Olen Facebookissa toisella nimellä. Siitä onkin tullut ongelma.
Lähdin Facebookista keväällä, kun kyllästyin kaikkien pinnallisiin päivityksiin ja älytöntä onnea hehkuttaviin kuviin. Facebookia seuratessa tuli vain sellainen olo, ettei kenelläkään mene koskaan huonosti. Siihen kyllästyi.
No, poistin tilin ja avasin toisella nimellä profiilin kirpputoreja varten. Alueella on tosi kiva ja toimiva FB-kirpputori ja moni asia nyt vain hoituu helposti Facebookissa. Kavereita tällä profiililla ei ole, eikä tule.
Nyt olenkin huomannut, että kun olen väärällä nimellä Facebookissa, joudun aina esittelemäänkin itseni väärällä nimellä näitä kirpputorijuttuja hakiessani. Soittelen, että "Hei täällä on Maija (vaikka oma nimi olisi Liisa)". Tuntuu jotenkin skitsolta.
Mietin, että mitä ihmiset ajattelevat, jos saavatkin jostain tietää oikean nimeni? Onko se tosi hämäräperäisen oloista, vai ei mitään väliä? Ihmettelisitkö itse, jos Maija Mäkelä olisikin oikeassa elämässä Liisa Koivisto?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:02"]Ihmettelisitkö itse, jos Maija Mäkelä olisikin oikeassa elämässä Liisa Koivisto?
[/quote]
Joo. En tosin ihmettelisi, jos Maija Mäkelä olisikin Elina Mäkelä. Mä olen FB:ssa täysin keksityllä ulkomaalaisella nimellä, kun työn vuoksi täytyy tunnus olla.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:04"]
Pitäisin outona. Mikset voi olla ihan oikealla nimelläsi "Liisa Kirppari Koivisto", etkä vaan hyväksy kaveripyyntöjä sille profiilille?
[/quote]
Siksi, etten halua yhtään kaveripyyntöjä. Kavereille olen sanonut, etten ole enää Facebookissa. He eivät tiedä, että pyörin samoilla kirppiksillä eri nimellä.
ap
Voisihan se varsinkin kauppoja tehdessä tuntua oudolta, saattaisi käydä mielessä että onkohan tavara varastettua tms. Onko mahdoton ajatus, että FB-nimesi liittyisi edes jotenkin sinuun, esim. jos nimesi on Miia, tekisit profiilin nimellä Mimmi, Mimmu tms.? Sitä ei haulla löytäisi, mutta ei tarvitsisi myöskään selitellä.
Miksei Liisa Koivisto voisi olla FB:ssä vaikka Lissu K?
Pistä sille profiilille oikea etunimesi, niin se Liisa tässä moi ei enää kuulosta skitsolta.
Monesti huutonetissä kauppaa hoitaa joku muu kuin kenen nimellä tunnus on... usein kai vaimo miehensä nimissä olevalla tunnuksella... ei tuo mielstäni ole ongelma, asiaahaan siinä setvitään eikä ystävyyssuhteita.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:07"]
Voisihan se varsinkin kauppoja tehdessä tuntua oudolta, saattaisi käydä mielessä että onkohan tavara varastettua tms. Onko mahdoton ajatus, että FB-nimesi liittyisi edes jotenkin sinuun, esim. jos nimesi on Miia, tekisit profiilin nimellä Mimmi, Mimmu tms.? Sitä ei haulla löytäisi, mutta ei tarvitsisi myöskään selitellä.
[/quote]
Totta. Voinhan vielä poistaa tuonkin profiilin ja ottaa jonkun, jossa olisi edes jotain samaa. Aiemmin ei ollut mitään ongelmia, mutta nyt tämän "Maijana" oleminen on alkanut hämmentää vähän liikaa.
ap
No en varmaan suuresti asiaa miettisi, tietysti kun kauppaa tehdään niin voi olla että jos saisin tietää niin välttelisin kauppoja feikkipersoonan kanssa. Mulla on facessa kyllä ihmisiä feikkinimillä mutta heillä on siihen hyvä syy (julkisuuden ihmisiä).
Pitäisin outona ja epäilyttävänä tuollaista. Luultavasti en haluaisi tehdä kauppoja kanssasi enää. Paremmin ymmärtäisin esim. keksityn nimimerkin käytön kuin koko nimen itse päästään keksimisen. "Kirppari-Lissu" niminen henkilö antaisi vaikutelman yksityisyyttään varjelevasta tyypistä, joka ei halua käyttää facebookia mihinkään muuhun kuin kirpparijuttuihin. Sen sijaan Maija Makkonen joka ei oikeasti olekaan Maija Makkonen vaikuttaisi jotenkin identiteettivarkaudelta tms...
