Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uupumus hammasvaivojen vuoksi

Vierailija
16.09.2021 |

Olisikohan jollain vastaavaa kokemusta. Olen noin puoli vuotta kärsinyt hammaskivuista. Minulla ei ole ollut reikiä, ei ole ientulehdusta ja hampaat on kuvattukin. Viisaudenhampaat on poistettu 17 vuotta sitten. Myöskään ei ole havaittavissa ikenien vetäytymistä.

Hampaitani on särkenyt ajoittain ja sain purentakiskot 4 kk sitten. Ne ovat mielestäni auttaneet särkyyn, jota ei ole ollut enää. Kuitenkin, hampaita vihloo. Vihlominen vaihtaa paikkaa, eniten sitä on ylhäällä kulmahampaissa ja niiden lähellä. Olen käyttänyt vihloville hampaille tarkoitettua hammastahnaa, mutta mielestäni hampaiden harjaus vain ärsyttää ja lisää vihlontaa. Syöminen, kylmä eikä kuuma vaikuta vihlontaan. Ei ole koskaan ollut mitään tapaturmia tms.

Mikä tähän voisi olla syynä? Huomaan, että olo on jotenkin lannistunut ja jaksaminen lopussa. Välillä pelkään, että sekoanko tähän vihlontaan. Pidän työstäni, mutta nyt päivät ovat yhtä selviytymistä. Toisaalta esim. sairaslomakaan ei tunnu ratkaisulta, kun ei se sitä vihlontaa poista.

Välillä olen miettinyt, voisiko olla esim. fibromyalgiaa, mutta toisaalta minulla ei ole kipuja muualla eikä voimattomuutta. Vitamiinitasot ja ferritiini ovat normaalin alarajoilla, mutta ei niidenkään pitäisi tälläistä aiheuttaa. Voiko stressi aiheuttaa kovaakin vihlontaa?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tehty kuvaus hampaisiin, jos siellä kuitenkin on jotain pielessä.

Vierailija
2/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tehty kuvaus hampaisiin, jos siellä kuitenkin on jotain pielessä.

On kuvattu koko hampaisto eikä ollut viitettä mistään :/ ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensodyne korjaavaa hammastahnaa

Vierailija
4/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, usein tosiaan reiät ja halkeamat reagoi nimenomaan kuumaan tai kylmään. Siihen auttaa hetkeksi kipulääkkeet. Voisiko edelleen ärtyä purennasta kiskoista huolimatta? Joka tapauksessa, kannattaa käydä hammaslääkärissä lähiaikoina, on lääkkeitä, jotka auttavat kipuun.

Vierailija
5/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kyllä tulehdus, mutta laittoivat piikillä ikeniin jotain lääkettä, kannattaa kysyä onko sinun mahdollista saada jotain vastaavaa mikä auttaisi kipuun.

Vierailija
6/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäriin, tulehdus voi aiheuttaa tosi pahoja oireita hoitamattomana, johtaa jopa kuolemaan.

Vierailija
7/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsialääkkeestä voi olla apua

Vierailija
8/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäriin, tulehdus voi aiheuttaa tosi pahoja oireita hoitamattomana, johtaa jopa kuolemaan.

Joo, menen ensi viikon alussa, jos tämä ei rauhoitu. Vihlontaa on tosiaan molemminpuolisesti. ap

Vierailija
9/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääks joku, voiko purentakisko aiheuttaa alkuun vihlontaa? Mä sain kiskon pari päivää sitte ja just ylähampaita vihloo. Muuten kiskot kyl tuntuu ihan hyvältä.

Vierailija
10/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskutatko nukkuessasi hamapaita?

Vierailija
11/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentouta tietoisesti leukaa aina kun muistat. Päästä tavallaan niin kuin roikkumaan se leuka. Minulla jos vihloo niin huomaan että silloin minulla on ollut leuka jotenkin jäykkänä.

Vierailija
12/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kipu lopu, varaa aika suuhygienistille vaikka yksityiseltä. Niillä enemmän kiinnostusta asiaan kuin kunnallisella.

Vierailija
13/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua kasvojen kolmoishermon tulehduksesta, minä sain semmoisen punkinpureman jälkeen, antibiootit eivät ilmeisesti tehonneet tarpeeksi.

Tosi ilkeä vaiva. Epilepsialääkkeitä on ollut tarjolla, mutta sivuvaikutukset pelottavat.

Hermotulehdus ei välttämättä näy mitenkään, varsin vaikeaa huomata ihmisellä, joka hoitaa hampaansa ja suunsa.

Vierailija
14/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi johtua kasvojen kolmoishermon tulehduksesta, minä sain semmoisen punkinpureman jälkeen, antibiootit eivät ilmeisesti tehonneet tarpeeksi.

Tosi ilkeä vaiva. Epilepsialääkkeitä on ollut tarjolla, mutta sivuvaikutukset pelottavat.

Hermotulehdus ei välttämättä näy mitenkään, varsin vaikeaa huomata ihmisellä, joka hoitaa hampaansa ja suunsa.

Kiitos vinkistä! Tuliko sinulle vihlontaa ja kestikö kauan että rauhoittui (jos siis rauhoittui)? ap

Vierailija
15/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut aikaisemmin vai tuliko kiskojen yhteydessä vihlonta

Vierailija
16/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo ap, mutta kiinnostaa kanssa. Onko tämä tulehdus eri kuin kolmoishermoneuralgia? Siinä kai enemmän tosi kovia ja nopeita ”sähköiskumaisia” kipuja. Mulla on siis hampaissa ollut jomotusta usean kuukauden, välillä vihlontaakin. On semmoista tasaisen inhottavaa.

Vierailija
17/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut aikaisemmin vai tuliko kiskojen yhteydessä vihlonta

Ennen kiskoa oli ennemminkin kipua, eniten niissä hampaissa joissa oli vahvin kontakti. Vihlontaa saattoi olla muutaman päivän ajan, joka sitten katosi. Kiskon saatuani nuo kivut poistuivat, mutta vihlontaa on ollut ajoittain enenevästi. ap

Vierailija
18/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan sinulla purentalihakset olla edelleen jumissa? Kiskohan estää vain hampaita tuhoutumasta. Voisi ajatella, että jos lihakset ovat pitkään olleet jumissa, voi niiden lähialue sensitoitua. Esim. minulla niskajumi (pitkäkestoinen) aiheutti päänahan sensitoitumista eli arkuutta.

Tämä tuli mieleeni siitä, että sanoit, ettei kylmä/kuuma pahenna vihlontaa.

Vierailija
19/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan sinulla purentalihakset olla edelleen jumissa? Kiskohan estää vain hampaita tuhoutumasta. Voisi ajatella, että jos lihakset ovat pitkään olleet jumissa, voi niiden lähialue sensitoitua. Esim. minulla niskajumi (pitkäkestoinen) aiheutti päänahan sensitoitumista eli arkuutta.

Tämä tuli mieleeni siitä, että sanoit, ettei kylmä/kuuma pahenna vihlontaa.

Leukaperät ovat kyllä arat ja väsyneet. Myös joka päivä tekemäni purentalihasjumppaa edelleen ”tuntuu”. Voikohan lihaskireydet säteillä hampaisiin? Tai juurikin herkistää koko aluetta? ap

Vierailija
20/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vihloi myös, tuntui kuin kaikkia hampaita särki. Käytin Sensodyne-hammastahnaa, muttei auttanut. Sitten kerran vaihdoin Elmex Sensitive-hammastahnaan ja a vot! Loppui tuo kipu tykkänään. Paitsi silloin, kun vaihdan hammastahnaa, silloin alkaa taas. Joten nyt olen vuosia käyttänyt vain Elmexiä .