No niin, taloustaiturit! Auttakaa säännölliseen säästämiseen
Tarkoitus on aloittaa säästämään tulevaisuutta varten. Haaveissani on ottaa irtiotto arjesta sitten kun lapset ovat lähteneet maailmalle (aikaisintaan 15 vuoden päästä). Lähteä miehen kanssa puoleksi vuodeksi maailmalle asumaan vähäksi aikaa muutamaan maahan. Aika näyttää, miten haave kehkeytyy todeksi, vai meneekö rahat sitten ihan johonkin muuhun....
Miten kannattaa lähteä sijoittamaan? Olen laskeskellut, että jos 1000€ vuodessa saisin säästöön, niin se olisi jo hyvä alku.
Mitkään säästötilitkään eivät maksa tällä hetkellä juurikaan korkoa, joku rahastoratkaisu varmaan pitäisi tehdä.
S-pankin tarjontaan tutustuin juuri, siellä olisi mahdollista sijoittaa bonukset rahastoon ja päälle haluamansa summan.
Mikä pankki tarjoaa parhaan ratkaisun? Olen Nordean avainasiakas.
Kommentit (7)
Ei siihen tarvi kuin halu. Joko säästät säästötilille tai johonkin rahastoon. Mutta joka kuukausi kun olet maksanut laskut niin mieti paljonko tarvit kuukaudeksi ruokaan ym rahaa ja loput säästöön. Ja heti tilipäivänä, ei koskaan sillä periaatteella että katotaan nyt paljonko tästä kuusta jäi yli - koska sitä ei jää jos tilillä on "liikaa" rahaa.
Rahastoissa kannattaa katsoa kuluja.... just vertailin kun siirtelin lapsen sijoituksia... noin pääpiirteissään
sp: 2%
tapiola: 1,5%
seligson: 0,5%
Muita en katsonut, noihin mulla on oma asiakkuus, joten valitsin niistä.
Ei pelkällä halulla kyllä rahan määrä kasva! Tiedän tarkalleen miten paljon mulla jää kaikkien kiinteiden ja muuttuvien kulujen jälkeen per kk käteen, mutta se miten sijoitan jäljelle jäävästä rahasta säästöön on se kysymys tässä.
Eli vinkkejä kaipaan, mikä pankki maksaa parhaiten säästötilillä lepuutettavasta rahasta tai millaiseen rahastoon kannattaa sijoittaa rahojaan? Molempien vaihtoehtojen kannattajien mielipiteitä perusteluineen.
Ap
Pankkien talletuskorot näät kauppalehden sivuilta
Kannattaisi ehkä käydä parissa pankissa juttelemassa heidän tarjoamistaan säästövaihtoehdoista, niin voi tehdä järkevimmin vertailua. Esim. noita rahastoja on tarjolla niin paljon että ei se yhdellä suosituksella ehkä selviä, mitä itse haluat ja mikä sulle itsellesi sopii.
Rahastoista pitää päättää esim. kuinka riskialttiiseen on valmis sijoittamaan (esim. kuinka suuri osa sijoitetaan korkoihin ja kuinka suuri osa osakkeisiin jne).
Eli vaikea suositella näillä tiedoilla. Mene vaikka ekana omaan pankkiisi juttelemaan. Tai sitten alat itse ostaa osakkeita. Ne on varmaan ne ääripäät...
valitsisin omasn pankin rahastojen valikoimasta 2 eri rahastoa, vähän matalamman riskin ja vähän korkeamman riskin rahaston ja laittaisin kumpaankin joka kk säännöllisesti tietyn summan ja tarvittaessa lisätalletuksia. Sitten 15 vuoden päästä katsot mikä tilanne.
Meillä lasten rahastot oli tuottaneet 47% 15 vuodessa!