Kuukautiset ja ylävatsakipu
Onko kellään muulla kuukautisten aikaan ylävatsakipua? Itsellä ihan järkyttävä kipu kaikkialla vatsassa, mutta erityisesti ylävatsassa todella ihmeellinen kipu. Muistan olleeni 17-vuotias, kun tuo ylävatsakipu alkoi, sitä nuorempana oli vain normaalia alavatsakipua. Luulin, että johtuisi pillereistä, mutta lopetettuani ne on vaiva jatkunut silti.
Onko muilla niin, että ette voi syödä tyyliin mitään kuukautisten aikana? Itse en nimittäin voi, jos syön vaikkapa normaalin lautasellisen verran ruokaa, alkaa aivan järkyttävä kipu, juurikin ylä- ja keskivatsassa. Täytyy syödä todella vähän, ja silloinkin jo kouristelee. Onkohan tämä nyt ihan normaalia, vai voiko liittyä esim. endoon? Kun en ole muilla tuollaisesta ylävatsakivusta edes koskaan kuullut..
Kommentit (12)
Ja mitäpä mieltä asiasta on gynesi?
PCOS:ää on gyne epäillyt, koska ovat kuukautiset myös melko epäsäännölliset. Mutta en ole mistään lukenut että ylävatsakivut kuukautisten aikaan liittyisivät PCOS:ään.. Siksi ajattelinkin kysyä, että löytyykö kohtalontovereita, kun en ole tällaisesta aiemmin kuullut.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 20:34"]
Minulla on kans! En ole kuullut, että kenelläkään muulla olisi. Nuoresta asti ollut, vähintään yhtenä päivänä kuukautisten aikaan ylävatsalla/palleassa jomotus, joka äityy lamaannuttavaksi kivuksi.
[/quote]Ok, en ole siis ainoa! Oletkin ainoa lisäkseni, jolla olen kuullut tätä olevan. Sinäkään et ilmeisesti tiedä mistä ihmeestä tuo johtuu? Kipu on todellakin lamaannuttava, inhottava.. -ap
Mulla tuli tuota ylävatsakipua menkkojen aikaan kun söin niin paljon särkylääkettä. Mutta teillä ei varmaan siitä ole kyse :)
Mulla kans ihan järkyttävä ylävatsakipu kuukautisten aikana.. En oo saanut diagnoosia siihen. Kipulääkkeitä vaan mut ei ihan lievemmät lääkkeet auta.
Minulla on kans! En ole kuullut, että kenelläkään muulla olisi. Nuoresta asti ollut, vähintään yhtenä päivänä kuukautisten aikaan ylävatsalla/palleassa jomotus, joka äityy lamaannuttavaksi kivuksi.
Mulla kans on aivan kamala pallea-/ylävatsakipu kuukautisten aikaan. Ei joka kerta, mutta usein. Aika tuju lääke saa tosiaan olla, että hetkeksikään auttaisi. En ole kuullu, että kellään muulla olis. Se on sellainen jotenkin "kumea" kipu, joka äityy tosi kipeäksi ja lamaannuttaa. Hengittäminenkin käy kipeää. Gynekologi ei osannu sanoa mistä johtuu, mutta epäili hormonaaliseksi, kun kerran liittyy kuukautisiin.
Moikka! Tässä olen itse pohtinut samaa. Toista kertaa menkkojen aikaan järkyttävä ylävatsakipu. Syvään hengittäminen sattuu entistä enemmän. Ja aivan ylävatsalta kun hieman painaa kädellä niin on tosi arka.
voi olla endometrioosia kun se voi levitä sisäelimiin muuallekin, tai sitten kystia tms jotka vuotavat ja aiheuttavat tulehdusta. kannattaa näitä selvittää niin ei suotta kärsi kivuista, ultraamalla selviää paljon :)
On minullakin koko vatsan alue kipeä ja krampisssa kuukautisten aikana.
Ap vielä nostaa, jos sattuisi joku samasta vaivasta kärsivä olemaan paikalla :)