Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parempi itsetunto koiralle

Vierailija
30.10.2014 |

Koirani on todella alistuva, jopa arka. Matelee edessäni, haukkui vastaantuleville ihmisille ja koirille - pelkää selvästi ja haluaa puolustaa reviiriään. Lenkkeilystä on tullut helvettiä, kun koiran käytös on viime viikkoina pahentunut.

Koira ei siis ikinä ole aggressiivinen, tuo haukkuminenkin vain varoittamista. Jos tilanne päätyy niin, että koira tulee lähelle, niin mun puppe hyppää syliin. Koirakavereita silti löytyy.

Tavallaan koira on siis liikakiltti, kynsienleikkuussakin ihan tärisee. Heti kun toimenpide loppuu, niin alkaa nuolemaan käsiä ja naamaa kuin pyytääkseen anteeksi.

Rakastan tuota piskiä, mutta tilanne on hankala ja ahdistava, poden koko ajan huonoa omatuntoa, tuntuu kuin koira pelkäisi mua välillä. Silti se seuraa kaikkialle ja haluaa olla jatkuvasti sylissä. Sylissäkim on korvat luimussa.

Koiraihmiset, auttakaa! :(

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotu?

Vierailija
2/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:29"]Rotu?
[/quote]

Cavalier.

Lisäinfoksi sitten sellainen, että koiraa ei ikinä ole lyöty tms!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo perusluonne ei tule koskaan poistumaan, se on synnynnäistä temperamenttia. Tavallaan tuollainen koira on hyvin helppokin, eipä ainakaan ole uhmaamassa tai räyhäämässä.

Mutta tilanne kerrallaan voit totuttaa toki koriaa erilaisiin pelottaviin tilanteisiin. Palkkioiden kera, vähän kerrallaan vaikeustasoa nostaen. Esim. nuo toisten koirien kohtaamiset on sellainen asia mikä on aika helppokin opettaa niin ettei koira säiky ja räksytä. Periaate on helppo: järjestät tilanteita joissa koiran stressitaso ei mene yli (vieras koira tarpeeksi kaukana) ja palkkaat kun koira käyttäytyy hyvin. Vähitellen vaikeutat harjoituksia sitten kun onnistuu. Voit myös opettaa erillisen ohituskäskyn jos haluat. 

Kynsien leikkuuseen ja muihin hoitotoimenpiteisiin tuonluontoiset yksilöt eivät kokemukseni mukaan kovin hyvin totu. Itse trimmaan koiria ja kyllä minulla käy niitä asiakkaita jotka vuosienkin jälkeen joka kerta tärisee ja kuolaa pelosta siinä pöydällä, vaikka ikinä ei taatusti ole mitenkään koiraa satutettu siinä tilanteessa. Mutta loppujen lopuksi nuo hoitotoimenpiteet on vain pieniä hetkiä koiran elämästä, eikä sen elämä ole kurjaa vaikka silloin tällöin joutuukin vähän pakolla sellaista kestämään. 

"Heti kun toimenpide loppuu, niin alkaa nuolemaan käsiä ja naamaa kuin pyytääkseen anteeksi."

Ei se pyydä anteeksi, se on vain helpottunut kun selvisi pelottavasta tilanteesta. Se osoittaa iloaan selviämisestä, ei pyytele anteekis. Koirat eivät ikinä pyytele anteeksi mitään minun mielestäni, 20 vuoden koirakokemuksella ja 15 vuoden kasvattajakokemuksella. 

" Rakastan tuota piskiä, mutta tilanne on hankala ja ahdistava, poden koko ajan huonoa omatuntoa, tuntuu kuin koira pelkäisi mua välillä."

Tuskinpa se sinua pelkää, sillä on vaan vahva vietti alistua. Laumaeläimet on sellaisia, että toisilla on johtajan luonne ja toisilla alaisen luonne, eikä ne alaiset kärsi mitenkään siitä että toteuttavat sitä rooliaan laumassa joka niille on luontaista. Sinun koirallesi on luontaista olla "pomon edessä mateleva alainen", sen selviytymiskeino on nöyryys. 

Vierailija
4/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi haukkuminen muille koirille ei tarkoita että olisi arka. 

Vierailija
5/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:36"]

Toi haukkuminen muille koirille ei tarkoita että olisi arka. 

[/quote]

Ei tarkoita aina, mutta tässä tapauksessa voi hyvinkin olla että omistajan arvio syystä on oikea: haukkuu koska sitä pelottaa, joko stressiä purkaakseen tai varoittaakseen emäntää että huomasithan pelottavan pahiksen! Arvioin näin siksi että sopisi tuon koiran muuhun kuvattuun käytökseen hyvin. 

Muutenkin olen sitä mieltä, että arkuus tai varominen on useammin ohitushaukkumisen syynä kuin mitä ihmiset kuvittelee. Olen nähnyt joskus ihmisen sanovan että tämä on niin kauhean kovaluontoinen kun se haukkuu, ja koko koiran elekieli kertoo samaan aikaan arkuudesta ja varuillaanolosta. 

Vierailija
6/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella rakkaudella: naurahdin siitä ilosta miten pienet on meidän ongelmat! :)

Sinulla on aikaa ja energiaa huolehtia rakkaan lemmikin itsetunnosta :) Siitä tulee hyvä mieli.

Vierailija
7/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. kirjoittaja, kiitos! Paljon oli tuttua asiaa, onhan tässä tullut muutamaan otteeseen googlattua. Oli kiva kuitenkin kuulla ihan oikean ihmisen mielipide, eikä minkään takkuturkit.fi-sivun anonyymln kirjottajan. Tuntu hyvältä, ku ssanoit nöyryyden olevan osa koiran perusluonnetta, eikä se kärsi siitä. Kiitos vielä kerran! Kiva, että on ihmisiä, jotka jaksaa auttaa muita.

5. Mitäs syytä sä epäilisit tässä tilanteessa?

6. Näinpä :-)!

7. Haha, onhan koira kuitenkin iso osa mun arkea. Hyvä, jos tuli hyvö mieli silti! :-)

Vierailija
8/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa uusia asioita, kaikenlaisia temppuja, anna koiran löytää superherkkuja piiloista ja kehu maasta taivaaseen aina kun koira onnistuu. Koiran itseluottamus kasvaa, kun huomaa osaavansa ja saa kiitosta pomolta, aivan kuin ihmiselläkin! Koiran kanssa kannattaa myös leikkiä paljon ja antaa sen voittaa. 

Vierailija
9/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on pelokas ja epävarma koira, joka aina haukkuu sekä murisee toisille koirille. Ihmiset välttelevät, koska luulevat koirani käyvän kiinni. Hmh. :/ Jään seuraamaan. Koiramme joutui siis kerran ison koiran hampaisiin ja tämä on alkanut sen jälkeen.

Vierailija
10/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

..voi jeesus sentään...

Vierailija
11/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset oikeasti erota koiran haukkumisesta mikä on pelkoa/ahdistusta ja mikä aggressiota? Ei todellakaan ohitustilanteessa haukkuva koira ole aina vihainen. Ja sitten itse ongelmaan: suosittelen positiivista vahvistamista eli just namien kanssa totutat tilanteisiin.

Vierailija
12/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 22:03"]

Opetelkaa uusia asioita, kaikenlaisia temppuja, anna koiran löytää superherkkuja piiloista ja kehu maasta taivaaseen aina kun koira onnistuu. Koiran itseluottamus kasvaa, kun huomaa osaavansa ja saa kiitosta pomolta, aivan kuin ihmiselläkin! Koiran kanssa kannattaa myös leikkiä paljon ja antaa sen voittaa. 

[/quote]

Tätä suosittelen minäkin, ei se sen koiran perusluonnetta muuta mutta vahvistaa yhteyttä ja luottamusta lauman johtajaan eli koiran omistajaan. Ja tietysti lisää iloa elämään, kun on enemmän hauskaa tekemistä!

Jos ihan temppuja tai käskyjä haluaa kouluttaa, niin tuonluontoiselle koiralle sopii erityisen hyvin toiminnalliseen vahvistamiseen perustuva koulutus, jossa ei käytetä lainkaan pakkoja eikä rangaistuksia, vaan vain haluttuun käytökseen johdattamista ja siitä palkitsemista. Pieni kirjanen "Koira ja delfiini" on tällaisen koulutustavan erinomainen opas, josta löytyy kaikki tarpeellinen tieto koiran käytöksen muokkaamiseen melkein asiassa kuin asiassa. Usein puhutaan tuossa naksutinkoulutuksesta, mutta mitään naksutintahan ei ole pakko käyttää, vaan pääasia että on joku selkeä merkki jolla koiralle sanotaan että nyt meni oikein, meillä se esimerkiksi on vaan ihan "hyvä"-sana. Miellyttämishaluinen koira alkaa aika äkkiä idean tajuttuaan itse alkaa tarjota käytöksiä ja on todella iloinen kun saa tehtyä jotain mistä laumanjohtaja tykkää!

t. 4

Vierailija
13/13 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 22:08"]

Meilläkin on pelokas ja epävarma koira, joka aina haukkuu sekä murisee toisille koirille. Ihmiset välttelevät, koska luulevat koirani käyvän kiinni. Hmh. :/ Jään seuraamaan. Koiramme joutui siis kerran ison koiran hampaisiin ja tämä on alkanut sen jälkeen.

[/quote]

Nämä ovat vaikeita tapauksia, koska sillä koirallahan on erittäinkin rationaalinen syy olla puolustuskannalla: sen päälle on jo kerran hyökätty, mikä takaa ettei sitä kävisi toistekin? Siksi koira katsoo parhaaksi yrittää pelottaa pois hyökkääjiä murisemalla ja haukkumalla. 

Mutta tätäkin asiaa pystyy kouluttamaan vähitellen ja asteittain positiivisen vahvistamisen keinoin, palkitsemala esim. jos joskus jonkun pienen tai kauempana olevan koiran ohitus menee hyvin. Lisäksi voi vahvistaa koiran luottamusta siihen että omistaja hoitaa kyllä uhkatilanteet. Esim. jos minun koiriani lähestyy vieras irtokoira, MINÄ olen se joka menee tömistämään jalkoja ja huutamaan karkoittaakseen laumani kimpusta tunkeilijan, ja minun koirani voivat luottaa siihen että puolustan niitä. Tällainen vahvistaa niiden uskoa siihen ettei koirien itse tarvitse alkaa varmuuden vuoksi räyhätä: se on omistaja joka päättää kuka on vaarallinen ja kuka ei, ja joka tarvittaessa aloittaa tunkeilijan karkotuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan