Voiko mielestäsi unettomuuden takia olla pois töistä?
Kommentit (32)
Aika ikävähän se on töissä olla jos kärsii todella vaikeasta unettomuudesta ja silloin taustalla on todennäköisesti jotain muutakin työkykyä heikentäviä tekijöitä (kuten ahdistus ja uupumus). Ihan todellinen syy se on jäädä pois töistä. Ei ole vakavasta unettomuudesta kärsivälle itselleen hyväksi sinnitellä oman terveyden kustannuksella ja toisaalta umpiväsyneenä työn laatukin kärsii pahasti ja joissain ammateissa voi jopa olla vaaraksi toisille kun väsyneenä toikkaroi
Eli jos katsoisin koko yön vaan leffoja ja valvoisin niin voisin jäädä saikulla? Joo jep :)
Tuolla perusteella olisin ollut jo 38v pois töistä
Vierailija kirjoitti:
Eli jos katsoisin koko yön vaan leffoja ja valvoisin niin voisin jäädä saikulla? Joo jep :)
Et taida nyt ihan tietää, mitä unettomuudella tarkoitetaan.
Unettomuus on ihan Kelallekkin kelpaava dg lääkärintodistukseen sairauslomaa varten.
Lopetin itse työt unettomuuden takia. Olin hoitoalalla, enkä tahtonut ottaa riskiä, että väsyneenä pistän väärin insuliinit tai lääkkeet menee väärin.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus on ihan Kelallekkin kelpaava dg lääkärintodistukseen sairauslomaa varten.
Kelpaako nykyään? Ei kelvannut, kun itse kärsin tästä. Eikä kelvannut siitä seurannut uupumuskaan. Vasta lääkärin kirjoittama masennus diagnoosi kelpasi, vaikka siitä ei ollut kyse. Kiva, että nykyään puututaan ajoissa.
En oikein ymmärrä tätä suhtautumista, että unettomuus ei ole mikään oikea ongelma ja töihin vaan. Miettikääpä nyt, jos ihminen vaikka valvoo kaksi peräkkäistä yötä täysin putkeen, onko toimintakyky kohdillaan? Unettomuus on todella raskas vaiva ja voi ajaa ihmisen syvään masennukseen ja epätoivoon. Mielestäni unettomuus on yhtä pätevä syy olla pois töistä kun se, että jalka on poikki.
No jos voi aiheuttaa muille vaaraa siten, niin tottakai tai hallunsinoi tai oksentelee ja jatkuva vesiripuli niin kyllä. Itse olen mennyt töihin nukkumatta minuuttiakaan, mutta jos olisin toisenkin päivän putkeen niin pitäisin sairaslomapäivän. Nukkumattoman yön jälkeen ei pysy hereillä ja nukahtaa heti kotona ja nukkuu seuraavaan päivään...
Myös virheitä tulee vaikka tekisikin automaatiolla muistista samaa
Ei kai sitä ongelman nimike ratkaise, vaan se mikä käytännön työkunto on.
Jos nukkuu yön pari huonosti silloin tällöin, se tuskin on syynä jäädä töistä pois ainakaan suurimmassa osassa työpaikkoja. Jos taas kärsii oikeasti unettomuudesta, niin välillä on pakko olla töistä pois ja palautua. Kaikilla kun ei löydy edes toimivaa lääkitystä avuksi, varsinkin kun vakavassa ja kroonistuneessa unettomuudessa ei auta mikään Käypä hoito -suosituksen parin viikon lääkekuuri vaan tehonsa säilyttävää lääkettä tarvitaan mahdollisesti jopa vuosia.
Joo, minäkin olen laiska. Voisiko tuon laskea perussairaudeksi? Saisiko eläkkeen?
Kyllä on pätevä syy olla pois töistä/saada sairauslomaa. Jos edes yhden yön on nukkunut todella huonosti, ei ole mitään asiaa kuljetusalalla auton rattiin tai esim. veturin kuljettajan työvuoroon. T.HR
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on pätevä syy olla pois töistä/saada sairauslomaa. Jos edes yhden yön on nukkunut todella huonosti, ei ole mitään asiaa kuljetusalalla auton rattiin tai esim. veturin kuljettajan työvuoroon. T.HR
HAHHAHHAAAAAA!!! Tää oli päivän paras!
T: Rekkakuski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuljettaa ihmisiä ja on niistä vastuussa, niin pätevä syy.
Muiden henki myös siinä vaarantuu
On varmasti oikea peruste sairauslomaan ainakin lyhytaikaisesti.
Mutta kyllähän unettomuuden tausta pitää selvittää, pelkkä saikku ei voi olla ratkaisu. Muutoin tilanne ei ratkea mitenkään. Todennäköisesti syihinkin pureudutaan, jos sairauslomaa tarvitaan.
Haiskahtaa nyt kuitenkin siltä, että kysyjä ei itse ole tämä uneton, vaan ennemminkin joku, joka epäilee työkaverin sairausloman perusteita. Ulkopuolinen ei ole velvollinen tietämään toisten sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten teikäläiset unenpuutteessaan syyttää, että vastaantulija se ajoi rekan nokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuljettaa ihmisiä ja on niistä vastuussa, niin pätevä syy.
Muiden henki myös siinä vaarantuu
Tuolla ei liikkuisi montaa rekkaa jos kuljettajat hakisi huonosti/vähän nukutun yön jälkeen aina sairaslomaa. Veturinkuljettajilla tämä on ehkä helpompi toteuttaa, kun työolot on muutenkin huomattavasti paremmat, mutta kuljetusala muuten on sellainen villi länsi, että siellä ei päde kyllä mitkään normaalit lait.
Jos lääkäri kirjoittaa sinulle sairauslomatodistuksen, niin kyllä on.