Työttömät työnhakijat - miten menee?
Täällä on aika epätoivoinen tunnelma. Sadan työhakemuksen rajapyykki ylitettiin tänään. Haastatteluja takana vain yksi. Hakijoita eri työpaikkoihin on lähes aina se sata päätä tai yli.
Miten teillä pysyy pääkoppa kasassa?
Kommentit (32)
Pyöritän 400000€ osakesalkkuani.. Töihin sitten joskus.. Ei kiirus.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 21:00"]Pyöritän 400000€ osakesalkkuani.. Töihin sitten joskus.. Ei kiirus.
[/quote]
Pelottaako Venäjän tilanne? Jos Putin hyökkää Eurooppaan sun salkkus romahtaa....
Kannattaa ostaa jenkkiosakkeita ja Aasiasta
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 20:49"]Kyllä sadalla hakemuksella pitäisi tulla vähintään parisenkymmentä haastattelua, jos hakee itselle realistisesti sopivia töitä koulutuksen yms puolesta. Nyt on hakemuksessa tai CVssä jotain vialla. Kannattaa panostaa hakemuksissa laatuun eikä määrään. Itselläni päättyi juuri muutaman kuukauden työttömyysjakso, jonka aikana laitoin ehkä 15 - 20 hakemusta ja olin 9 työhaastattelussa joista 2 tärppäsi.
[/quote]Paikkaan voi olla 300 hakijaa, joista vaikkapa lähemmäs sata heistä voi olla aivan päteviä hommaan ja hyvät hakemuksetkin. EI NIITÄ KAIKKIA VAAN VOI KUTSUA (EDES) HAASTATTELUUN, SAATI PALKATA!
Tällä viikolla, noin kuukauden työttömyyden jälkeen, on iskenyt täysi epätoivo. Hakemuksia on lähtenyt päälle 50, minulle enemmän tai vähemmän sopivia ilmoituksia odottelee kirjanmerkeissä kolmisenkymmentä lisää. Lisäksi tietysti avoimet hakemukset, mutta alani firmat ovat niin pieniä, että on vaikea etsiä juuri niitä, joilla menisi tällä hetkellä hyvin.
Juuri nyt on aiempaakin pahempi olo, koska tänään sain vastauksen erääseen hakemaani paikkaan, jossa olisin osannut kaiken todella hyvin, että työnantaja oli päättänyt rajata vain tiettyyn koulutusalueeseen erikoistuneet hakijat ennen kuin edes lukee työkokemuksesta. Vaikka olin tehnyt pitkään juuri samoja asioita ja samoilla ohjelmistoilla ja hankkinut itse lisäsaamistakin. Noin täydellisiä paikkoja ei tätä ennen ole ilmoituksissa tullut vastaan, joten sekin lisää epätoivoa.
Olen vähän aloitellut lisäopintoja cv:n täytteeksi. Olen miettinyt, että onko sosiaalityöntekijöistä niin kova pula, että tekemällä jotkin perusopinnot avoimessa voitaisiin palkata epäpäteväksi sijaiseksi? Hoitoalalle minusta ei vain olisi, eikä tuo sosiaalityökään mikään ideaali ole, mutta ainoa ala, jolla tiedän olevan edes vähän työvoimapulaa. Oman alani työttömyyslukemat eivät ole kovin pahat, joten en olisi heti kouluttautumassa johonkin ihan muuhun, ellei tiedossa ole varma työllistyminen.
olen jo luovuttanut -siis työnhausta, ei tässä muuta voi kun kuluttaa lisää koulunpenkkiä...
Ei se määrä vaan laatu! Pyydä jotain kaveriasi katsomaan työhakemustasi sillä silmällä, tee jokaiseen täsmähakemuksen johon poimit adjektiiveja vaikka synonyymisanakirjasta, jos siis työntekijän pitäisi olla vaikkapa dynaaminen, niin kerrot olevasi eteenpäinpyrkivä jne.
Ja se "30-vuotias nainen/merkonomi/maisteri jne" -aloitus ei saa kenenkään kiinnostusta heräämään!
Mäkkäriin pääse aina. HUOM! Tämä ei ole vittuilua. Tarkoitan vain että enempi rahaa jää käteen ja samalla voi hakea sitä oman alan duunia.
