Miten köyhällä on varaa sijoittaa?
Eikö sijoittamiseen päde se sääntö, että sijoita vain se minkä olet valmis menettämään? Sanotaan, että voisin sijoittaa lapsilisistä kertyneet 15 tonnia ja pistää ne kasvamaan. Käytännössä en kuitenkaan ole valmis menettämään tuota rahaa, sillä kyseessä on lapsen opiskelukassa ja jos tuo raha katoaa, en millään ehdi ajoissa säästämään toista samansuuruista summaa siihen mennessä kun lapsi tulee niitä tarvitsemaan.
Onko sijoittaminen siis kuitenkin mediahypetyksestä huolimatta vain rikkaiden etuoikeus?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi aloittaa pienelläkin summalla, vaikka 20€/kk. Sijoitusaika merkitsee enemmän kuin alkupääoma.
Itse olen köyhä opiskelija ja sijoitan silti 20-50€/kk.
Ja mitä jos sijoituksesi menee miinukselle? Haittaako, että menetät nuo rahat?
Käytännössä aika mahdotonta menettää kaikki sijoitetut rahat. Jokainen sijoittamista harjoittava ymmärtää hajauttaa, eikä jättäytyä yhden kortin varaan.
Arvo-osuustilin saa avata lapselle heti kun on nimi/hetu.Tosiaan se muutama kymppi kuussakin on 18 vuoden päästä paljon.Riskiä aina on toki,mutta mikä on vaihtoehto ?Se ettei säästä tai sijoita ollenkaan?Toki perus 20e/kk säästö tilillekin on ok,mutta eipä se kasva korkoa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteitä?
Älä ikinä sijoita enempää kuin olet valmis häviämään. Rahastoja voi ostaa S-pankissa vaikka kympillä. Ei kannata aloittaa korkean riskin rahastoilla.
Ei kannata aloittaa rahastoilla, vaan sijoittaa ihan itse, suoraan osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitus on aina riski. Niin köyhille kuin rikkaille. Raha kun ei kasva puussa.