Papa luokka 3!!! Kokemuksia?
Oli hiukan kutinaa yms. Menin lääkäriin. Yhtäkkiä papasta tulikin luokka 3, mitään ei näkynyt silmin katsottaessa mutta koepalat kohdun limakalvolta jo otettu. Nyt on ihan helvetillistä odottaa viikkokausia tuloksia. Ei HPV-epäilyä eikä tulehdukseltakaan vaikuta, joten onko syöpä tai sen esiaste ainut todennäköinen vaihtoehto? Pelottaa.
Kommentit (7)
Olipas helpottavaa kuulla. Tosin olit niin nuori, että itse olen jo riskialttiimassa iässä, 40 v. Olenko hölmö, kun näen jo silmieni edessä hautajaiseni ja lapset arkun ympärillä... Ei saisi miettiä tällaisia!!! Mutta hermoheikko kun olen.
Minulle tehtiin Loop-hoito ja sen jälkeen papat on ollut puhtaat. Tästä jo 12 vuotta. Älä huoli, kyllä se hoidoilla hoituu.
Se on lievä epäilys syövästä. Ei siis syöpädiagnoosi.
Ei auta muu kuin odottaa. Jos se on jotain pahaa, onpa ainakin löytynyt ajoissa. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 12:31"]
Oli hiukan kutinaa yms. Menin lääkäriin. Yhtäkkiä papasta tulikin luokka 3, mitään ei näkynyt silmin katsottaessa mutta koepalat kohdun limakalvolta jo otettu. Nyt on ihan helvetillistä odottaa viikkokausia tuloksia. Ei HPV-epäilyä eikä tulehdukseltakaan vaikuta, joten onko syöpä tai sen esiaste ainut todennäköinen vaihtoehto? Pelottaa.
[/quote]
Nyt en ymmärrä. Menit siis lääkäriin ja sinulta otettiin papa, josta vastauksena luokka 3. Paljain silmin lääkäri ei varmastikaan mitään muutoksia voinut nähdä, mutta sait varmaan papa-vastauksen jälkeen lähetteen kolposkopiaan, jonka yhteydessä otettiin koepalat? Niitä tuskin otettiin kohdun limakalvolta (??), vaan kohdunsuulta ja emättimen pohjukasta. Vai eikö kolposkopiassakaan näkynyt muutosalueita? Siinä tapauksessa sinulta varmaankin otettiin noiden edellä mainitsemieni näytteiden lisäksi myös imunäyte kohdusta.
Joka tapauksessa sinulta nyt otetut näytteet antavat tilanteesta papa-näytettä tarkemman kuvan. Minulla on ollut vajaa 15 vuotta sitten papa luokkaa kolme. Kolposkopian yhteydessä otettu papa olikin jo luokkaa 4. Minulla kuitenkin oli kohdunsuulla selvä muutosalue, joka saatiin kokonaan poistetuksi loop-hoidolla. Loopilla poistettu alue meni vielä tarkempaan analyysiin patologille. Hoidon jälkeen kävin kontrollikolposkopiassa ja uusissa koepaloissa noin puolen vuoden kuluttua. Muutoksia oli edelleen, mutta aiempaa lievempiä. Tämän jälkeen oli tehostetussa papa-seurannassa, jonka aikana muutokset hävisivät itsestään.
Papa on ollut ykkösluokkaa noin kymmenen vuotta, mutta käyn edelleen yksityisellä papassa vähintään joka toinen vuosi, koska aiempien muutosten parantumisesta huolimatta riski uusiin muutoksiin pysyy kohonneena loppuelämäni ajan. Kyse on kuitenkin vain kohonneesta riskistä, ei varmuudella kehittyvästä sairaudesta. Kaikilla meillä on kohonnut riski johonkin sairauteen, kun vaan tarpeeksi tutkitaan. AP:n ei kannata mielestäni tässä vaiheessa ollenkaan murehtia.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 12:51"]
Se on lievä epäilys syövästä. Ei siis syöpädiagnoosi.
Ei auta muu kuin odottaa. Jos se on jotain pahaa, onpa ainakin löytynyt ajoissa. Tsemppiä!
[/quote]
Papa luokkaa 3 ei todellakaan ole mikään epäilys syövästä! Se on havainto muuntuneista soluista, jotka voivat joissakin tapauksissa ajan kuluessa kehittyä syöväksi. Sen takia ap:ta nyt tutkitaan lisää, että voidaan arvioida, kannattaako muutosalueet poistaa vai jäädäänkö niitä vielä seuraamaan.
Tietysti on mahdollista, että ap:lla on jo syöpä, mutta niitä syöpäsoluja ei vain ole osunut siihen papa-näytteeseen. Tätä tuskin kannattaa lähteä pelkäämään, koska sitten kaikkien ykkösluokan papa-vastauksen saaneiden pitäisi myös pelätä samaa. Ainahan voi käydä niin, että näytteenottajan harjaan jää vain niitä terveitä soluja. Papa-näytteen herkkyys ei valitettavasti ole 100 %.
Minulla oli joskus 20v. papa 3. Kaikki oli siis ok ja silmällä katsottuna ok ja niin vaan tuli papa 3.
Minulle tehtiin gryo-hoito eli jäähdytyshoito kohdunsuulle ja sen jälkeen ei ole papassa ollut mitään häikkää vaikka pelko kyllä jäi. Olen nyt 45v.