Miten köyhällä on varaa sijoittaa?
Eikö sijoittamiseen päde se sääntö, että sijoita vain se minkä olet valmis menettämään? Sanotaan, että voisin sijoittaa lapsilisistä kertyneet 15 tonnia ja pistää ne kasvamaan. Käytännössä en kuitenkaan ole valmis menettämään tuota rahaa, sillä kyseessä on lapsen opiskelukassa ja jos tuo raha katoaa, en millään ehdi ajoissa säästämään toista samansuuruista summaa siihen mennessä kun lapsi tulee niitä tarvitsemaan.
Onko sijoittaminen siis kuitenkin mediahypetyksestä huolimatta vain rikkaiden etuoikeus?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi aloittaa pienelläkin summalla, vaikka 20€/kk. Sijoitusaika merkitsee enemmän kuin alkupääoma.
Itse olen köyhä opiskelija ja sijoitan silti 20-50€/kk.
Ja mitä jos sijoituksesi menee miinukselle? Haittaako, että menetät nuo rahat?
Käytännössä aika mahdotonta menettää kaikki sijoitetut rahat. Jokainen sijoittamista harjoittava ymmärtää hajauttaa, eikä jättäytyä yhden kortin varaan.
Arvo-osuustilin saa avata lapselle heti kun on nimi/hetu.Tosiaan se muutama kymppi kuussakin on 18 vuoden päästä paljon.Riskiä aina on toki,mutta mikä on vaihtoehto ?Se ettei säästä tai sijoita ollenkaan?Toki perus 20e/kk säästö tilillekin on ok,mutta eipä se kasva korkoa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteitä?
Älä ikinä sijoita enempää kuin olet valmis häviämään. Rahastoja voi ostaa S-pankissa vaikka kympillä. Ei kannata aloittaa korkean riskin rahastoilla.
Ei kannata aloittaa rahastoilla, vaan sijoittaa ihan itse, suoraan osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitus on aina riski. Niin köyhille kuin rikkaille. Raha kun ei kasva puussa.
Miksi ainoa vaihtoehto on pistää koko opiskelukassa likoon? Millä aikavälillä sen on tarkoitus tuottaa? Ja jos koko kassa menisikin (mikä ei ole mahdollista kuin pörssiromahduksessa > yritykset tekevät konkurssit > niidenkin osakkeet paniikissa myyt lähes ilmaiseksi, jotka eivät konkurssia tehneet), niin miksi lapsi ei voi aloittaa säästämistä tyhjästä? Kun minä aikanaan aloitin opinnot 19-vuotiaana uudella paikkakunnalla, minulla oli omaisuutta ja säästöjä n. 2000 euron edestä. Lapsesiko ei voi harkita esim. halpaa soluasumista ja tehdä opintojen ohessa pientä keikkatyötä?
Kiitos. Hyviä vaihtoehtoja. Voisin sijoittaa osan, jolloin osa säästyisi takuuvarmasti.
Tietysti lapsi tekee töitä opintojen ohella ja asuu edullisesti kotona tai muualla. Tuolla summalla ajattelin korvata lähinnä opintolainan, jotta lapsi ei heti joutuisi ottamaan suuria lainoja. Nykyisin lainasummat ovat todella suuria minun nuoruuteeni verrattuna ja työelämäkin on raaempaa.
AOT:in voi avata heti kun henkilötunnus on saatu. OST:ista en tiedä, ei ole ollut omalle lapselle ajankohtaista.