Lapsella (8v) on jatkuvasti "hirveä nälkä" vaikka syö 5 kertaa päivässä, on hoikka
Aamulla muroja/vanukasta
Koulussa lounas, mitä nyt milloinkin
Välipala 2 paahtoleipää kinkulla ja juustolla
Lounas yleensä kanaa/kalaa, perunoita tai riisiä ja salaatti
Iltapala yleensä banaani, omena tai jugurttia
Kuitenkin vielö välipalan ja lounaan välillä, sekä iltapalan jälkeen valittaa nälkää. Kouluun olen ollut yhteydessä ja siellä lapsi syö normaalin annoksen. Juo koulussa maitoa, kotona vettä, piimää ja joskus mehua. Poika on 138cm/26kg. Pitäisikö vaan antaa lisää ruokaa illalla? Toisaalta jos syö itsensä täyteen, ei saa nukuttua kunnolla.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä joku provo?! Et anna lapselle yhtään oikeaa ateriaa kotona. Kouluruuassa on niukasti proteiinia ja rasvaa, joten se ei pidä nälkää. Lapsi tarvitsee kunnollisen illallisen kotona, ei mitään hedelmiä ja vanukkaita.
Eiköhän tuo jälkimmäinen lounaaksi kirjattu ole päivällinen kotona. Ajatusvirhe vaan tullut kirjoittaessa.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Oma hoikka 11v söi eilen pelkästään koulun jälkeen jauhelihakastiketta ja perunaa, edellispäivän tähteitä. Hän kävi ulkona ja kun myöhemmin palasi hän söi taas ruokaa, kasvissosekeittoa, raejuustoa ja leipää kinkulla, sitten hän kaivoi kaapista vielä lisää ruokaa, puurovanukkaan ja leipää yms. Söi paaaljon ennen kun oli aika käydä nukkumaan. Tyhjällä vatsalla nukkuu huonosti.
Tätä ennen hän oli syönyt koulussa normaalin aterian ja aamulla kunnon aamupalan.
Kyllä ne lapset syö.
Tottahan ne nälkäänsä syö, kun millään aterialla ei saa ravitsevaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä joku provo?! Et anna lapselle yhtään oikeaa ateriaa kotona. Kouluruuassa on niukasti proteiinia ja rasvaa, joten se ei pidä nälkää. Lapsi tarvitsee kunnollisen illallisen kotona, ei mitään hedelmiä ja vanukkaita.
Eiköhän tuo jälkimmäinen lounaaksi kirjattu ole päivällinen kotona. Ajatusvirhe vaan tullut kirjoittaessa.
ohis
Lapsi saa aivan liian vähän ja auvan vääränlaista ruokaa kotona. Varsinkin toi aamiainen on ihan järkky. Vanukas????
Aamiaisen kasvattamisella voisi olla myönteinen vaikutus koko päivään. Vaikea uskoa että jollain vanukkaalla kukaan olis kylläinen.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ihme, jos noilla eväillä on nälkä.
Aamulla jotain "oikeaa" suuhun. Ei mitään vanukkaita ja muroja... Puuro, munakas, leipää, kasviksia, rahkaa ja marjoja jne. vaihdellen vaikka.
Muutenkin proteiinit vähän hukassa. Ja vaikka illalle puuroa, pähkinöitä, raejuustoa/rahkaa/ papuja jne., jolla lapsi jaksaa.
Oma lapsi olisi kuivettunut kasaan muroilla ja jugurteilla/vanukkailla...
No on tuolla ihan hyvin proteiinia, sekä lounaalla (oletettavasti) että päivällisellä, sekä välipalalla ja iltapalalla. Aamiainen tuolla on heikko lenkki, ja toki väli- ja iltapalalle voi tarvittaessa myös ottaa jotain lisää.
Mitenköhän on? Lapsi on aika laiha ja tuntee itsensä koko ajan nälkäiseksi? Onko sulla taloudellisesti tiukkaa, kun soittelet kouluun, että syökö siellä? Sun pitää antaa lisää ruokaa lapsellesi, siihenhän tuo vahvasti viittaa.
Olen samaa mieltä muiden kanssa, että tuo aamiainen on se heikoin lenkki tässä. Itse olen syönyt aamupalaksi ruisleipää niin kauan kuin voin muistaa. Vaihtoehtoja on tietysti paljon muitakin: muun laista, kunnollista leipää (ei höttöä), puuroa, mysli+jugurri(+marjoja/hedelmiä), tms. Muutenkin on tosi tärkeää että aamusta ja päivän aikana syö riittävästi, koska muuten on illasta ihan hirveä nälkä. Ja niin kauan, kun lapsi ei ole lihava, niin mun mielestä syököön ihan niin paljon kuin tarvitsee jotta nälkä lähtee. (Toki lihavankaan ei kuulu nähdä nälkää, vaan ennemminkin suunnitella sitten paremmin että mitä syö ja milloin.) Mutta ei ole mitään järkeä siinä, että iltaruokaan asti syödään kuin lintu ja sitten mätetään. Tai että lounaalla ja päivällisellä syödään ja muuten tosi kevyesti. Myös välipalaan voi hyvin lisätä vielä jotain muuta, vaikka hedelmää, jugurttia tai jotain helppoa, mikä lapsen on helppo ottaa itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Aamiaisen kasvattamisella voisi olla myönteinen vaikutus koko päivään. Vaikea uskoa että jollain vanukkaalla kukaan olis kylläinen.