No jos kävisi selväksi että joku myy jotain väärällä nimellä niin väistämättä tulee mieleen että onko kyseessä varastettua tavaraa jota myy. Tai myykö jotain muuta laitonta oikeesti ja kirpputoritoiminta on peitteenä.
No miten sitä vanha kansa sanoo. Tyhmä pää ja niin edelleen......
No ei mua kyllä haittais vaikka eri nimellä esiintyisit. Mistä mä sun oikean nimen muka saisin selville ja vaikka saisinkin niin so what?? En mä ensimmäisenä kuitenkaan ajattelis että olisit valtakunnan vihollinen nro 1 :)
Facebookin säännöissä määrätään, että profiilissa on oltava oma, oikea nimi. Jos on vaan eri nimi, eihän sitä kukaan huomaa, mutta tuollaisia Lissu Kirppari tyylisiä poistetaan kyllä.
Aika monella näkyy olevan pelkät etunimet,tai esim toinen nimi ja tyttönimi tms.
Esim jos minun nimeni olisi Ulla Maija Kaarina Uotinen os. Metsälä(huom keksin tämän nimen hatusta!) Niin kirppisnimenä voisi olla:
- Ulla Maija Kaarina
-Maija Kaarina
-Maija Metsälä
-Kaarina Metsälä
Silloin olisi vaikea hakea oikealla totutulla nimellä- Ulla Uotinen- Hakea fasesta tai googlailla. Eikä olisi valehteluakaan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:20"]
Aika monella näkyy olevan pelkät etunimet,tai esim toinen nimi ja tyttönimi tms.
Esim jos minun nimeni olisi Ulla Maija Kaarina Uotinen os. Metsälä(huom keksin tämän nimen hatusta!) Niin kirppisnimenä voisi olla:
- Ulla Maija Kaarina
-Maija Kaarina
-Maija Metsälä
-Kaarina Metsälä
Silloin olisi vaikea hakea oikealla totutulla nimellä- Ulla Uotinen- Hakea fasesta tai googlailla. Eikä olisi valehteluakaan.
[/quote]
Tai vaan Ulla-Maija tms
Olen facebookissa toisella nimelläni ja juuri äsken tuli viesti,että minun pitää todistaa henkilösyyteni,pitää ottaa kopio henkkareista,no siinä henkkarissa on etu,sekä toinen nimeni ja sukunimeni,nyt he sitten huomaavat,että olen toisellanimelläni siellä muiden sekopoltsi keksittyjen ihmisten seassa,saas nähdä miten käy,kun lähetin henkkareista kopion niiden tutkittavaksi.luultavasti joudun rekistöröitymään uusiksi,siin onkin sitten etsiminen 137o kaveria uudelleen,ehkä parempi jättää koko paska facebook
Tässä rikotaan nyt räikeästi Facebookin käyttäjäehtoja.
Vierailija kirjoitti:
No jos kävisi selväksi että joku myy jotain väärällä nimellä niin väistämättä tulee mieleen että onko kyseessä varastettua tavaraa jota myy. Tai myykö jotain muuta laitonta oikeesti ja kirpputoritoiminta on peitteenä.
No miten sitä vanha kansa sanoo. Tyhmä pää ja niin edelleen......
Mä en ikinä tee kauppaa, jos profiili on feikin oloinen, ei kavereita tms.
Vierailija kirjoitti:
Tässä rikotaan nyt räikeästi Facebookin käyttäjäehtoja.
Niitä tuleekin rikkoa.
Enpä moista murehtisi nykyaikana. Nykyään ei kiinnosta mihinkään rekisteröityä omalla nimellä, koska uhkana on raastava markkinointi. Onhan monilla sähköpostiosoitteessakin kaikkea muuta kuin oma nimi. Kauppaa tehdessä antaa sitten vasta nimensä ja osoitteensa (ja puhelinnumeronsa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten sitä vanha kansa sanoo. Tyhmä pää ja niin edelleen......Mä en ikinä tee kauppaa, jos profiili on feikin oloinen, ei kavereita tms.
Sama juttu, jos niitä tulee vastaan niin ilmiannan ja pistän eston. Enimmäkseen feikkiprofiilit ovat rikollisia ja rasisteja. Rasisteilla on usein kymmeniä profiileja.
Pitäisin outona. Mikset voi olla ihan oikealla nimelläsi "Liisa Kirppari Koivisto", etkä vaan hyväksy kaveripyyntöjä sille profiilille?