Miten köyhällä on varaa sijoittaa?
Eikö sijoittamiseen päde se sääntö, että sijoita vain se minkä olet valmis menettämään? Sanotaan, että voisin sijoittaa lapsilisistä kertyneet 15 tonnia ja pistää ne kasvamaan. Käytännössä en kuitenkaan ole valmis menettämään tuota rahaa, sillä kyseessä on lapsen opiskelukassa ja jos tuo raha katoaa, en millään ehdi ajoissa säästämään toista samansuuruista summaa siihen mennessä kun lapsi tulee niitä tarvitsemaan.
Onko sijoittaminen siis kuitenkin mediahypetyksestä huolimatta vain rikkaiden etuoikeus?
Kommentit (25)
Voi aloittaa pienelläkin summalla, vaikka 20€/kk. Sijoitusaika merkitsee enemmän kuin alkupääoma.
Itse olen köyhä opiskelija ja sijoitan silti 20-50€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Voi aloittaa pienelläkin summalla, vaikka 20€/kk. Sijoitusaika merkitsee enemmän kuin alkupääoma.
Ja mitä jos sijoituksesi menee miinukselle? Haittaako, että menetät nuo rahat?
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteitä?
Älä ikinä sijoita enempää kuin olet valmis häviämään. Rahastoja voi ostaa S-pankissa vaikka kympillä. Ei kannata aloittaa korkean riskin rahastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä opiskelija tekee parhaan sijoituksensa syömällä terveellisesti. Jos polttaisi tupakkaa niin sitten kannattaisi lopettaa ja sijoittaa nekin rahat. Köyhän opiskelijan kannattaa valmistua ajoissa, koska nuoruus on nykytyöemässä valttia.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla saakin odottaa hautaan asti järkevää tuottoa, jollei sitten vahingossa osu johonkin kultasuoneen.
Hajautus ja pitkä sijoitusaika, ei kaikkia ropoja yhteen sijoituskohteeseen.
Kuvitellaan, että olisit nyt sijoittanut viimeiset 2 vuotta, 20€/kk (=480€), ns. "stabiileihin" yhtiöihin...
Tänään arvo olisi hieman alle 230€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ärsyttäisi mutta ei se mikään maailmanloppu olisi. Jos menettäisin kaikki, olisin vain samassa tilanteessa kuin silloin, jos en olisi koskaan aloittanutkaan säästämään ja sijoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla saakin odottaa hautaan asti järkevää tuottoa, jollei sitten vahingossa osu johonkin kultasuoneen.
Eläkesäästöjä tässä nimenomaan lähinnä ollaankin keräämässä, pitkä sijoitusaika kun on se metkittävin tekijä.
30€/kk sijoituksella vaikkapa 7% vuosotuotolla kertyy 50 vuodessa jo 151 000€ ja olettettavasti nostan kuukausisijoitussummaani palkan noustessa.
Nyt on kyllä hyvä hetki seurata pörssikursseja, että laskeeko ne. En tiedä minkä ikäiselle voi avata osakesäästö- tai arvo-osuustilin niin, että niille ostetut osakkeet on sen henkilön nimissä, jolle ne on tarkoitettu. Siinähän on se kolmen vuoden välein tehtävän verovapaan lahjoituksen raja. Ellei lapsilisät jo valmiiksi ole lapsen nimissä olevalla tilillä. Hyviä osinkoa maksavia yhtiöitä voi ostaa tuolla summalla useitakin, tai ostaa uusia tänä syksynä listautuvia firmoja. Ostaa ja antaa olla, niin osingot tuo lisää rahaa tai noiden uusien firmojen kurssi nousee ostohetkestä. Tai sitten laittaa vaan esim. kolmasosan kassasta osakkeisiin ja loput on käteisenä.
shorttaamalla kirjapitokikkailevaa lafkaa ja katsoa kun käry nousee.
Laitan kuukausittain säästöön rahastoihin (3) eri ja välillä ostan pörssiosakkeita. Lisäksi pari sijoitus asuntoa oman asunnon lisäksi. Kyllä saa pienestäkin rahasta säästettyä kun haluaa ja päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ärsyttäisi mutta ei se mikään maailmanloppu olisi. Jos menettäisin kaikki, olisin vain samassa tilanteessa kuin silloin, jos en olisi koskaan aloittanutkaan säästämään ja sijoittamaan.
Tässähän se tulikin, ei ole maailmanloppu. Minulle olisi, jos nuo rahat katoaisivat koska niillä on tarkoitus rahoittaa nuoren ensimmäinen korkeakoulututkinto.
Sijoitus on aina riski. Niin köyhille kuin rikkaille. Raha kun ei kasva puussa.
Miksi ainoa vaihtoehto on pistää koko opiskelukassa likoon? Millä aikavälillä sen on tarkoitus tuottaa? Ja jos koko kassa menisikin (mikä ei ole mahdollista kuin pörssiromahduksessa > yritykset tekevät konkurssit > niidenkin osakkeet paniikissa myyt lähes ilmaiseksi, jotka eivät konkurssia tehneet), niin miksi lapsi ei voi aloittaa säästämistä tyhjästä? Kun minä aikanaan aloitin opinnot 19-vuotiaana uudella paikkakunnalla, minulla oli omaisuutta ja säästöjä n. 2000 euron edestä. Lapsesiko ei voi harkita esim. halpaa soluasumista ja tehdä opintojen ohessa pientä keikkatyötä?
Jos pääoma on 0 ja aloittaa sijoittamaan tänään 50e/kk niin 25v päästä keskimääräisellä 7% tuotolla on kertynyt 40 504e.
Tosin luultavasti ja toivottavasti tilanteesi paranee 25 vuoden aikana, niin saat enemmän sijoitettua kuin 50e kuussa.
No siis itse olen säästänyt lapsille indeksiin 15€/kk. Tämä summa minulla olisi siis tarvittaessa varaa menettää. Säästän myös erikseen säästötilelle, etteivät kaikki munat ole samassa korissa.
Mutta sitten kun vaikka sen 18 vuotta säästät 15€ rahastoon siellä pitäisi muhia lapselle ihan mukava pesämuna. Siten köyhälläkin on tähän varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä heti oteta pois,vaan pitkän tähtäyksen sijoitus se on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole kahdestakympistä,hän opettelee sillä rahalla,ja kun valmistuu,sijoittaa suuremmin!
Mielipiteitä?