Olen ollut työtön kuukauden. Olen laittanut avoimen hakemuksen kuuteen vuokravälitysyritykseen ja käynyt kolmessa haastattelussa. Kummassakin sanottiin epämääräisesti, että he hakevat "sellaista tyyppiä". Jaa että millaista tyyppiä? Eivät osanneet selittää. Ei ole tullut soittoa perään. Kyseisten yritysten tietyt työpaikat ovat olleet jo viikkokausia esillä, vaikka niissä sanotaan, että työ alkaa heti sopivan työntekijän löydyttyä. Ilmeisesti eivät sitten vain löydä "sellaista tyyppiä".
Lisäksi olen hakenut kahta oppisopimuspaikkaa kaupungilta. Toinen haku oli esillä viikon, toinen päivän. Ei tullut kutsua, mutta tieto tuli, että on valinta tehty. Varmaan tiesivät jo etukäteen, kenet ottavat, ja sitten vain piti lakisääteisesti vilauttaa hakua julkisesti näkyvillä. Harmittaa, kun kopioi todistuksia ja kiikuttaa niitä virastoon ja näpyttelee hakemuksia ja soittelee yhteyshenkilöille, ja kumminkaan minulla ei ole minkään valtakunnan mahdollisuutta tulla valituksi.
Mutta minä otan tämän nyt tämmöisen syysloman kannalta. Hoidan pihaa, teen pari pientä remppajuttua vihdoin valmiiksi, ostelen kaikessa rauhassa joululahjoja, käyn sukuloimassa ja sitä rataa.
Joka päivä katson mollin sivuja, mutta eipä sinne tunnu uusia paikkoja tulevan. Parin viikon huilailun jälkeen jalkaudun henkilökohtaisesti yrityksiin esittelemään itseni ja kysymässä, löytyisikö töitä. Sillä lailla työtä on löytynyt ennenkin, ei koskaan mollin tai vuokrafirmojen kautta.
Hyvin menee, korkkasin juuri skumppapullon sen kunniaksi. Työkkäri tarjosi alkuviikosta huuhaa-kurssia, josta kieltäydyin. Nyt ilmeisesti karenssi on tulossa. Onneksi sosiaalitoimistosta saa lähes samansuuruisen rahan kuin työmarkkinatuki on.
Pari viikkoa työttömänä. Kohtuullisesti on sujunut, kun on mielekästä tekemistä itselle kehittänyt. Tulisi vain lumet maahan, niin minähän viettäisin päivät pitkät hangilla hiihdellen kun kerrankin on aikaa.
Hyvin menee, vaikka muutama kuukausi on kulunut. Paikkoja ei ole oikein haettavaksi, mutta minäkin otan tämän nyt pidemmän loman kannalta. Tekemistä on löytynyt muutenkin ja olen vähitellen opiskellut kaikenlaista itsekseni.
Käy välillä jossain koulutuksessa, iltaopintoha jne... Pyydä työkkäristä ehdotuksia.
Älä anna periksi. Kyllähän se on ihan älyttömän turhauttavaa, mutta niin kauan kun vaan jaksat pommittaa niitä hakemuksia, niin toivoa on.
Ihan päin persettä menee. Mulla jotain viitisenkymmentä hakemusta, neljä haastattelua. Suurin osa hakemuksista täysin koulutustani vastaamattomiin paikkoihin, koska koulutusta vastaavia paikkoja ei ole. Olen tällä hetkellä äärimmäisen vittuuntunut. Odotan että vuoden alussa alkaisi jokin koulutus, jonka avulla saisin jonkin ammatin, jossa riittäisi loppuelämäksi töitä. En oikein jaksa juuri nyt tsempata itseäni. Lähinnä haluaisin toivottaa paskat koko maailmalle, tässä nämä tunnelmat tiivistetysti!
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 20:45"]
Ala?
[/quote]
IT
Kyllä sadalla hakemuksella pitäisi tulla vähintään parisenkymmentä haastattelua, jos hakee itselle realistisesti sopivia töitä koulutuksen yms puolesta. Nyt on hakemuksessa tai CVssä jotain vialla. Kannattaa panostaa hakemuksissa laatuun eikä määrään. Itselläni päättyi juuri muutaman kuukauden työttömyysjakso, jonka aikana laitoin ehkä 15 - 20 hakemusta ja olin 9 työhaastattelussa joista 2 tärppäsi.
Joulukuussa alkaa työt, joten pystyn ottamaan rennommin vaikka kotona seinät kaatuu päälle.