Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Game of Thrones-fanit, onko kirjat lukemisen arvoisia?

Vierailija
31.10.2014 |

Onko juoni suunnilleen sama? Entä tyyli, onko samaa?

Sarjasta tykkään tosi paljon, mutta aina se lähdemateriaali ei ole lähelläkään samaa...

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä monta sellaista kirjasta tehtyä sarjaa tai elokuvaa ole, joka yltäisi lähellekään sen alkuperäisen kirjan tasoa. Valtaistuinpeli mukaan lukien. Monta hienoa henkilöä, juonikuviota ja yksityiskohtaa on jouduttu karsimaan. Lue ehdottomasti!

Vierailija
2/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan loistava kirjasarja. Varsinkin ensimmäinen tuotantokausi on varsin uskollinen alkutekstille, vaikkei kaikkea ole tietenkään saatu sarjaan mahtumaan. Suosittelen lämpimästi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kirjat ovat lukemisen arvoisia. Yhtä hyviä kuin sarjakin. Mikä on harvinaista, yleensä kirjat ovat parempia. Tässä molemmat ovat erinomaisia.

Kirjoissa asiat kerrotaan aina kappaleittain yhden hahmon silmin, mikä ei sarjassa oikein näy. Se tuo hurjasti syvyyttä tarinaan. Ja jakaa muuten melko järkälemäisiä teoksia mukavasti nautittavaan muotoon.

Vierailija
4/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ei muuta kuin kirjaston tänään, toivottavasti löytyy.

Kiitti vastauksista:)

ap

Vierailija
5/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoissa on paljon matskua mitä ei ole sarjassa, ehdottomasti kannattaa lukea. mutta ovat myös hyvin kirjoitettuja (suomennettuja) ja hyvä lukukokemus. ovat myös suosittuja kirjastossa, tsemppiä etsintään. itse jouduin pari varaamaan mutta nyt on jo viides osa nide 2 menossa. jännää!

Vierailija
6/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan koukussa sarjaan, mutta jostain syystä en ole innostunut kirjoista. Olen lukenut ekaa kirjaa puoleen väliin asti.

Vierailija
7/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kyllä kirjoista enemmän kuin sarjasta, varsinkin, kun sarja etenee pitemmälle. Mutta: luin alkupään kirjat suomeksi, ja kun vertaan niitä loppupään kirjoihin, jotka luin englanniksi, on pakko sanoa, että käännös ei kyllä tee oikeutta alkuteoksille.

Vierailija
8/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa englantia melko hyvin, kannattaa muuten ehdottomasti lukea englanninkielisenä! Ovat PALJON parempia kuin suomennokset, ihan eri tunnelma... 

Itse  olen lukenut englanninkielisenä muut paitsi ekan. Sai iPadiin tosi edullisesti ostettua nuo englanninkieliset, jotain 7 euroa / kirja. Ja tykkäsin ihan mielettömästi. Jatko-osaa odotan, koska tarina jää pahasti kesken siinä tällä hetkellä viimeisessä, ja jännittävään kohtaan. Siitä TV-sarjasta minä en välitä oikein ollenkaan, usein käy niin että kun on ensin lukenut kirjan, mielikuvitus on jo luonut henkilöille ulkonäön ja paikoille myös, ja filmatisointi ei pääse sitten lähellekään oman  pään tuotannon laatua ja lähinnä kyllästyttää.

Vierailija
9/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kirjoissa plajon misogynismiä tai naisen streotypisoimista? Jotenkin olen niin yliherkää tuollaiselle ja potentiaalisestikin hyvät kirjat jää lukematta jos huomaan, että naishahmot ovat ohuet tai selkeästi streotypisesti kuvattu.

Vierailija
10/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtavat typot! pitäisi oikolukea seuraavan kerran...

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:53"]

onko kirjoissa plajon misogynismiä tai naisen streotypisoimista? Jotenkin olen niin yliherkää tuollaiselle ja potentiaalisestikin hyvät kirjat jää lukematta jos huomaan, että naishahmot ovat ohuet tai selkeästi streotypisesti kuvattu.

[/quote]

Vierailija
11/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:53"]

[/quote]

Kirjathan sijoittuu keskiajan tyyppiseen maailmaan, joten tuollaista voisi odottaa, mutta minusta ei ole juurikaan. Päinvastoin sarja on täynnä vahvoja naisia, jotka tekevät asioita joita ei välttämättä naiselta odottaisi: johtavat valtakuntia tai armeijoita, toimivat salamurhaajina, eräs on jopa ritari joka kilpailee vahvimpien miesritarien kanssa tasaveroisena jne. 

Seksuaalisuutta sen sijaan sarjassa on paljon, ja jossain vaiheessa lesbokohtaukset alkoi näin heteroa naislukijaa kyllästyttää ja skippasin ohi aina jos alkoi sellaisen kuvaus. 

Vierailija
12/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:53"]onko kirjoissa plajon misogynismiä tai naisen streotypisoimista? Jotenkin olen niin yliherkää tuollaiselle ja potentiaalisestikin hyvät kirjat jää lukematta jos huomaan, että naishahmot ovat ohuet tai selkeästi streotypisesti kuvattu.
[/quote]
Maailma on meidän kaltaisemme, miehinen, mutta naishahmot ovat hyvin kirjoitettuja ja tuntuvat aidoilta ihmisiltä. Kannattaa lukea! Naisia on myös enemmän kuin "yksi pakollinen". :)

Vierailija
13/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lukenut ensimmäiset 3 kirjaa ja noin 2/3 neljännestä. Lopetin lukemisen muutama vuosi sitten koska se neljäs kirja oli ihan kamalan tylsä. Itse olen lukenut niitä vain englanniksi.

Vierailija
14/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vuosia sitten ensimmäisen osan suomeksi. Silloin pidin suomennosta ihan hyvänä. Nyt aloin lukea samaa englannksi, ja täytyy sanoa, että on paljon sujuvampaa ja mukaansatempaavampaa tekstiä! Lukekaa ihmeessä alkuperäiskielellä, paitsi toki jos englanti ei yhtään taitu.

Vierailija
15/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:59"]

Itse olen lukenut ensimmäiset 3 kirjaa ja noin 2/3 neljännestä. Lopetin lukemisen muutama vuosi sitten koska se neljäs kirja oli ihan kamalan tylsä. Itse olen lukenut niitä vain englanniksi.

[/quote]

Se neljäs on tosiaan tylsä. Kirjailija on kolmannen ja neljännen kirjan kohdalla tehnyt mielestäni erittäin huonon ratkaisun, että kun henkilöitä on niin paljon, molemmat kirjat kertovat samasta ajanjaksosta, mutta eri henkilöiden silmin. Ja minulla ainakin 4. kirjaan osui ne vähemmän kiinnostavat henkilöt. Tämä yhdistettynä siihen että päätapahtumat on tulleet esiin jo 3 kirjassa tekee neljännestä tosi tylsän.

Viides (A Dance with Dragons) on kuitenkin jo taas mielestäni hyvä kuten alkuosatkin. Kuudetta odottelen innolla :)

Vierailija
16/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoissa toki naisille käy välillä paskasti (mutta niin käy kyllä miehillekin välillä), mutta tv-sarja on kirjaa huomattavasti yksiulotteisempi ja karumpi naishahmojen suhteen. Yhtenä esimerkkinä telkkarisarjaan on moni seksikohtaus muutettu selkeämmin raiskaukseksi, esim Danyn ja Drogon suhteessa ykköskaudella ja nyt tällä uusimmalla kaudella Jaimen ja Cersein kohdalla. Lisäksi esim Aryan ja Sansan hahmot ovat kirjoissa ainakin omasta mielestäni paljon moniulotteisempia. Sarjassa tuntuu että Arya on vain suurpiirteinen karikatyyri kirja-Aryasta ja Sansan kohdalla hahmon syvyys tulee enemmän ajatusten kautta kirjoissa esiin, joita on ymmärrettävästi vaikea kuvata telkkariin.

Suosittelen lukemaan kirjat. :)

Vierailija
17/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoissa toki naisille käy välillä paskasti (mutta niin käy kyllä miehillekin välillä), mutta tv-sarja on kirjaa huomattavasti yksiulotteisempi ja karumpi naishahmojen suhteen. Yhtenä esimerkkinä telkkarisarjaan on moni seksikohtaus muutettu selkeämmin raiskaukseksi, esim Danyn ja Drogon suhteessa ykköskaudella ja nyt tällä uusimmalla kaudella Jaimen ja Cersein kohdalla. Lisäksi esim Aryan ja Sansan hahmot ovat kirjoissa ainakin omasta mielestäni paljon moniulotteisempia. Sarjassa tuntuu että Arya on vain suurpiirteinen karikatyyri kirja-Aryasta ja Sansan kohdalla hahmon syvyys tulee enemmän ajatusten kautta kirjoissa esiin, joita on ymmärrettävästi vaikea kuvata telkkariin.

Suosittelen lukemaan kirjat. :)

Vierailija
18/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 08:49"]

Minä olen ihan koukussa sarjaan, mutta jostain syystä en ole innostunut kirjoista. Olen lukenut ekaa kirjaa puoleen väliin asti.

[/quote]

Lisään vielä, että englanniksi olen lukenut, mutta kun ei niin ei. En tajua miksi, yleensä rakastan fantasiaa. 

Vierailija
19/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

George R. R. Martinin naishahmot ovat mielestäni harvinaisen hyviä ja moniulotteisia, etenkin kun ottaa huomioon, että kirjailija on mies. Sekä mies- että naishahmoissa on monenlaisia henkilöitä, hyviä ja pahoja, älykkäitä ja tyhmiä, heikkoja ja vahvoja sekä kaikkea siltä väliltä.

Vierailija
20/30 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän ketjun luettuani en voi enää tyytyä vain katselemaan sarjaa, kirjat on saatava ja englanniksi vielä.

Hyvä, että tulin kysyneeksi:)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi