Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tekee mielestäsi ihmisestä suomalaisen.

Vierailija
16.09.2021 |

Riittääkö siihen pelkkä suomen kansalaisuus vai tarvitaanko muutakin ? Ja toimiiko tämä myös toisinpäin ? Tuleeko esimerkiksi suomalaisesta ruotsalainen, kun hän muuttaa Ruotsiin ja saa kansalaisuuden ? Vai onko hän edelleen suomalainen, joka nyt vaan on Ruotsin kansalainen.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyperä. Sitä joko syntyy suomalaiseksi tai sitten joksikin muuksi. Suomalaiseksi ei voi tulla muulla tavalla eikä sitä voi menettää. Sikäli se eroaa  Suomen kansalaisuudesta, jonka voi elämänsä aikana saada, vaihtaa tai tulla kaksoiskansalaiseksi.

Minun vanhempani ovat molemmat suomalaisia ja minulla on Suomen kansalaisuus. Olen myös ajoittain asunut Suomessa. Mutta olen mielestäni australialainen, en suomalainen.

22/44 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että on elänyt lapsuutensa Suomessa.

Lähiössä neljän seinän sisällä elänyt suomea osaamaton ja kouluja osaamaton, jengielämään kouliintunut islamistinen ihminen ei ole suomalainen vaikka olisi elänyt lapsuutensa suomessa. Kiinni, koppiin ja ulos.

Mutta mikäs hän sitten on, jos ei ole elänyt sitä lapsuuttaan missään muuallakaan?

Tuo onkin hyvä kysymys. Monet noista ei tunne olevansa mistään kotoisin eikä kuuluvansa mihinkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyperä. Sitä joko syntyy suomalaiseksi tai sitten joksikin muuksi. Suomalaiseksi ei voi tulla muulla tavalla eikä sitä voi menettää. Sikäli se eroaa  Suomen kansalaisuudesta, jonka voi elämänsä aikana saada, vaihtaa tai tulla kaksoiskansalaiseksi.

Minun vanhempani ovat molemmat suomalaisia ja minulla on Suomen kansalaisuus. Olen myös ajoittain asunut Suomessa. Mutta olen mielestäni australialainen, en suomalainen.

Etninen suomalainen siis, australiansuomalainen. Etnisyys ei ole mielipidekysymys, Suomessa syntynyt ja asunut somalaisten vanhempien lapsi on silti somali, suomensomali.

Vierailija
24/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kirjoitukset ovat täyttä roskaa! Mun isän äiti oli ruotsalainen, eli siis isäni ei ole oikea suomalainen kun ei ole (monikossa) suomalaisista vanhemmista syntynyt, vaikkakin Suomessa syntyikin ja huolimatta siitä että hänen isänsä on suomalainen? Minä siis en ole myöskään suomalainen koska isäni ei? Ja omat lapseni eivät ole suomalaisia kun minä, heidän äitinsä, en ole suomalainen ja tuolla miehelläkin, lasteni isällä, oli onnettomalla joku isomummon mummo Venäjältä? Toinen lapsistani kävi vielä vahingossa Saksassa syntymässä, voi kauheeta! Ollaan siis niin täysin ei-suomalainen perhe kun voi? Vaikka on Suomen passit?

Vierailija
25/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvyys ja tilannetaju. Ei nalkuta/jankuta/toista toisille, ei ole se epämiellyttävä hammaslääkäri tai sen avustaja joka vihjailee sipseistä, vaikka et syö edes niitä. Sen sijaan kirjoittaa listan huonoista juomista ja ruuista vaikka nettiin. Asiat hoidetaan sivistyneesti, fiksusti, ei liikaa byrokratiaa ja juoksemista, jää aikaa muulle. Maailma pelastuu.

Vierailija
26/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokerikorttina sanoisin kouvolatukka. Sitä et näe muualla maailmassa.

Vierailija
27/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ja Suomen kansalainen on eri asia. Vain suomalaisena syntynyt on suomalainen. Ei kukaan muu. He voivat olla Suomen kansalaisia muttei se ei tee heistä suomalaisia. Eri asia.

Vierailija
28/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis eihän tässä ollut kyse siitä, että ketään pakotettaisiin tuntemaan itseänsä suomalaiseksi.

Vierailija
29/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeruus ja kyräily.

Suomalainen ei sano mitään suoraan ja maksaa vaikka 100e että naapuri ei saa kahtakymppiä ilmaiseksi.

Vierailija
30/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten näkee! Oli jopa Voguen sivuilla muutamia vuosia sitten =D

Vierailija
31/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suomalainen on se, joka kokee olevansa suomalainen.

Vierailija
32/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole suomalaiset vanhemmat niin ei ole suomalainen. Niin yksinkertaista.

Vierailija
33/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta suomalainen on se, joka kokee olevansa suomalainen.

Ei se etnisyys muutu. Jos ei ole suomalaiset vanhemmat niin ei ole suomalainen. Sama asia kuin sukupuolta ei voi vaihtaa. Suomen kansalainen voi kyllä olla muttei suomalainen. Suomalaiseksi synnytään.

Vierailija
34/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kirjoitukset ovat täyttä roskaa! Mun isän äiti oli ruotsalainen, eli siis isäni ei ole oikea suomalainen kun ei ole (monikossa) suomalaisista vanhemmista syntynyt, vaikkakin Suomessa syntyikin ja huolimatta siitä että hänen isänsä on suomalainen? Minä siis en ole myöskään suomalainen koska isäni ei? Ja omat lapseni eivät ole suomalaisia kun minä, heidän äitinsä, en ole suomalainen ja tuolla miehelläkin, lasteni isällä, oli onnettomalla joku isomummon mummo Venäjältä? Toinen lapsistani kävi vielä vahingossa Saksassa syntymässä, voi kauheeta! Ollaan siis niin täysin ei-suomalainen perhe kun voi? Vaikka on Suomen passit?

kun mennään historiassa tarpeeksi pitkälle ilmenee ettei kukaan ole suomalainen.

Vierailija
35/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietipä sitten saamelaisen määritelmää. Joku esi-isä jonkin sukuhaaran mutkan takaa tekeekin ihmisestä ehdan saamelaisen, vaikka kaikki muut sukulaiset olisivat ei-saamelaisia?

Et ole vielä suomenruotsalaisista kuullut?

Vierailija
37/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ja Suomen kansalainen on eri asia. Vain suomalaisena syntynyt on suomalainen. Ei kukaan muu. He voivat olla Suomen kansalaisia muttei se ei tee heistä suomalaisia. Eri asia.

eli jos vauva syntyy suomessa mutta vanhemmat ottaa kimpsut ja kampsut muuttaa ulkomaille ja hetken päästä vauva on saanut toisen maan kansalaisuuden ja elää 80 vuotta jossain maassa hän on silti suomalainen vaikka ei edes tiedä missä suomi on?

Vierailija
38/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut käydä Englannissa? Saattaisit yllättyä 😂

Vierailija
39/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli jos vauva syntyy suomessa mutta vanhemmat ottaa kimpsut ja kampsut muuttaa ulkomaille ja hetken päästä vauva on saanut toisen maan kansalaisuuden ja elää 80 vuotta jossain maassa hän on silti suomalainen vaikka ei edes tiedä missä suomi on?

Niin eli kyllä edelleen se on suomalainen. Etnisyys ei muutu vaikka muuttaa toiseen maahan. On suomalainen mutta on toisen maan kansalainen. Niin yksinkertaista tajuta.

Vierailija
40/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helkatti sentään joitakin kommentteja! Miten kukaan tahansa voi olla muka suomalainen? Että itse pystyy määrittämään kuka on suomalainen. Jos molemmat vanhemmat on suomalaisia niin silloin on suomalainen! Ei sitä itse voi päättää minkä maalainen on. Tämä menee samaan sarjaan kuin nämä sukupuoli sekoilut. Nykyaika on p as k aa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi