Miten köyhällä on varaa sijoittaa?
Eikö sijoittamiseen päde se sääntö, että sijoita vain se minkä olet valmis menettämään? Sanotaan, että voisin sijoittaa lapsilisistä kertyneet 15 tonnia ja pistää ne kasvamaan. Käytännössä en kuitenkaan ole valmis menettämään tuota rahaa, sillä kyseessä on lapsen opiskelukassa ja jos tuo raha katoaa, en millään ehdi ajoissa säästämään toista samansuuruista summaa siihen mennessä kun lapsi tulee niitä tarvitsemaan.
Onko sijoittaminen siis kuitenkin mediahypetyksestä huolimatta vain rikkaiden etuoikeus?
Kommentit (25)
Voi aloittaa pienelläkin summalla, vaikka 20€/kk. Sijoitusaika merkitsee enemmän kuin alkupääoma.
Itse olen köyhä opiskelija ja sijoitan silti 20-50€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Voi aloittaa pienelläkin summalla, vaikka 20€/kk. Sijoitusaika merkitsee enemmän kuin alkupääoma.
Ja mitä jos sijoituksesi menee miinukselle? Haittaako, että menetät nuo rahat?
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteitä?
Älä ikinä sijoita enempää kuin olet valmis häviämään. Rahastoja voi ostaa S-pankissa vaikka kympillä. Ei kannata aloittaa korkean riskin rahastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä opiskelija tekee parhaan sijoituksensa syömällä terveellisesti. Jos polttaisi tupakkaa niin sitten kannattaisi lopettaa ja sijoittaa nekin rahat. Köyhän opiskelijan kannattaa valmistua ajoissa, koska nuoruus on nykytyöemässä valttia.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla saakin odottaa hautaan asti järkevää tuottoa, jollei sitten vahingossa osu johonkin kultasuoneen.
Hajautus ja pitkä sijoitusaika, ei kaikkia ropoja yhteen sijoituskohteeseen.
Kuvitellaan, että olisit nyt sijoittanut viimeiset 2 vuotta, 20€/kk (=480€), ns. "stabiileihin" yhtiöihin...
Tänään arvo olisi hieman alle 230€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ärsyttäisi mutta ei se mikään maailmanloppu olisi. Jos menettäisin kaikki, olisin vain samassa tilanteessa kuin silloin, jos en olisi koskaan aloittanutkaan säästämään ja sijoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: