Katsoin 5-luokkalaiseni ympäristöopin kirjaa ja siellä oli kokonainen kappale seksille. Tyttö on vasta 11
jaa että näin. No onneksi kappale on vasta kirjan lopussa joten aikaa vielä on. Nyt meni oma opetusjärjestys sekaisin. Itse olisin vielä odottanut pari vuotta ) :
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika pienenkin tulisi jollaan tasolla tietää, että tietää mikä on sopimatonta kohtelua ja osaa kertoa siitä turvalliselle aikuiselle, jos joutuu uhriksi. Samoin tieto auttaa että ei ole paine aloittaa liian nuorena edes oman ikäisten kanssa.
Näin juuri. Meillä aiheesta on puhuttu tytön kanssa jo ensimmäiseltä luokalta lähtien. On nyt myös viidennellä. Pointti on puhua iälle sopivasti. Joka vuosi ollaan sitten kerrottu lisää, kun lapsi on kysynyt.
Meillä päin on useamman kerran pyörinyt miehiä houkuttelemassa pieniä tyttöjä autoon tai ostamaan karkkia. Kerran osui oman tytön kaverin kohdalle. Tällä kaverilla ei ollut mitään tietoa vaarasta vaan oli jo lähdösssä mukaan. Omani tiesi mikä se vaara on ja sai kaverinkin pelastettua tilanteesta. Olivat 1-2-luokkalaisia.
Toisekseen minusta on ihan hyvä kertoa itse, eikä antaa lapsen olla kavereiden ti
Näiden setien varomista ei tietenkään opeteta, sillä sehän on aivan eri asia.
Ei siinä kauaa mene kun ovat niissä puuhissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se kannattaa puhua läpi ennen kuin alkaa ikä, jolloin seksin harrastaminen alkaa kiinnostaa.
No siihen ikään on vielä aika pitkä aika. Itse aloin kiinnostumaan seksistä vasta joskus kaksikymppisenä
ap
Kuulostaa epänormaalilta. Oliko sinulla joku kehityshäiriö?
No ei kai se niin tavatonta ole että joku menettää neitsyyden vasta parikymppisenä.
On se näiden nykyajan bissisten maailmassa. Ja onhan se rehkittävä, sillä pian pääsee avioliittoon pihtaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tytöillä se on ajankohtaista, mutta suuri osa pojista tulee olemaan inkkuja pitkälle kolmekymppisiin, ja osa läpi elämänsä. Ehkä poikien ei siis tarvisi näistä asioista tietää eikä tarvisi opettaa, säästyisi resursseja, kun ei opetettaisi asioita, mitä nämä euvät koskaan pääse tekemään
olen valistanut poikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se kannattaa puhua läpi ennen kuin alkaa ikä, jolloin seksin harrastaminen alkaa kiinnostaa.
No siihen ikään on vielä aika pitkä aika. Itse aloin kiinnostumaan seksistä vasta joskus kaksikymppisenä
ap
Ja jotkut kiinnostuu alle 15v. Oikeastihan se käydään tuossa vaiheessa läpi siksi, että siinä käydään samalla kaikki murrosikään liittyvä läpi. Näppärästi ennen sitä murrosikää, jotta tietävät mitä on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapseni koulukirjassa kerrottiin, että seksi on yksi ihmisen perustarpeista ja suorastaan glorifioitiin seksi ja kerrottiin erilaisista seksiaaioista houkuttelevaan sävyyn. "
Taidat lähinnä heijastella omaa ahdasmielisyyttäsi tuohon.
Olen aina sanonutkin, että seksi on perustarve, melkein tärkeimpiä tarpeita mitä on
syöminen, juominen ja naiminenhan ovat niitä elämän perusnaatintoja, vain aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai se niin tavatonta ole että joku menettää neitsyyden vasta parikymppisenä.
On nykyään. Mä olin 20+.
Siis meillä kyllä iso osa tiesi noista jo päiväkodissa. Ja onhan monella vanhempia sisaruksia ja kuuntelevat heidän ja porukoidensa parittelua. Missä ihmeen tynnyrissä osa muka elää?? Mediakin on keksitty tai vaikka antikvariaatit :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nykyään. Mä olin 20+.
Siitähän on ollut juttua, että se ensimmäinen kerta on vain viivästynyt. Tytöillä muutamalla vuodella, ja pojilla jopa vuosikymmenillä
Vierailija kirjoitti:
Onko edes ns " normaali seksivalistus", vai sellainen missä opetetaan että on ok ja normaalia panna ympäriinsä kaikkien kanssa? Missä ihannoidaan sateenkari ja trans juttuja .y.m?
Epäilen että näin on, valitettavasti. Sairas maailma.
Epäilen että lähditte nyt ahdasmielisyyslaukalle. En hetkeäkään usko opettajan ihannoivan ja opettavan viidesluokkalaisia panemaan kaikkien kanssa. Vaikka kuinka kiellätte tosiasiat, niin osa ihmisistä on muita kuin hereroita. Se ei katoa mihinkään riippumatta siitä, kuinka sammutetuksi valoilla te ajatte. Eikä nykymaailmassa onneksi yhdenkään sateenkaarilapsen tarvitse tuntea pelkoa ja häpeää siitä, että hän on juuri sellainen kuin on. Tässä haiskahtaa vähän kristillisyys taustalla, joten lisään tähän, että sateenkaarilapset ovat Luojan luomia, eikä teidän pitäisi arvostella luomistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nykyään. Mä olin 20+.
Siitähän on ollut juttua, että se ensimmäinen kerta on vain viivästynyt. Tytöillä muutamalla vuodella, ja pojilla jopa vuosikymmenillä
Niin, ja nuoret ja nuoret aikuiset harrastaa nykyään vähemmän seksiä kuin koskaan.
Seksi on luonnollinen osa ihmisen elämää. Älkää tehkö siitä mitään kummallista tai huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nykyään. Mä olin 20+.
Niin, ja nuoret ja nuoret aikuiset harrastaa nykyään vähemmän seksiä kuin koskaan.
Syytän siitä älypuhelimia ja teknologiaa. Muutaman vuosikymmenen päästä nähdään onko vähäseksisyys hyvä vai huono asia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko edes ns " normaali seksivalistus", vai sellainen missä opetetaan että on ok ja normaalia panna ympäriinsä kaikkien kanssa? Missä ihannoidaan sateenkari ja trans juttuja .y.m?
Epäilen että lähditte nyt ahdasmielisyyslaukalle. En hetkeäkään usko opettajan ihannoivan ja opettavan viidesluokkalaisia panemaan kaikkien kanssa. Vaikka kuinka kiellätte tosiasiat, niin osa ihmisistä on muita kuin hereroita. Se ei katoa mihinkään riippumatta siitä, kuinka sammutetuksi valoilla te ajatte. Eikä nykymaailmassa onneksi yhdenkään sateenkaarilapsen tarvitse tuntea pelkoa ja häpeää siitä, että hän on juuri sellainen kuin on. Tässä haiskahtaa vähän kristillisyys taustalla, joten lisään tähän, että sateenkaarilapset ovat Luojan luomia, eikä teidän pitäisi arvostella luomistyötä.
Samaa sukupuolta olevien suhteet, ovat Jumalan vastaisia, haureutta, syntejä, siinä missä heteroiden avo ja irtosuhteetkin.
Raamattu on erittäin selkeä siinä. Jumala rakastaa kaikkia, mutta ei hyväksy synneissä eläminen. Ihmisen tulee tehdä parannus. Seksistä tulisi pidättäytyä jos ei ole miehen ja naisen välisessä avioliitossa.
Huomaa myös että Jumalan Sana on ikuinen, eikä ole muutettavissa tai muokattavissa!
Erikoista. Me käsiteltiin noita juttuja vasta 8. luokalla ja sekin oli kiusallista.
Päiväkodissa töissä ollessani olen joutunut eskarilaisille sanomaan että toisten housuihin ei saa laittaa kättä ja kieltämään housujen alas vetämisen yms. Joten kyllä viimeistään koulussa noista pit kertoa.
Vierailija kirjoitti: 6 luokalla puhutaan jo seksiviihdepalveluista ja näistä kondomeista yms. Sitten vielä pitäisi lukea vanhemman kanssa
Ihanko totta? Eikö ne käsitellä siinä viitosluokan opetuksessa? Kondomithan ovat ehkäisyvälineitä (myös seksitaudeilta) ja yksi tärkeimpiä asioita oppia ennen seksin harrastamista. Kuudennella on biologiassa muita asioita. Seksiviihdepalveluista on tärkeää kertoa, ettei lapset saa pelkästään vääristynyttä tietoa ja luule, että joku sairas kaupallinen porvideo on oikea tapa seksin harrastamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että lähditte nyt ahdasmielisyyslaukalle. En hetkeäkään usko opettajan ihannoivan ja opettavan viidesluokkalaisia panemaan kaikkien kanssa. Vaikka kuinka kiellätte tosiasiat, niin osa ihmisistä on muita kuin hereroita. Se ei katoa mihinkään riippumatta siitä, kuinka sammutetuksi valoilla te ajatte. Eikä nykymaailmassa onneksi yhdenkään sateenkaarilapsen tarvitse tuntea pelkoa ja häpeää siitä, että hän on juuri sellainen kuin on. Tässä haiskahtaa vähän kristillisyys taustalla, joten lisään tähän, että sateenkaarilapset ovat Luojan luomia, eikä teidän pitäisi arvost
Muistutan vielä veeti 19v siitä, että missään raamatunkohdassa ei kielletä homoseksuaalisuutta. Tämä ajatus on tullut käännöksien välisessä risttintulkinnassa, jota ei ole auttanut Suomen puritaaniset asenteet 1500-luvulla, jolloin ensimmäisiä suomenkielisiä raamattuja kirjoitettiin
Pitäisi kertoa myös että seksi kuuluu avioliittoon. Miehen ja naisen, avioliitto kestää myös kuolemaan asti.
Joku, ei kaikki.