Kilpirauhasen toiminta vaikuttaa painoon paljonkin
"Kilpirauhasen liikatoiminnan oireita ovat esimerkiksi verenpaineen nousu, painon laskeminen ja korkea syke."
https://www.terveystalo.com/fi/Tietopaketit/Kilpirauhasen-liikatoiminta/
Miten kukaan tampio voi väittää, että syöminen ja liikunta ovat ainoat painoon vaikuttavat asiat???...
Kilpirauhasen toiminnan varmistamiseksi pitää syödä riittävästi jodia.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan fakta, että suurimmalla osalla ylipaino johtuu vääristä elintavoista. Toki vajaatoiminta saa painon nousemaan, mutta tämä on syynä vain harvalla.
Nimimerkillä ylipainoinen kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava joka on kilonsa kerryttänyt syömällä.
No et tasan ole mitä väität... 😆 Älä puhu ilman omaa kokemusta ja nuo tieteelliset tutkimukset puhuvat eriä kuin sinä, kumpaa pitäisi uskoa hmm? ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan fakta, että suurimmalla osalla ylipaino johtuu vääristä elintavoista. Toki vajaatoiminta saa painon nousemaan, mutta tämä on syynä vain harvalla.
Nimimerkillä ylipainoinen kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava joka on kilonsa kerryttänyt syömällä.
No et tasan ole mitä väität... 😆 Älä puhu ilman omaa kokemusta ja nuo tieteelliset tutkimukset puhuvat eriä kuin sinä, kumpaa pitäisi uskoa hmm? ..
No kyllä tasan olen. Ylipainoa on reippaasti ja kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on ollut yli 10 vuotta.
Itse et osaa lukea ja vedit ihmeellisiä johtopäätöksiä. Ei tarvitse vetää herneitä nenään siitä faktasta, että suurimmalla osalla ylipaino johtuu vääristä elintavoista. Vai ihanko tosissaan meinaat, että kaikilla ylipainoisilla on kilpirauhasen kanssa ongelmia? Mikään tieteellinen tutkimus ei kerro sellaista, että ylipaino johtuu aina kilpirauhasesta. Itse et nyt tajunnut yhtään mitään.
Ohis. Itse sairastuin enkä jaksanut urheilla, palautuminen venyi moneen päivään ja olin ihan loppu. Vuosien saatossa kiloja tuli 20 ja kilpparikin leikattiin pois. Tyroksiiniä ei saatu vuosiin annosteltua sopivaksi ja ylipaino pysyi siinä 20 kieppeillä. Vuosi sitten sain lio-lääkityksen tyroksiinin rinnalle ja alkoi kilot karista ihan itsestään. Toki auttaa vähän että jaksan taas käydän 30min kävelyllä joka toinen päivä, mutta tolla liikunnalla ei vuodessa 20kg karisteta. Ja ruokavalio on täysin sama ollut kokoajan. Mulle vajaatoiminta/väärä lääkitys toi kiloja ja oikea lääkitys taas vei ne. Ja rasvaa se kaikki ei ole, vajaatoiminnassa nestettä kertyy, kun imusolmukkeetkaan jaksa toimia kunnolla.
Sanotaan, että kilpirauhasen vajaatoiminta on hiljainen sairaus. Oireet ovat hienovaraisia ja niitä voi olla vaikea tunnistaa, mutta ne ovat kuitenkin olemassa! Tässä artikkelissa käsitellään joitakin yleisempiä merkkejä, joita kehosi voi antaa, jos sinulla on tämä sairaus - ja mitä suosittelemme tekemään niille, jotta väsymyksen tai painonnousun kaltaisista asioista ei tulisi pysyviä arkielämän piirteitä.
Syödyt ateriat ja paino ei vastaa toisiaan. Syön itse vähemmän kuin useimmat tuntemani naiset vaikka olen yli 100 kiloinen mies. En sano etteikö ruoka ja juoma olisi joskus maistunut mutta minun kohdallani lihominen ja laihtuminen ei mene ihan niin kuin maalaisjärjellä kuvitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole paljoakaan vaikuttanut. Olen n 55kg normaalipainoinen parikymppinen nainen.
Siskoni on lihonut 20 kg , laihasta lihavaksi juuri tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Pisti toissa päivänä lounasravintolassa silmään, että kehopositiivinen neitonen kävi santsaamassa jälkiruokaa vielä kolmannen kerran. Oli muuten "vähän" tuhdimpi tyttönen kyseessä XD
wau sulla ei oikeasti ole mitään muuta tekemistä ku postata tätä samaa kommenttia joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa suomalaisista on ihan syömällä lihoneet.
No mikä helvetin tietäjä sinäkin olet olevinasi???... pistä linkki taiturpa tukkoon!
Kyllä ne on syömällä lihoneet. Ei 1980-luvulla ollut tällaista ylipainoisten (naisten kohdalla käytetään termiä "kehopositiivinen") määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä helvetin tietäjä sinäkin olet olevinasi???... pistä linkki taiturpa tukkoon!
Kyllä ne on syömällä lihoneet. Ei 1980-luvulla ollut tällaista ylipainoisten (naisten kohdalla käytetään termiä "kehopositiivinen") määrää.
Totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen 20 vuoden aikana myös kilpirauhashormonia käyttävien määrä on yli kolminkertaistunut.
https://sndp.mediadelivery.fi/img/468/200630629.png
https://www.laakarilehti.fi/site/assets/files/583073/76654-118628.1200x…
Olen potenut kilpirauhasen vajaatoimintaa 30 vuotta. Se todettiin minulla 15 vuotiaana. Siitä lähtien käyttänyt tyroxiinia päivittäin.
En ole koskaan lihonut grammaakaan tämän takia. Olen aina ollut laiha ja laiha olen edelleen.
Pahimmat oireet olivat valtava kauken voittava väsymys, nukuin saa sanoa että koko ajan. Ruokahalun menetys. erittäin kuiva iho, ja se että palelin ihan aina.
Lääkkeellä kilpirauhasarvot saatiin hyvään tasapainoon, ja niitä seurataan vuosittain jos ei mitään oireita ilmene.
No hehheh, ethän ole. Äläkä puhu asiasta josta sulla ei ole kokemusta. Sä et tiedä, miltä tuntuu olla pahinta laatua oleva kilpparin vajiksesta kärsivä.