaa 5 min näkemisen jälkeen pystyt tällaisen johtopäätöksen tekemään. Ja pystyit samalla aspergerinkin havaitsemaan. Mitäs muuta vielä huomasit? Sanopa nyt niin ei jää mieltä kaivelemaan myöhemmin.
Onko sulla koskaan käynyt mielessä, että joskus ihmisellä voi olla jopa sellaisia hetkiä päivässä, jolloin ei väsytä yhtään? Mulla katsos joskus käy niinkin, etten ihan koko aikaa ole rättiväsynyt. Anteeksi nyt vielä, että satuin olemaan vähän liian hyvällä tuulella.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 12:06"]
Masentuneisuus näkyy tosi monella tavalla. On just näitä yllämainittuja hiljentyneitä tapauksia, itsetuhoisia jne. Mulla masennus oli ihan päinvastainen. Supersosiaalinen, päästä puuttui kokonaan ns suodatin ja puhuin aivan liikaa omia asioita, hyväksynnän tarve, raivostuminen helposti etc etc. Draamaa draaman perään. Jatkuvaa toisten pyllyjen nuolemista.
nyt "parantuneena" viihdyn omissa oloissani, perheen ja läheisten ystävien kanssa. Jatkuva pippaloissa hyppiminen ei ole elinehto, vaan on mukava sillointällöin käväistä ja harrastaa smalltalkia. Oma aika on äärimmäisen arvokasta ja ei haluta ystävystyä jokaisen vastaantulijan kanssa. Osaan sanoa ei ja perustella mielipiteet. En tee jotain mitä en halua tehdä.
[/quote]
Kaksisuuntainen?
[/quote]
Jotenkin taas arvaa keneen tässäkin viitataan. :)
[/quote]
Niin ja aika hyvin, että pari kertaa 5 min näkemisen jälkeen pystyt tällaisen johtopäätöksen tekemään. Ja pystyit samalla aspergerinkin havaitsemaan. Mitäs muuta vielä huomasit? Sanopa nyt niin ei jää mieltä kaivelemaan myöhemmin.
Onko sulla koskaan käynyt mielessä, että joskus ihmisellä voi olla jopa sellaisia hetkiä päivässä, jolloin ei väsytä yhtään? Mulla katsos joskus käy niinkin, etten ihan koko aikaa ole rättiväsynyt. Anteeksi nyt vielä, että satuin olemaan vähän liian hyvällä tuulella.
[/quote] Oon samaa mieltä, nämä jotka etenee toisista jatkuvia diagnooseja, ilman että yrittää ymmärtää toisia, eikä käsitä että elämään kuuluu vastoinkäymiset niin => niillä on itsellä yleensä ongelma. Paha vaan ku tuommoiset pääsee sitä omaa suutaan aina aukomaan väärissä paikoissa.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 19:45"]Useimmat ovat likaisia/äärimmäisen epähygienisiä.
[/quote] Aika pinnallinen käsitys sulla masennuksesta.
Hartioiden symmetriasta/linjasta ja silmien kiiltävyydestä.
Kaverini kertoi, että hän haistaa SSRI-lääkkeiden käyttäjät.
Jos tähän täytyisi vastata lyhyesti, sanoisin yksinkertaisuudessaan: ei mistään. Kenenkään päähän kun ei voi kurkata, siellä on yksinoikeus vain ihmisellä itsellään käyskennellä, oli seurana sitten arkiset aatokset tai viiltävä masennus. Harvemmin sen naamasta huomaa kuka käyttää teroitinta väärällä tavalla tai miettii millä napeilla saisi itsestään viimeisenkin hereillä olevan sopukan hiljentymään. Ainut asia mitä voi tehdä on kuunnella. Oikeasti kuunnella sitä lähipiiriään sillä korvalla. Tällöinkin havainnointi on vaikeaa. Avun pitäisi lähteä ihmisestä itsestään, eli jos joku antaa pienintäkin masennuksen signaalia niin huomaa ja ole läsnä, auta. Joillain ei vain ole voimaa tai tahtoa lähettää sitä hätähuuto signaalia. Minä saatan kuulua näihin. Joko kellun tai uppoan, se on minun oma valintani. Tällä hetkellä näyttää onnekseni taas siltä että tyyntä on, mutta sitä se on aina myrskyn edellä.
[/quote]
Kaksisuuntainen?
Vetäytyneempi
omissamaailmoissa
itsensävahingoittaminen
itsensä hakkuminen
ulkonäköpaineet kylsen huomaa puheista
Itsetunto haavoittunut.
Haavoitettu (rikki).
Eheytyminen on mahdollista.
http://www.1177.se/Tema/Psykisk-halsa/Diagnoser-och-besvar/Sjukdomar-och-besvar/Depression/
Tää on ruotsiksi, mutta siinä kerrotaan juuri tuosta halveksunnasta itseä kohtaan, ahdistuksesta ja tulevaisuuden näkemisestä synkkänä.
Myös syitä, jotka johtavat masennukseen, on mainittu. (mm. pahat kokemukset)
Paraneminen alkaa jo parissa viikossa, jos hakee/saa oikeanlaista hoitoa. ♡
MAsentunut on yleis vaikutelmaltansa ala-kuloinen ja aikaansa saamaton ja hyvin vetelä. Niitä sijoitellaan hulluuslaitoksiin ja nykyään annetaan hillua vapaana mutta aina voi mennä kysymään, että "oletko sinä masennus-potilas" ja yleensä haluavat kertoa tilastaan ja asiastaan enemmän kun menee vaan kysymään mutta jos on huonolta näyttävä, niin kannatta soittaa 112 ja ambulanssi hakemaan pois esm. vaikuttaa vahingoitushaluiselta itsemurha ja niin edelleen
Jaotellaan karkeasti lievä, keskivaikea, vaikea.
Vaikeassa masennuksessa voi olla (pahojakin) itsetuhoajatuksia. On tärkeää, että saa kerrottua näistä ajatuksista jollekin.
Tosiaan hätänumeroon soitto ja päivystykseen, jos ei jaksa enää ja raja on tullut vastaan. Jos masentuneella on joku, jolle kertoa, kehotetaan häntä auttamaan hoitoon hakeutumisessa.
Aloitekykyhän masentuneella itsellään voi olla ihan nollassa. :/ Tyypillistä on myös se, että tila huononee vähitellen, joten masentuneen on vaikea itsekään ymmärtää, että apua on haettava ulkopuolelta. Kuuluu taudin kuvaan, mutta itsekseen ei pärjää/ei kannata yrittää sinnitellä. Paraneminen alkaa nopeammin, kun tautia lähdetään heti hoitamaan :).
Ja ne ruotsiksi olevat sivut:
Siellä on kyllä sivuillaan valittavissa muita kieliä, esim. suomi. Siksi linkkasin tähän sivut. Mutta en saanut itse noita osioita näkymään suomeksi - ehkä joku saa? :)
itselläni oli hitaat liikkeet, hiljaisena kyyhöttäminen ilman mitään ajatuksia (ns. seinään tuijottaminen), ei katso silmiin puhuttaessa, tuskanpuuskat joissa alkaa valitus mutta ei saa tolkkua kun ei löydä sanoja tuskalle, ruokahaluttomuus
Sama kuin 26 eräällä sukulaisella, silloin kun pahat jaksot olivat päällä. Vaikea masennus, ei mitään aktiivisuutta :'(
Mutta siitä kyllä hän parani, ajan kanssa, kaikkien onneksi .
Et voi nähdä ajatuksiani: toivon kuolemaa ja mietin itsemurhaa todella usein. Olen päättänyt tavankin. Ulospäin näytän töissäkäyvältä, huolitellulta, seurustelevalta. Sisältä olen ollut vuosia aivan rikki.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 12:04"]Masentuneisuus näkyy tosi monella tavalla. On just näitä yllämainittuja hiljentyneitä tapauksia, itsetuhoisia jne. Mulla masennus oli ihan päinvastainen. Supersosiaalinen, päästä puuttui kokonaan ns suodatin ja puhuin aivan liikaa omia asioita, hyväksynnän tarve, raivostuminen helposti etc etc. Draamaa draaman perään. Jatkuvaa toisten pyllyjen nuolemista.
[/quote] Omalla saarella käytös on juuri tuollaista, hyvä että oot toipunut :) Onnea elämään :)
[/quote] sisarella...ei saarella :D