Astmaatikon PEF-mittari, mitä se mittaa??
Mitä PEF-mittarilla mitataan ja mitkä ovat terveen aikuisen normaalilukemat mittarista? Entä mikä on raja-arvo sille, että astma voidaan diagnosoida?? Terveisin Apuja kaipaileva!
Kommentit (11)
Mitataan keuhkojen tilavuutta. Normaalit arvot riippuvat mm iästä.
Mun normaali arvo mun mitoilla olisi 470. Mun maksimi on parhaimmilaan 350.
Pitkän jakson mittaus + spirometrian perusteella ja muilla tiedoilla tehdään astmadiagnoosi.
t. astmaatikko
Se mittaa uloshengityksen voimakkuutta. Joka mittauskerralla pitää puhaltaa vähintään kolme kertaa niin, että tulos on suurinpiirtein sama. Helposti ekalla puhalluksella tulee hyvä arvo, mutta seuraavat tipppuvat. Puhalluksia pitää tehdä parin viikon ajan aamuin illoin. Jos vuorokausivaihtelu on suurta, niin se viittaa astmaan, amoin jos puhallusarvot nousevat selvästi avaavan lääkkeen jälkeen.
Puhallusarvot vaihtelevat eri ihmisillä, joten PEF:n avulla selviää se oma arvo. Minulla oli arvot parhaillaan ennen astmaa päälle 600, nykyisin noin 450. Ikää on tullut kymmenen vuotta lisää, mutta pituus on pysynyt samana.
Astmatutkimuksissa tehdään spirometriatutkimus ja ainakin minulla histamiinialtistus. Jos keuhkot ovat kunnossa ei altistuksen jälkeen puhallusarvot laske. Itse sain siinä pahan astmakohtauksen ja diagnoosi oli sillä selvä. Oli muuten tosi pelottavaa, kun yhtäkkiä en kyennyt hengittämään.
OK! Miten niitä arvoja sitten seurataan ja tulkitaan ja pitääkö mittaria puhaltaa joka päivä koko loppuelämä vai vaan tietyn ajan diagnoosin saannin jälkeen?:) Ap
Mittaa kyllä uloshengityksen huippuVIRTAUSTA hetkellisesti litroina minuutissa. Eli kuinka nopeasti pystyt tyhjentämään keuhkosi.
Tietyn ajan että saadaan lääkitys kohdalleen. Sen jälkeen tarvittaessa ja/tai kontrollien yhteydessä. Oikea puhallustekniikka on olennainen. Keuhkot tyhjäksi nopealla voimakkaalla puhalluksella, ei hitaasti kuten poliisin puhallutuksissa.
Astmaatikolla tulokset paranevat lääkkeen avulla. Terveellä ei. Siitä lääkityn ja lääkitsemättömän puhalluksen erosta huomataan astma. Terveellä siis eroa ei tule.
Mä en ole enää vuosiin seurannut, pari kertaa puhallellut joskus testimielessä. Lapsena puhaltelin vuosia, mutta tarvetta ei olis ehkä ollut. Aluksi kannattaa puhaltaa säännöllisesti joka päivä (joitakin viikkoja ehkä?), niin sitten tietää mikä se oma normaalitilanne on. Kannattaa seurata sitä eri tilanteissa (ennen/jälkeen lääkkeen, rasituksen jälkeen, flunssassa ollessa) ja sitten myöhemmin tarkistusmielessä tietyin väliajoin, että näkee mahdolliset muutokset.
Numero 10 vielä jatkaa, että mulla oli teininä parhaimmillaan joku vähän yli 300 tulos ja pikaisen googlauksen perusteella olisi pitänyt olla yli 400. Kipeänä (flunssassa) tuli sitten 100:n luokkaa. Sen verran mitä olen aikuisena mittaillut, niin ei ne tulokset ole parantuneet selvästi, vaikka säännölliset lääkkeet sain luvan lopettaa joskus ennen kuin täytin 18.
Ja jatkan vielä, että täältä voi laskurilla tarkistaa, että mitkä ne normiarvot pitäisi olla: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pgr00014
Mitä vittua taas?? Tekstiä ei tabletilla pysty jatkamaan kuin tästä alusta.
Pef-mittari mittaa Ilman maksimi virtausta keuhkoista, en muista arvoja, mutta kotona käytettävää vehettä oppii nopeasti oikealla (väärällä) puhallustekniikalla kusettamaan kun vähän puhaltelee siihen