Peukutuksen logiikka av-palstalla
En aina ymmärrä milloin annetaan positiivinen yläpeukku, milloin alapeukku.
Selvä asia on se, että jos joku kirjoittaa " jee, vihdoinkin raskaana" yläpeukku tarkoittaa "kiva kiva"' mutta toisinaan kun joku kirjoittaa vaikka " voi ei, koirani kuoli" siihenkin tulee yläpeukkuja iso kasa. Itse miellän, että tällaisessa tilanteessa on alapeukku paikallaan "surku koiraa nyyh" ja yläpeukku tarkoittais " vihaan koiria, hyvä että piski kuoli" Jotkut tuntuvat ajattelevan, että yläpeukku surkeassa tilanteessa on kirjoittajan tsemppaamista.
No, antakaapa peukkuja.
Ne joiden mielestä peukutus on hämärää antavat nyt yläpeukun sen merkiksi, että olette samaa mieltä kanssani. Alapeukulla voitte ilmaista "tyhmä ap, tämähän on ihan selvä asia kaikille muille."
Kommentit (12)
Yläpeukku merkitsee arvostusta tai sympatiaa, tai tarkoittaa "olen samaa mieltä."
Alapeukku taas viestii, että olet eri mieltä. Netiketti kuntoon.
Itse olen ymmärtänyt, että yläpeukku ikävissä asioissa on tsemppaavalla hengellä peukutettu. "Koirani kuoli" -> yläpeukku = ymmärrän ja olen pahoillani, alapeukku = ei kiinnosta pätkääkään.
Tosin peukutuskoodi on varmaan jokaisella henkilökohtainen :)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 23:04"]
Itse olen ymmärtänyt, että yläpeukku ikävissä asioissa on tsemppaavalla hengellä peukutettu. "Koirani kuoli" -> yläpeukku = ymmärrän ja olen pahoillani, alapeukku = ei kiinnosta pätkääkään.
Tosin peukutuskoodi on varmaan jokaisella henkilökohtainen :)
[/quote]
Eli siis sama kuin ap, anteeksi luin aloituksen TODELLA huonosti.
Alapeukutan henkisesti itseäni nyt :D
Oikeastaan pitäisi olla mahdollisuus ottaa peukut pois. Ajatelkaapa jos avautuisin nyt teille jostain kauheasta minua kohdanneesta tragediasta, vaikkapa siskoni olisi ajanut bussia päin lapset kyydissä.
Jos saisin siihen yläpeukkuja, se olisi todella kornia. Miten yläpeukuttaja voi olla samaa mieltä kanssani, jos vain haluan avautua ja jakaa ikävän tapahtuman. Alapeukku osoittaisi, että lukija pitää kertomaani asiaa kauheana.
Ihan selvä homma, että jos olet samaa mieltä kirjoittajan kanssa, haluat tsempata ja tukea hänen tarinaansa tai mielipidettään, oli viesti aiheeltaan positiivinen tai negatiivinen, lätkäät yläpeukkua. Jos taas kirjoittaja suoltaa jotain ihan scheissea, hänen tarinansa on provo, typerä tai faktoiltaan täysin väärä, tulee alapeukkua. Fiksut vastaajat ei kuitenkaan lätki peukkua joka paikkaan. Jos joku sanoo, ettei pidä aurajuustosta, sitä ei tartte peukuttaa mihinkään suuntaan, koska se on yksi f***ing makuasia, eikä siihen ole mitään järkeä laittaa peukkua tyyliin "koska mä tykkään, niin onpas huono kommentti."
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 23:11"]Oikeastaan pitäisi olla mahdollisuus ottaa peukut pois. Ajatelkaapa jos avautuisin nyt teille jostain kauheasta minua kohdanneesta tragediasta, vaikkapa siskoni olisi ajanut bussia päin lapset kyydissä.
Jos saisin siihen yläpeukkuja, se olisi todella kornia. Miten yläpeukuttaja voi olla samaa mieltä kanssani, jos vain haluan avautua ja jakaa ikävän tapahtuman. Alapeukku osoittaisi, että lukija pitää kertomaani asiaa kauheana.
[/quote]
Alapeukkuja tarkoittaisi, että painu v*ttuun itkemästä täältä.
Yläpeukku antaisi sympatiaa kertomuksellesi.
Alapeukku = Olen eri mieltä/huono provo/et saa sympatiaani/täysin turha kommentti.
Yläpeukku = Olen samaa mieltä/sympatia sinne/arvostan kertomaasi/hyvä kommentti.
Jep, välillä luulen ymmärtäväni, mutta sit taas huomaan etten tajua peukutuslogiikkaa ollenkaan (vähän tohon sun esimerkin tyyliin). Siis ikäviä/inhottaviakin juttuja pitäis olla yläpeukuttamassa, tyyliin "mua käytettiin seksuaalisesti hyväksi lapsena". No peukutan sit omaan tyyliin ja jotku raivoo et "mistä alapeukku!!!1"