Ei suinkaan kasvattamisella, vaan vaihtamalla, vaan vaihtamalla sisältö.
Saa lapsi muutakin syödä, kuin kalaa tai kanaa. Ei lapsen tarvitse olla dieetillä, vaikka vanhempi ehkä on. Tee kunnon jauhelihakastike sika-naudasta tai tortilloita. Makaronilaatikkoa muna-maidolla kevytmaitoon. Ja mukaan juustoraastetta. Vaihda rasvaton maito kevytmaitoon, koska lapsi on alipainoinen. Mysliä reilusti jugurttiin. Kaupan puuroa kouluaamuisin/viikonloppuna itse tehden puuroa, jossa täysmaitoa mukana.
Naudanlihaa myös lapselle. Siinä on rautaa.
Voi olla nälkä vaikka söisi paljon määrällisesti jos ravintoaineet puuttuu..
Enemmän kasviksia siis ja monipuolisemmin!
Valmista kunnon ruokaa. Aamulla kaurapuuroa, marjoja, hedelmiä, jogurttia/raejuustoa, maitoa. Lounaaksi perunaa /täysjyvö makoronia/ riisiä, kasviksia/salaattia, kalaa/lihaa/kanaa ja ruisleipää. Välipala kokojyväleipää, rahkaa hedelmiä. Päivällinen samaan tapaan kuin lounas.Iltaoala kuten välipala.
Tuohon lisäksi yksi isompi ateria (kokoluokkaa noutopitsa) päivää kohti niin alkaa pärjäämään.
Vanukas ei ole aamupala.
Mutta en tajua tota puuro-innostusta. Ei mulla ainakaan koskaan pysynyt nälkä pois puurolla. Muroilla pysyi (vaikka en syönyt mitään jättiannosta). Edelleen aikuisena sama juttu. Jos syön aamulla puuroa, niin on kiljuva nälkä kahden tunnin päästä. Pienikin murokippo pitää nälkää puoleen päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vanukas ei ole aamupala.
Mutta en tajua tota puuro-innostusta. Ei mulla ainakaan koskaan pysynyt nälkä pois puurolla. Muroilla pysyi (vaikka en syönyt mitään jättiannosta). Edelleen aikuisena sama juttu. Jos syön aamulla puuroa, niin on kiljuva nälkä kahden tunnin päästä. Pienikin murokippo pitää nälkää puoleen päivään.
Riippunee muroista. Jos kuitupitoista voi toimia. Jos lasten sokerimuroja niin tuskin.
Murot ja muu sokerihöttö pois.
Ruisleipä pino on ihan paikallaan esim koulupäivän jälkeen. Noin 10 ruisleipää, joissa päällä leikkelettä tai kananmunaa ym on sopiva.
Nuorena ja edelleen syön suuria määriä iltapäivällä klo 13 - 17. Painoindeksi 18.
Hän tarvitsee ruokaa.
Edullisesti saa kyllä terveellisiä hiilareita ja lisänä proteiinit. Mutta hiilarit ovat tärkeitä jotta proteiinit päätyvät kehon rakennukseen.
Tätä eivät leipäkammoiset ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vanukas ei ole aamupala.
Ei ne ole ne murot mitkä pitää sen nälän vaan proteiini mitä syöt sen kanssa. Sama koskee puuroa
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa päivässä ole kaksi lounasta? Yksi koulussa ja toinen kotona eli kaksi lämmintä ateriaa? Niin minä sen ymmärsin.
Mutta joo, aamiainen voisi olla tuhdimpi.
Itse tosin pärjäsin kouluaikana muroilla ja maidolla koulun lounasaikaan asti. Kotona illalla sitten toinen lämmin ateria ja voileipiä, hedelmää yms. Mutta olinkin tyttö.
Murot ovat ravitsemuksellisesti lähellä nollaa. En antaisi lapselle muroja vaan sekaleipää tai täysjyväleipää tai puuroa sekä jotain proteiinipitoista. Vanukas ei ole ruokaa vaan sokeriherkku eikä se kuulu arkeen.
Mutta aloitus on vanha. Miksi näitä vanhoja ketjuja nostellaan?
Onko tää provo? Ei kai tää totta voi olla?