Mikä mulla on kun en saa mitään aikaiseksi?
Kaikki asiat, kivatkin, hoitamatta kun en saa niitä hoidettua. Laskut maksamatta vaikka tilillä on rahaa, koska suurimman osan ajasta en muista että pitäisi maksaa ja kun muistan niin en saa ryhdyttyä toimeen. Sama koskee lääkäriaikojen varaamista, vastaamista ystäviltä tulleisiin viesteihin jne. Jos saan jonkun kivan viestin niin luen sen, ajattelen että vastaan minuutin päästä ja muistan kuukauden päästä että ainiin se vastaus jäi.
Oon 40, korkeasti koulutettu ja ihan perusterve ja perusfiksu, jäin just työttömäksi kun määräaikaisuus loppui, kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja mies on. Tein masennustestin mutta sen mukaan en oo masentunut. Mitähän tämä voisi olla?
Kommentit (20)
Tiedän tunteen. Nuo hommat on niin ikuisia - kun saa yhden tehtyä on seuraavat taas edessä...
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen kuormitus, uupumus, informaatiotulva.
Mikähän tähän auttaisi...?
Ap
Ehkä jonkin sortin välinpitämättömyyttä? Seuraukset asioiden hoitamatta jättämisestä ei ole varmaan mielestäsi tarpeeksi vakavia, että saisit aikaiseksi hoidettua ne.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jonkin sortin välinpitämättömyyttä? Seuraukset asioiden hoitamatta jättämisestä ei ole varmaan mielestäsi tarpeeksi vakavia, että saisit aikaiseksi hoidettua ne.
Ei ole välinpitämättömyyttä vaan autuaasti unohdan. Ja kun muistan vaikka jonkun kelakaavakkeen mikä pitää täyttää niin avaan sen, tuijotan uupuneena että mitähän tähänkin pitäisi raksia ja kirjoittaa ja syvä voimattomuus valtaa minut enkä vain saa mitään aikaiseksi, meinaan suunnilleen nukahtaa niille sijoilleni siihen. Ap
Netin nopeat palkkiot sotkevat dopamiiniradat ja kuormittavat aivoja. Rajoita ihan ekana somen käyttöä ja tee sen sijaan jotain konkreettisen fyysistä, pyydä vaikka perhe kävelylenkille.
Itselläni on samoja ongelmia, mutta olen saanut tilannetta käännettyä parempaan. Minusta neurokirjon ihmiset ovat tälle ilmiölle herkempiä. Arkisten tapojen muuttamisen lisäksi minua on auttanut ruokavalio, joka aktivoi aivoja: B12-vitamiinia (paljon), merilevää, hyviä rasvahappoja (kalaöljyvalmisteet).
Rutiineja asioiden hoitamiseen on hyvä luoda: kokoa lista hoidettavia asioita ja tee listalta muutama juttu heti aamiaisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Netin nopeat palkkiot sotkevat dopamiiniradat ja kuormittavat aivoja. Rajoita ihan ekana somen käyttöä ja tee sen sijaan jotain konkreettisen fyysistä, pyydä vaikka perhe kävelylenkille.
Itselläni on samoja ongelmia, mutta olen saanut tilannetta käännettyä parempaan. Minusta neurokirjon ihmiset ovat tälle ilmiölle herkempiä. Arkisten tapojen muuttamisen lisäksi minua on auttanut ruokavalio, joka aktivoi aivoja: B12-vitamiinia (paljon), merilevää, hyviä rasvahappoja (kalaöljyvalmisteet).
Rutiineja asioiden hoitamiseen on hyvä luoda: kokoa lista hoidettavia asioita ja tee listalta muutama juttu heti aamiaisen jälkeen.
Ulkoilen lasten kanssa joka ikinen päivä pari tuntia jo ja on selkeä päivärytmi kyllä. Ap
Rauhoitan aivoja välttämällä informaatiotulvaa, uupumus on vähentynyt.
Olen sopinut itseni kanssa, että esim. uutisia seuraan vain aamupainotteisesti. Eihän ennenkään luettu sanomalehteä enää illalla. Telkkaria ei ole. Somea vain harvakseltaan, sen sijaan soitto kaverille. Lukeminen iltaisin auttaa palauttamaan kadonnutta keskittymiskykyä, samoin kävely luonnossa tasapainottaa hermoja ja palauttaa asioita mieleen.
Voimia!
Laita laskut suoraveloitukseen , e lasku on tosi helppo ratkaisu, laitat ne maksut nyt heti maksuun. Älylaitteet koukuttaa niistä taukoa niin voi alkaa elämä taas kiinnostaa.
Lääkäriin ei tarvitse mennä jos siihen ei syytä ole, ja kun on niin tuskin unohtaa varata aikaa, kipu on aika hyvä muistutus.
Opettele vastaamaan heti niihin viestihin, voi vaikka laittaa jonkun hymiön ja pyytää soittaa jos asia on tärkeä, nykyään kun niitä todella paljon tulee niin ei voi muistaa myöhemmin, kaikkien meidän aivot pystyy sisäistää vaan tietyn määrän dataa...
FERRITIINIÄ ei ole vielä mainittu? :O
Raskaudet ja imetykset ovat tyhjentäneet kehon ravintovarastoja. Olisiko vitamiinitäydennyksistä ja raudasta mitään apua?
Suosittelen muuttoa paikkaan, jossa on vähemmän tietotekniikkaa, täytettäviä papereita ja byrokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Laita laskut suoraveloitukseen , e lasku on tosi helppo ratkaisu, laitat ne maksut nyt heti maksuun. Älylaitteet koukuttaa niistä taukoa niin voi alkaa elämä taas kiinnostaa.
Lääkäriin ei tarvitse mennä jos siihen ei syytä ole, ja kun on niin tuskin unohtaa varata aikaa, kipu on aika hyvä muistutus.
Opettele vastaamaan heti niihin viestihin, voi vaikka laittaa jonkun hymiön ja pyytää soittaa jos asia on tärkeä, nykyään kun niitä todella paljon tulee niin ei voi muistaa myöhemmin, kaikkien meidän aivot pystyy sisäistää vaan tietyn määrän dataa...
Mun elämä on täynnä keskeytyksiä, en vain pysty vastaamaan viesteihin heti kun saan viestin. Jos alan vastaamaan niin samalla sekunnilla jompikumpi lapsista teloo itsensä jossain ja on pakko tietty mennä auttamaan lasta ja viesti jää. En ehdi koskaan soitella kenellekään kun olen kiinni lapsissa, kaupassa, kotitöissä, miehessä, aiemmin työssä jne. Ap
Mulla samat oireet ja mulla todettiin ADD, sain lääkityksen ja auttoi
Se on väsymystä tähän ihmistä repivään elämänmenoon. Aivot elävät kivikaudessa edelleen, mutta niiltä vaaditaan tietokoneen laajakaistavalmiuksia kaikessa!
Nyt kaikki some: insta, fb ja tv, podcastit ym. minimiin ja tilalle luontoa, lukemista, käsitöitä, kotipuuhia. Paljon unta, hyvää ruokaa, saunomista ja muuta yhteistä perheen kanssa. Alkaa zen löytyä, kun hermosto saa elpyä😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele vastaamaan heti niihin viestihin, voi vaikka laittaa jonkun hymiön ja pyytää soittaa jos asia on tärkeä, nykyään kun niitä todella paljon tulee niin ei voi muistaa myöhemmin, kaikkien meidän aivot pystyy sisäistää vaan tietyn määrän dataa...Mun elämä on täynnä keskeytyksiä, en vain pysty vastaamaan viesteihin heti kun saan viestin. Jos alan vastaamaan niin samalla sekunnilla jompikumpi lapsista teloo itsensä jossain ja on pakko tietty mennä auttamaan lasta ja viesti jää. En ehdi koskaan soitella kenellekään kun olen kiinni lapsissa, kaupassa, kotitöissä, miehessä, aiemmin työssä jne. Ap
Mikä on miehen rooli kotitöistä? Leikkiikö ym. lasten kanssa? Hänen otettava lapset vaikka ulkoilemaan ja sinä saat vaikka lukea tai vaan olla itseksesi.
Aloita meditointi niin mieli pääsee rauhoittumaan ja muistaa sitten taas paremmin tarpeen tullessa. YouTubesta löytyy opastusvideoita ja Calm sovellus on kanssa hyvä.
Naiset joilla on ADD tai ADHD jää usein diagnosoimatta kun ihmiset luulee sen olevan poikien juttu. Suosittelen menemään lääkäriin tutkituttamaan asia. Sun oireet viittaa vahvasti siihen.
Voiko Add:ta hoitaa luonnollisilla lääkkeillä? Vitamiinit yms. Onko kellään kokemusta.
Pitkäaikainen kuormitus, uupumus, informaatiotulva.