Vietkö lapset kouluun ja haetko ne sieltä autolla? Miksi/mikset?
Kun tuolla joku sanoi ettei vanhemmat saa olla koulurakennuksen sisällä.
Kommentit (12)
En vie. Kaksi syytä: olen töissä kun lapsen pitäisi mennä kouluun ja lähteä koulusta ja koulumatkaa on 300 m.
Ei meillä ole autoa ja vaikka olisikin, en halua kasvattaa lapsista laiskaa pullamössöä, joka pelkää omaa varjoaankin.
Sitä paitsi kaupunki maksaa bussilipun.
En. Ovat 9. luokalla ja lukion ekalla, osaavat vallan hyvin kulkea itsekin, enkä ehtisikään, kun olen töissä kun menevät kouluun. Vein viimeksi autolla kouluun, kun olivat 1. ja 2. luokilla. Silloin vein aamulla aamukerhoon ja iltapäivällä iltapäiväkerhosta.
Kyllä vien aina joskus. Ja yleensä menee pyörällä saatettuna. Eskarilainen.
Ja kolmonen vielä ihmettelee, että miten koulurakennuksen sisällä oleminen liittyy viemiseen ja hakemiseen? Silloin, kun lapsi oli kauempana koulussa, saatoin hänet hakea, mutta silloinkin odottelin parkkipaikalla. Sama viedessä, parkkipaikalla jätettiin autosta.
Vien ja haen kävellen, mies autolla. Asuinmaassamme eivät 3-vuotiaat kävele itse kouluun.
En. Asumme n 200 metrin päässä koulusta.
Ihan saavat itse kulkea koulumatkansa. Mutta meillä vanhemmat saavat istua vaikka tunnilla jos haluavat. Vaksi kyllä kysyy mitä asiaa kun menee sisälle rakennukseen.
En. Jaksavat kyllä kävellä tai pyöräillä sen suunnilleen kilometrin mittaisen matkan. Osaavat varoa autoja, busseja ja ratikoita. Lapset tokalla ja kuudennella.
Vien tai menee bussilla. Matkaa ei ole kuin 1,7km, mutta olipa kerran synkkä ja pimeä marraskuun aamu, eikä tuossa maantiellä ole valkoisen viivan vieressä edes piennarta.... saati matkalla oleva risteys, mikä hirvittää aikuistakin.
IP-kerhosta haetaan kotiin. Keväällä voinee alkaa harjoitella kotimatkaa.
Aamuisin ei mielestäni ole pimeässä pakko kävellä vielä yläasteellakaan.
Pienemmät menee taksilla, mutta 7. luokkalaisen vien ja haen toisinaan. Syynä 4,9km:n matka eli just jäi alle koulukyytirajan sekä osittain vaarallinen tienpätkä ilman piennarta sekä vaarallinen kantatien ylitys, katuvaloja ei myöskään ole osalla matkaa eli aika karua se on laittaa lapsi menemään pahassa kelissä.
En. Olen töissä/työmatkalla kun lapset lähtee kouluun ja palaavat sieltä. Ihan itse kävelevät tai pyöräilevät kouluun.