AV-mammojen oikeinkirjoitustaidot?
Välillä tuntuu, että onko peruskoulu joka toisella kesken?
Ei osata isoja alkukirjaimia, pilkun käyttö utopiaa. Ulosanti yksinkertaista ja teksti poukkoilevaa.
Hohhoijaa.
Kommentit (30)
Onko tämä nyt sellainen provo, jonka tarkoituksena on nauraa kielipoliiseille?
Suurin osa käynyt vain elämänkoulun kirjekurssina vaikka toisin väittävätkin. Kielenhuollon tunnit skipataan siinä koulussa.
Puhelimella tekee usein mieli oikaista juuri pilkkujen ja isojen kirjainten kohdalla.
No ei noi nyt vielä mitään, mutta kun kirjoitetaan haeppa, meneppä, tuleppa, niin silloin ei voi muuta kuin turskahtaa itkuun.
Tai entä sana enään?
Paha moka, paha moka....
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 23:08"]No ei noi nyt vielä mitään, mutta kun kirjoitetaan haeppa, meneppä, tuleppa, niin silloin ei voi muuta kuin turskahtaa itkuun.
Tai entä sana enään?
Paha moka, paha moka....
[/quote]
tai en kykenyt, vettä kaatui jalkoilleni, kuullostaa kivalle...
Odotein kolmetuntia että avio mieheni lieneen tuonut meille kaikille tonni kala pitsaa kylläpä nyt on mukavaa aloittaa halloveeninvietto ja huomenna sitten hautuu maalle.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 23:12"]
Onneksi suomen kielen opiskelijana ymmärrän kielenkäytön nyanssit :)
[/quote]
Mutta ymmärrätkö sitä, että joku, jonka kirjallinen ulosanti on ap:n tasoa, tekee kielipoliisinillitystä sisältävän avauksen? Mä en, ja siksi epäilenkin tämän olevan PROVO.
3
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 23:12"]Onneksi suomen kielen opiskelijana ymmärrän kielenkäytön nyanssit :)
[/quote]
huenoa, kun osaat olla noin avarakatseinen ja positiivinen. Jossain oli kyllä artikkelikin juuri, että heikko kielitaito johtaa eriarvoistumiseen. On vaikeaa hakea töitä, täytellä kaavakkeita, vaikuttaa yhteiskunnassa.
Mobiililaitteilla palstailukin on yleistynyt ja henk. koht. mä en jaksa koko ajan pilkkujen ja isojen kirjaimien kanssa pulata. Sorry. :)
[/quote]
Keitäs he ovat?
Hmm. Jos itse käyttäisin kysymysmerkkiä samaan tapaan kuin ap ensimmäisessä lauseessaan otsikon jälkeen (oikeat tavat käyttää kyssäriä opetellaan jo ala-asteen alussa), olisin enemmän huolissani omasta osaamisestani kuin toisten osaamisesta. Jos sen lisäksi harrastaisin toisten nälvimistä kieliopista vaikka omat taitoni olisivat noin hakusessa, olisin ap:nä hyvin huolissani myös häijystä luonteestani...
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 23:04"]
Välillä tuntuu, että onko peruskoulu joka toisella kesken?
[/quote]
Olen samaa mieltä. Minusta kieltä kuuluu pääsääntöisesti kirjoittaa huolellisesti. Teinini naureskelevat WhatsApp-viesteilleni, joissa on aina pilkun jälkeen välilyönti ja joissa käytän minä-sanaa. Joskus toki heittäydyn hulvattomaksi ja saatan kirjoittaa vaikkapa "mä voin tulla hakeen" =0
Toisaalta ymmärrän kyllä puhekielisten ilmausten käytön tämäntyyppisessä keskustelussa, mutta kielioppivirheet ärsyttävät ehdottomasti. En kuitenkaan koskaan korjaa toisten virheitä enkä varsinkaan ilku heille.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 23:21"]
Mitä tarkoittaa nillitys? Outo sana.
[/quote]
Nillittäminen on valittamista, vinkumista.
Ihmeellistä, vaikka osaan kaikki säännöt mennen tullen, etu- ja takaperin, ei kukaan kehaise yhtään! No tulihan se - täältä;)
[/quote]
Sama täällä, vaikken ole opiskelija alalla, mutta millä sijalla sulla on noissa nyansseissa sana haeppa? Itse vain inhoan. Pilkkusäännöt sun muut evvk.
Itseäni ei niinkään häiritse yhdyssanavirheet (kunhan eivät ole pahoja tyyliin jää kaappi) tai pilkkuvirheet. Enemmän ihmettelen, että sanoja ei osata taivuttaa. Kuten esimerkkinä tuolla ylhäällä oli: en kykenyt. Näihin törmää tälläkin palstalla aika usein.
Rakas sisko ja lajikumppani, ei, ei tämä ole ylioppilaskirjoitusten äidinkielenkoe, sori vaan;)